Talon Saga 1: Pupil – Julie Kagawa

0
50

Omslag Talon Saga 1: Pupil

Ember en Dante Hill zijn een tweeling, in menselijke verwoordingen dan. Ze zijn nestgenoten en eigenlijk draken die kunnen transformeren tot mensen. Sinds dat de Orde van St.-Joris lang geleden de draken bijna allemaal hebben uitgeroeid, hebben de draken geleerd om zich te transformeren. Onder de ijzeren heerschappij van Talon nemen de draken in aantal weer toe en houden draken zich schuil tussen de mensen.

Eén zomer lang mogen de 16-jarige Ember en Dante van hun vrijheid genieten in de mensenmaatschappij, voordat de opperdraak Talon over hun toekomst beslist: welke soort opleiding ze zullen gaan krijgen na de vakantie en welk beroep ze dan uiteindelijk zullen gaan uitoefenen in de organisatie van Talon.

Ember vermaakt zich prima met haar vrienden en broer, totdat ze kennis maakt met de mysterieuze Garret en drakenrebel Riley. Ember begint te twijfelen aan de juistheid van de drakenmaatschappij door de rebel en roept daarmee gebeurtenissen over haar af die niet had kunnen overzien. Ook van Garret krijgt ze zeer menselijke gevoelens, maar wat ze niet weet is dat Garret maar één doel heeft: het opsporen en doden van draken die zich verborgen houden tussen de mensen in de naam van St.-Joris.

Voorspelbare verboden liefde
Voor wie de voorgaande serie Blood of Eden van Kagawa kent, zal de verboden liefde tussen twee personen niet als een verrassing komen. Alleen in plaats van een liefde tussen mens en vampier, is het er nu één van tussen mens en draak. Het lijkt er dus op dat er gebruikt wordt gemaakt van hetzelfde riedeltje: het meisje wordt verliefd op een mens en doet zoveel mogelijk haar best om haar geheim, geheim te houden.

Heel veel meer kan ik niet zeggen in verband met het plot, maar wat ik wel wil vertellen is dat het grote overeenkomsten vertoont met Blood of Eden. Na het lezen van Pupil had ik dit eerst nog niet door, maar toen ik meer over na begon te denken verscheen er toch wel een frons tussen mijn wenkbrauwen. In grote lijnen verschilt Pupil niet heel erg met Blood of Eden. In ieder geval, het eerste boek; over de rest kan ik nog niet oordelen omdat ik die nog niet heb gelezen.

De schrijfster laat je langzaam en geleidelijk aan, maar op een aangename manier, kennis maken met de hoofdpersonages: Ember, Garret , Riley en Dante. Ieder hoofdstuk kan van perspectief wisselen tussen Ember en Garret, en je weet meteen wie het is dankzij de titels die de naam van de ‘ik’ weergeven. De gedachten van de ik-personages, komen mooi naar voren in hun toebedeelde hoofdstuk en hun beweegredenen worden zo goed duidelijk. Stuk voor stuk zijn de personages goed uitgewerkt waardoor je zonder moeite je gelijk kan inleven in het verhaal over vriendschap, liefde en onderdrukking.  Het meeste draait wel om Ember: de drakin die altijd al koppiger en opstandiger was dan haar gedweeëre broer Dante. Door haar ontmoeting met de rebel Riley begint ze te twijfelen aan de juistheid van de organisatie en gaat ze op zoek naar wie zij zelf wilt zijn, en niet wie Talon wilt dat zij is.

De draakachtige omslag
De rood-glanzende geschubde cover van het boek laat je gelijk kennis maken met Ember, wiens ware vorm een rode draak is. Vooral in de winkel kan dit mooie detail gelijk je aandacht trekken, maar voor wie een episch fantasy-verhaal verwacht met draken die overal rondvliegen, is dit niet het juiste boek. De draken lopen vaker in hun menselijke vorm rond, dan in hun ware vorm welke ze alleen mogen gebruiken tijdens trainingen en missies. En in Ember’s geval natuurlijk wanneer ze eens lekker dwars wilt liggen net zoals de rebel.

Het verhaal is fijn opgebouwd, het gaat langzamer daar waar je wat meer informatie nodig hebt en je ogen vliegen over de bladzijden heen daar waar het spannender wordt. De karakters zijn goed opgebouwd en al gelijk vanaf de eerste bladzijde word je meegesleurd in het spannende en romantische verhaal. Pupil is een echte page-turner en de spanning kan hoog oplopen bij de laatste paar bladzijden. De cliffhanger op het eind is dan ook gelijk een reden om meteen in het tweede deel Rebel te beginnen, die sinds september ook in de winkels ligt.

Helaas zijn er wel grote overeenkomsten te vinden tussen dit eerste deel van de Talon Saga en Kagawa’s voorgaande serie Blood of Eden, waardoor het lijkt alsof er gebruikt wordt gemaakt van hetzelfde soort type verhaal. Al met al kan ik toch niet wachten om mijn tanden in het tweede deel te zetten, die al afwachtend op mijn nachtkastje ligt.

[product_page sku=”9789402701401″]