Territoria 1: De kettingen van Amarath – J. Sharpe

0
36

Omslag Territoria 1: De kettingen van Amarath

De kettingen van Amarath gaat over Cindy, die pas haar ouders heeft verloren en daar nog enorm om rouwt. Wanneer ze plots berichten krijgt dat iemand haar zusje in zijn macht heeft, komt ze in actie. Als agente heeft ze vaker met dit soort dingen te maken, dus ze is snel met haar handelen. Toch lijkt het allemaal wat anders dan ze gewend is. Een aantal vreemde gebeurtenissen leidt tot een confrontatie met twee heel vreemde mannen. Deze twee mannen zijn niet de enige vijand waar Cindy ooit mee oog in oog heeft gestaan, maar ze kan het niet winnen en er wordt een schot richting haar gevuurd. Raak. Cindy is zich volledig bewust van het einde, maar wanneer ze toch ineens haar ogen opent, is ze in een totaal andere wereld terechtgekomen: Territoria. Hier zet ze de zoektocht voort naar haar zus, maar het wordt al snel duidelijk dat er veel meer op het spel staat dan alleen eigenbelang. Het lot van deze nieuwe wereld, en vele andere werelden, ligt in haar handen.

Hoog tempo
Dit eerste deel in het Territoria-tweeluik komt vrij snel op gang en blijft ook in een goed tempo doorgaan. Dit zorgt ervoor dat het makkelijk is om door te lezen, maar door het hoge tempo is het verhaal op sommige punten wel wat lastiger te volgen. Het is geen boek om echt over na te denken: als je gewoon doorleest, wordt alles vanzelf duidelijk. Dit is tegelijkertijd de kracht en de zwakte van het boek. Als je aan het lezen bent, is het erg leuk en wil je graag doorlezen, maar wanneer je het boek twee dagen hebt laten liggen, is het niet moeilijk om het vervolgens een week te laten liggen, en zo verder. Er zit zeker genoeg spanning in het boek om je nieuwsgierig te maken, maar het is net even iets te cliché op sommige momenten om het verhaal echt spannend te maken. De kettingen van Amarath voelt als een bekend verhaal in een nieuw jasje en vaak werkt dat, maar soms ook niet.

Afgezien van het hoofdpersonage zijn de meeste personages in De kettingen van Amarath een beetje vlak. Ook bij hoofdpersonage Cindy duurt het erg lang voordat ze echt tot leven komt. In het begin lijkt het alsof de auteur zijn ideale droomvrouw aan het schetsen is, waardoor ze wat nep aanvoelt. Dit gevoel blijft lang hangen, en Cindy’s reacties op de nieuwe wereld voelen niet authentiek, misschien zelfs wat vlak. Dit is de grootste reden dat het niet moeilijk is om het boek te laten liggen. De vlakke personages zijn echter zeker wel leuk. Ze doen het goed in Territoria en ze zijn ondanks hun vlakheid helemaal niet vervelend. Elke rol die er vervuld moet worden in een fantasyboek wordt vervuld: je hebt de heldin die eerst moeite heeft met haar rol, de behulpzame bijpersonages, de wijze magiër, het zusje van Cindy als haar motivatie en uiteraard is er ook een mysterieuze vijand aanwezig. De meeste bijpersonages blijven vlak, maar Cindy maakt tegen het einde van het boek echt een sprint in de goede richting en wordt veel ‘echter’. Ze heeft interne dilemma’s over haar motieven in de zoektocht: wil ze bijvoorbeeld haar zusje redden of geheel Territoria? Dit maakt haar veel herkenbaarder voor de lezers. Haar handelen krijgt hierdoor ook veel meer betekenis, waardoor het einde van het boek een stuk spannender is.

Slot
Tegen het einde van het verhaal wordt het hoofdpersonage dus veel realistischer en geloofwaardiger en daarmee komt er een stuk meer spanning in het verhaal. Cindy’s beslissingen gaan uitmaken en als lezer wil je weten wat er gaat gebeuren. Het tempo van het verhaal ligt hier nog hoger en de gebeurtenissen doen er ook veel meer toe. Het voelt een beetje alsof je pas tegen het einde de inleiding van het verhaal hebt afgesloten en nu pas de echte spanning begint. Dit is zeker een goede zaak voor de auteur, want als er in deel twee verder gegaan wordt zoals deel één eindigde, dan kan deel twee een erg goed boek worden.

Al met al is De kettingen van Amarath geen enorme aanrader, maar ik zou het ook niemand afraden. Het verhaal en de personages zijn leuk, maar niet geloofwaardig en origineel genoeg om ze geweldig te maken. Toch is het einde een verrassing, wat veel belooft voor het tweede deel in de Territoria-serie, dat deze maand verschijnt.

[product_page sku=”9789490767099″]

Territoria 1: De kettingen van Amarath Boek omslag Territoria 1: De kettingen van Amarath
Territoria 1