Triban 1: De bron der magie – Hans Dubbelman

0
55

Omslag Triban 1: De bron der magie

In de wereld van Triban is magie op een onbekende plek in de aarde opgeslagen. Dit om te voorkomen dat de vreselijke strijd die jaren eerder tussen magiërs plaatsvond zich herhaalt. Nu zijn er nog maar twee magiërs over. De een is spoorloos verdwenen en de ander staat op het punt om samen met de duistere koning Gor naburig Tribanland en Driepoortenland te veroveren. Door het noodlot ontmoeten vijf totaal verschillende personen elkaar; de Triban leerling Ashran, een eigenzinnige prinses van Driepoortenland, letterdeskundige Hacuin, Nervin de stalknecht en de excentrieke moeraslandbewoner Venta. Samen zullen een manier moeten verzinnen om koning Gor te stoppen. Maar de tijd dringt, want de magie begint langzaam zijn weg terug de wereld in te vinden…

Vijf verhalen
Het leuke aan De bron der magie is dat het verhaal aan verschillende kanten belicht wordt. Je bekijkt de wereld van Triban door de ogen van jong, oud, arm en rijk. Het leest gevarieerd en maakt je benieuwd naar de manier waarop de verhaallijnen samen zullen komen. De personages zijn goed uit elkaar te houden omdat ze zich allemaal in een andere setting bevinden. Zo is Hacuin gevangen genomen door Gor terwijl Venta zich afzondert in zijn hutje in het moeras. De wereld wordt mooi omschreven en de routes van karakters zijn redelijk goed te volgen. Wel is het jammer dat door een redactiefout de kaart ontbreekt (die overigens wel is terug te vinden op de site van Triban).

Tribanspraak
Tribanspraak is een manier van praten waarmee je de mensen om je heen kunt manipuleren. De elite-kinderen van Tribanland kunnen een opleiding volgen om dit te leren. Het idee hiervan is erg leuk en interessant maar wordt helaas niet erg uitgediept. Aan het begin van het verhaal wordt bijna niet ingegaan op wat een Triban opleiding inhoudt en wat je hier mee wordt. Als lezer krijg je zo soms het idee dat je ergens overheen hebt gelezen.

Heroïsche kinderen
De volwassenen in het verhaal leken meerdere malen ondergeschikt te zijn aan kinderen. Zowel op het gebied van strategische oorlogszetten als het oplossen van problemen hadden kinderen de broek aan en volgden de ouderen zonder morren. Ook werden Ashran en Nervin vaak op gevaarlijke missies gestuurd. Dit alles komt een beetje vreemd over omdat de twee niet ouder zijn dan twaalf. Het is echter wel begrijpelijk dat jonge lezers het leuk zouden vinden om zich hier mee te identificeren.

In het eerste deel van de Triban-trilogie maken we kennis met een creatieve wereld die nog meer verdiepende informatie nodig heeft. Ook hebben de jonge personages onrealistisch veel macht en krijgen ze om vaak onbekende redenen gevaarlijke opdrachten toegewezen. Toch zullen veel kinderen en volwassenen de mooi beschreven omgeving, het spannende einde en samenkomende verhaallijnen wel kunnen waarderen.

[product_page sku=”9789490767631″]

Triban 1: De bron der magie Boek omslag Triban 1: De bron der magie
Triban 1