THEBW – Risa Green

0
36

Omslag THEBW

THEBW, of Toen Het Echt Bizar Werd, vertelt het verhaal van de zestienjarige Erin. Ze is een doodnormaal meisje dat eigenlijk nauwelijks wat meemaakt, totdat haar tante Kiki overlijdt en ze een roze kristallen bol van haar erft. In eerste instantie doen Erin en haar twee vriendinnen Lindsay en Samantha een beetje lacherig over die bol – hij lijkt immers regelrecht uit de speelgoedwinkel te komen – maar het duurt niet lang voor de eerste vreemde dingen gebeuren. Erin kan haar ogen niet geloven als ze merkt dat de kristallen bol echt wensen in vervulling laat gaan. Maar algauw is ze over de eerste verbazing heen en grijpt ze de kans om haar leven een stuk interessanter te maken. Zo zou ze best wat grotere borsten willen hebben en zou het ook wel handig zijn als de bol ervoor zorgt dat ze mee mag op een schooltrip naar Italië. O, en een keertje uitgaan met hunk Jesse zou natuurlijk ook niet verkeerd zijn…

Er blijkt echter ook een keerzijde aan de bol te zitten. Niet alles loopt zoals Erin gehoopt had en sommige dingen pakken zelfs wel heel slecht uit. Wat is er mis met de bol? Of zouden die vreemde, mysterieuze regeltjes van tante Kiki er iets mee te maken hebben? Eén ding is in elk geval zeker: Erin en haar vriendinnen moeten zo snel mogelijk leren de roze kristallen bol te begrijpen, want anders dreigen hun levens in één grote puinhoop te veranderen!

Origineel en grappig
Met de komst van de roze kristallen bol wordt Erins leven compleet op zijn kop gezet, wat het grootste gedeelte van het boek zorgt voor een glimlach op je gezicht. Het verhaal zelf is soms een tikkeltje voorspelbaar, maar vooral ook erg origineel doordat de kristallen bol, die we tot nu toe vooral kenden van waarzeggers en helderzienden, terecht komt bij drie tienermeiden die er maar al te graag gebruik van maken. Zo wordt er een compleet andere draai aan dit bekende onderwerp gegeven en Risa Green weet dit om te zetten naar een echt feelgood-verhaal, dat op een hilarische wijze vertelt hoe Erins leven van saai naar ongelooflijk bizar verandert.

Echte chick-fantasy
THEBW is een echte kruising van chicklit en fantasy, wat al meteen duidelijk wordt door de sprankelende paarsroze cover. Die cover geeft de sfeer van het boek perfect weer: vrolijk, grappig en een tikkeltje mysterieus. Ook het verhaal zelf is een echt meidenverhaal. Erin, Lindsay en Samantha zitten in de vierde van de middelbare school en daar lijkt alles tegen te zitten. Erin wordt voor een kunstproject met de rare Jesse opgescheept (wat uiteindelijk best goed blijkt uit te pakken), Samantha is smoorverliefd op een jongen die niets van haar wil weten en de populaire meidenkliek heeft het op Lindsay voorzien. Het feit dat Erin, Lindsay en Samantha eigenlijk maar gewoon drie tienermeiden zijn, maakt THEBW erg herkenbaar. Ze hebben te maken met typische meidenproblemen, zoals school, vervelende familie, lastige jongens en nog veel meer. THEBW is dus een heerlijk meidenboek, dat vooral ontzettend herkenbaar is voor meiden op de middelbare school. Voor een wat oudere doelgroep komt het verhaal misschien wat jong over, maar iedereen die houdt van een flinke dosis humor vermengd met wat magie en mysterie, zal er zeker van kunnen genieten.

Geloofwaardige personages
De personages in THEBW lijken in het begin van het verhaal misschien een beetje stereotiep – Samantha is het modepopje, Lindsay is een beetje zweverig en Erins familie is eigenlijk doodnormaal – maar dat is absoluut niet het geval. Risa Green weet de hoofdpersonages een mooie diepere laag mee te geven, die langzaam maar zeker steeds duidelijker wordt. Zo hebben de drie vriendinnen niet alleen maar problemen met school en jongens, maar heeft Lindsays vader een vreselijke vriendin, hebben Samantha’s ouders een hekel aan elkaar en probeert Erins familie de dood van gekke tante Kiki te verwerken (wat nog niet zo gemakkelijk is als de zweverige vriendinnen van tante Kiki de touwtjes in handen nemen en tante Kiki’s echte familie nauwelijks wat mag doen). De drie vriendinnen weten er meestal met veel humor mee om te gaan, maar er vloeien ook geregeld tranen, wat het boek en de personages geloofwaardig maakt.

Wat ook erg leuk is, is dat Erin eigenlijk gewoon een nerd is. Ze is ontzettend slim, weet bijna overal wel een antwoord op en probeert dingen te verwerken door ze eerst uitgebreid te analyseren. School is daarom ook iets waar ze absoluut geen moeite mee heeft, maar sociaal valt ze nauwelijks op en een echt vriendje heeft ze nog nooit gehad. Dat brengt haar af en toe in ongemakkelijke en meestal erg grappige situaties en maakt Erin net een beetje anders dan anders, maar zorgt er tegelijkertijd ook voor dat het absoluut niet moeilijk is om je als lezer met haar te kunnen identificeren.

THEBW is een heerlijk feelgood-verhaal dat voor een constante glimlach op je gezicht zorgt. Het verhaal is erg herkenbaar voor tieners, maar iedereen die houdt van een flinke dosis humor vermengd met een wolkje magie en een snufje mysterie, zal ongetwijfeld vallen voor het verhaal rondom de roze kristallen bol. THEBW heeft mij in elk geval erg nieuwsgierig gemaakt naar wat er gebeurt als alles Nog Bizarder Wordt in het vervolg, THNBW.