Twister – Julliette Forrest

0
168

De jonge Twister is een vrolijk en fantasierijk meisje dat voor het eerst naar een nieuwe school gaat. Dat gaat alleen niet zo goed, want al snel ontdekt ze dat haar tafeltje in het klaslokaal eerst van een ander meisje was, en dat meisje is omgekomen bij een vreselijke brand. Haar klasgenootjes vinden dat Twister eigenlijk niet aan dat tafeltje hoort te zitten en daar beginnen alle problemen. Dan krijgt Twister per slot van rekening ook nog eens een brief van haar verdwenen vader die haar waarschuwt voor een heks genaamd Maymay. Deze heks woont in het bos en Twister mag volgens hem niks van haar aannemen.

Twisters interesse is echter gewekt, want Maymay zal vast meer weten over haar vader! Misschien kan Twister zelfs wel een paar aanwijzingen krijgen waarmee ze haar vader kan opsporen! Maymay biedt haar alleen iets anders: een ketting die de zielen van levende wezens kan vasthouden en waarmee de drager van gedaante kan veranderen. Er is alleen één keerzijde aan deze magische ketting: een boosaardig wezen is er ook naar op zoek, en hij weet het als de ketting gebruikt wordt. Zal het Twister lukken om haar vader te vinden en het boosaardige wezen te ontwijken? Wat is er eigenlijk precies gebeurd met het overleden meisje?

Vlot en origineel

Twister is een vrij excentriek meisje, wat goed te merken is aan de manier waarop ze de wereld om haar heen beschrijft. Het boek staat boordevol fantasiewoorden en je wordt meegenomen in Twisters unieke kijk op de wereld. Ondanks dat dit soms wat vervreemdend kan werken, zorgt Juliette Forrest er juist voor dat het verhaal heel bijzonder gaat aanvoelen, terwijl het ook makkelijk te begrijpen is. De hoofdstukken in het boek zijn daarnaast ook nogal kort, dus je racet door het boek heen. Er is geen saai moment te bekennen in Twister en dat zorgt ervoor dat het makkelijk is om meegesleept te worden door dit bijzondere boek. Het verhaal zelf is magisch en origineel, maar helaas is het plot vrij complex en het tempo erg hoog, waardoor het verhaal hier en daar nogal onduidelijk is.

Door het vrij hoge tempo in het verhaal, blijven sommige zaken toch vrij onduidelijk en raadselachtig. De magische ketting speelt een belangrijke rol in het verhaal, maar het wordt nergens echt duidelijk hoe hij precies werkt en hoe Twister er mee omgaat. Daarnaast lijkt het plot soms ook een beetje volgepropt. Twister is niet alleen op een spannende zoektocht naar haar verloren vader, maar heeft ook nog eens te kampen met een vreselijke pestkop. Deze jongen, Clem, zit bij haar in de klas en doet er alles aan om Twister het leven zuur te maken. Dit zorgt nog wel eens voor wat verwarring omdat niet duidelijk is waarom dit belangrijk is voor het verhaal. Daarnaast is Twisters moeder ziek, maar krijgen we nergens te weten wat er nou precies met haar aan de hand is en waarom.

Luguber

Twister is een boek dat staat te stralen in je boekenkast, want de voorkant is prachtig vormgegeven. De plaatjes aan het begin van elk hoofdstuk zijn helaas van een lage resolutie, waardoor je de pixels duidelijk kunt zien. Dit is niet heel storend, maar het valt wel op.

Toch heeft dit magische verhaal ook een rauw randje. Clem is geen pestkop die genoegen neemt met enkel woorden. Hij valt Twister regelmatig aan en daar komt ook redelijk wat bloed bij kijken. Halverwege het verhaal bereikt dit bovendien ook nog een climax wanneer er met wapens wordt gezwaaid en een personage vreselijk wordt toegetakeld. Voor een kinderboek is dit dus best extreem, en je moet er bovendien van houden. Persoonlijk vond ik het te veel van het goede en ook niet heel nodig voor het verhaal.

Twister is een boek dat ongetwijfeld erg mooi zal staan in je boekenkast. Het verhaal zelf is magisch en origineel, maar helaas is het plot vrij complex en het tempo erg hoog, waardoor het verhaal hier en daar nogal onduidelijk is. Door de grote hoeveelheid geweld (en bloed) hebben we hier niet te maken met een standaard kinderboek en kan het verhaal dus op sommige plekken vrij heftig zijn. Desondanks heeft Juliette Forrest wel laten zien dat ze erin geslaagd is om een heel bijzonder boek te schrijven met een magische verhaallijn en een hoofdpersonage met een unieke kijk op de wereld.

Twister Boek omslag Twister
Juliette Forrest
9789000363643