The Cage 1: The Cage – Megan Shepherd

0
149

Omslag The Cage 1: The Cage

Cora wordt wakker in een omgeving die ze niet kent, in kleding die niet van haar is. Terwijl ze erachter probeert te komen waar ze is en vooral niet in paniek probeert te raken, komt ze nog een meisje en drie jongens tegen die hetzelfde is overkomen. Ze zitten gevangen in een kunstmatige leefomgeving waar zich overal zwarte vensters bevinden. Ze hebben sterk het gevoel dat ze bekeken worden, maar door wie dan? Wanneer er een buitenaards wezen verschijnt dat vertelt dat ze niet meer op aarde zijn, is voor Cora de maat vol. Ze moet ontsnappen uit deze kooi.

Dystopie met een ander smaakje
The Cage speelt zich niet op de aarde af. Waar de meeste populaire YA-trilogieën zich afspelen in de toekomst waarin er op aarde een ramp is gebeurd, speelt dit boek zich af in de ruimte. De vijf jongeren zitten gevangen op een soort planeet waar de Verwanten, een intelligente buitenaardse soort, ze heen gebracht hebben. De Verwanten zien dit overigens niet als gevangenschap: de menselijke soort is zichzelf aan het vernietigen, en de vijf zijn speciaal geselecteerd om te overleven. Dat is toch juist fijn? Ze hoeven zich alleen maar aan de regels te houden: los wat puzzels op, zorg goed voor jezelf, en plant je voort… Pardon?

Die laatste regel zien ze allemaal niet zo zitten. Ze kennen elkaar niet eens! Door een speciaal algoritme zijn er koppels gevormd, maar helaas heeft Meisje Drie, de partner van Jongen Drie, het niet overleefd. Daar moet nog even een oplossing voor bedacht worden. Omdat de jongeren allemaal zo schrikken van de derde regel, geven de Verwanten ze 21 dagen om eraan te wennen. Goh, dat is toch weer aardig van ze.

Ieder hoofdstuk van The Cage volgt één van de vijf personages. Toch is het veilig om te zeggen dat Cora de hoofdpersoon van dit verhaal is: in veruit de meeste hoofdstukken lees je vanuit haar perspectief. Cora heeft dan ook de grootste moeite om zich aan te passen aan haar nieuwe omgeving. De nieuwe planeet lijkt dan wel op de aarde, toch is alles kunstmatig, en Cora is vastbesloten om weer terug te keren naar huis. Als de aarde tenminste nog bestaat…

Rolf, Nok, Lucky en Leon lijken sneller te wennen aan hun nieuwe thuis. Omdat er af en toe een ander personage gevolgd wordt, krijg je als lezer meer achtergrondinformatie en dat zorgt ervoor dat het boek nóg spannender wordt. Zo kom je er bijvoorbeeld achter dat sommige tieners er een paar geheimen op na houden, waardoor er al snel wrijving ontstaat in de groep. Terwijl de één probeert er het beste van te maken, zorgt de ander weer voor onrust en opstand. Moeten ze echt proberen te ontsnappen? Of zijn de Verwanten zo slecht nog niet?

Een leuk, vlot verhaal
Ik heb The Cage in een mum van tijd uitgelezen. Het verhaal leest lekker vlot en de informatie over de buitenaarde soorten en de nieuwe leefomgeving van de jongeren wordt gedoseerd gebracht, waardoor je geen stortvloed aan nieuwe dingen over je heen krijgt. Toch had ik het idee dat Megan Shepherd haar lezers soms een beetje onderschat: het moet allemaal heel gruwelijk lijken, maar toch was ik niet zó onder de indruk van dit verhaal. De Verwanten komen echt best aardig over, en ook de ontvoerde mensen die het minder goed getroffen hebben, lijken lang niet zo slecht af te zijn.

De meesten leven in een soort dierentuin waar ze kunstjes moeten doen voor de Verwanten. Dat is natuurlijk niet leuk, maar bij buitenaardse wezens denk ik toch al snel aan enge experimenten, slijmerige figuren en het uitroeien van de mensheid. Zo heftig gaat het er hier absoluut niet aan toe. Er zijn een aantal buitenaardse soorten die het minder goed voor hebben met de mensheid, maar verder dan het afsnijden van een vinger gaat het eigenlijk niet echt. Desondanks vond ik The Cage leuk en goed bedacht, en gelukkig is het eind superspannend met wat goede plotwendingen, waardoor je toch wel heel benieuwd bent naar het tweede deel.

Als je op zoek bent naar een vlotte young adult die zich eens een keer niet in een vervallen stad afspeelt, zit je met The Cage helemaal goed. Verwacht echter ook niet teveel sciencefiction: alles is gebaseerd op aardse begrippen, en er komen dan ook geen vluchten met ruimteschepen en bloedstollende intergalactische oorlogen in voor. Toch is The Cage gewoon een leuk boek dat zeker niet mag ontbreken in je YA-collectie!

[product_page sku=”9789000321094″]

The Cage 1: The Cage Boek omslag The Cage 1: The Cage
The Cage 1
Megan Shepherd
9789000321094
Van Goor
Als kind was Denise gek op prinsessenfilms. Haar hart brak toen ze erachter kwam dat prinses helemaal geen beroep was. Via Harry Potter en The Lord of the Rings kwam ze terecht in de wereld van fantasy, en je zal haar dan ook vaak terugvinden op fantasyfairs door het hele land. Ze is dol op het lezen van (dystopische) young-adults, maar ook op epische fantasy, een thriller op zijn tijd, en af en toe iets om bij te zwijmelen.