BoekenBoeken
Home Boeken Boekrecensies Teardrop – Lauren Kate

Teardrop – Lauren Kate

0
87

Omslag Teardrop

Als de zeventienjarige Eureka en haar moeder nietsvermoedend terugrijden van een heerlijke vakantie, gebeurt er iets verschrikkelijks: hun auto wordt geraakt door een monstergolf en mee het water in gesleurd, waardoor Eureka’s moeder om het leven komt. Eureka zelf lukt het om te ontsnappen, maar haar leven is verwoest. Na een mislukte zelfmoordpoging moet ze verplicht naar de psychiater. Ze slaat zichzelf door het leven, maar het liefst zou ze instorten en keihard in huilen uitbarsten. Alleen heeft haar moeder haar lang geleden op het hart gedrukt dat ze nooit mag huilen. Nooit huilen, want Eureka’s tranen konden wel eens verschrikkelijke gevolgen hebben…

Van die gevolgen heeft Eureka echter geen weet. Pas wanneer ze de erfenis van haar moeder krijgt – een mysterieuze steen, een medaillon dat niet opengaat en een boek dat vol staat met onleesbare tekens – komt ze op het spoor van iets wat al eeuwenlang aan de gang is en waarin zij blijkbaar de hoofdrol speelt. En niet zonder gevaar, want er blijken tal van mensen achter haar aan te zitten. Mensen die niet zullen rusten voordat Eureka sterft. En wie is die mysterieuze Ander, die Eureka steeds maar weer waarschuwt, maar daarna ook zomaar weer van de aardbodem verdwijnt? Eén ding is in elk geval zeker: Eureka zal het moeten uitzoeken, want zowel haar eigen leven als dat van haar vrienden en familie staat op het spel.

Teardrop is een goed uitgewerkt verhaal met een erg origineel onderwerp, al zorgen de vele beschrijvingen er wel voor dat er niet veel vaart in het verhaal zit.

Origineel en mysterieus
De wereld die Lauren Kate creëert in Teardrop is na de vele young adult-verhalen over vampiers, weerwolven en gevallen engelen erg origineel en verfrissend. In plaats van verder te gaan met al vaker gebruikte ideeën, besluit Lauren Kate iets totaal nieuws uit te proberen: een young adult-verhaal dat te maken heeft met het mythische eiland Atlantis. Het boek zit vol met verwijzingen en mystieke verhalen over de oude mythen en dat maakt het verhaal erg interessant. Ook de plek waar Kate het verhaal heeft neergezet is origineel: het speelt zich af in het zuidoosten van Amerika, dat regelmatig door orkanen en zware stormen wordt getroffen. Kate weet de cultuur en de natuur van het gebied erg levendig te beschrijven, waardoor Eureka’s wereld echt voor mijn ogen tot leven kwam.

Flaptekst
Jammer aan Teardrop is dat de flaptekst eigenlijk het grootste deel van het verhaal al verklapt. Daarin wordt immers al de suggestie gewekt dat met Eureka’s tranen een heel continent in zee gehuild kan worden of weer tevoorschijn kan komen. En dat is nu ook precies waar het hele verhaal naar toe werkt: Eureka die ontdekt wat ze kan, terwijl de lezer dat eigenlijk allemaal al weet. Samen met de proloog, die vanuit het perspectief van Ander is geschreven, weet je door de flaptekst dus eigenlijk al meer over Eureka dan zijzelf en gedurende het verhaal volg je Eureka terwijl ze zelf ook ontdekt dat ze een gave heeft. Verder gebeurt er eigenlijk vrij weinig nieuws, en dat maakt het des te meer jammer dat er in het begin van het verhaal al zo veel verklapt is.

Trage start
Lauren Kate is erg goed in het geven van levendige beschrijvingen van de gebeurtenissen en de wereld waarin Teardrop zich afspeelt, maar die vele beschrijvingen zorgen er tegelijkertijd wel voor dat het boek vrij traag op gang komt. Eigenlijk begint er op de laatste vijftig pagina’s pas echt vaart in het verhaal te komen, en dat zorgt ervoor dat het verhaal af en toe wat saai en langdradig is. Er worden veel dingen uitgelegd die je door de flaptekst en proloog dus eigenlijk al weet en zelf zat ik eigenlijk de hele tijd te wachten tot het verhaal écht zou beginnen. Het spannende einde maakt echter veel goed en bevat zelfs wat horrortrekjes, waardoor je alsnog wel nieuwsgierig wordt naar het vervolg, dat hopelijk toch net wat meer spanning zal bevatten dan het eerste deel.

Teardrop is een goed uitgewerkt verhaal met een erg origineel onderwerp, dat zich afspeelt in een wereld die voor je ogen tot leven komt. De vele beschrijvingen zorgen er echter voor dat er niet veel vaart in het verhaal zit, vooral ook doordat de climax van het verhaal in de flaptekst eigenlijk al een beetje verklapt wordt. Toch maken het spannende einde en de mysterieuze mythen over Atlantis veel goed, waardoor het niet moeilijk is om nieuwsgierig te worden naar het vervolg, Waterfall, dat in januari 2015 wordt verwacht.

[product_page sku=”9789000329533″]

Teardrop Boek omslag Teardrop
Lauren Kate