Superjuffie komt in actie! – Janneke Schotveld

0
67

Omslag Superjuffie komt in actie!

Het is zomervakantie en juf Josje vindt het jammer dat ze afscheid moet nemen van haar groep. Juf Josje is namelijk niet zomaar een juf. Als er een dier in nood is, dan neemt ze een hap van haar krijtje en verandert in Superjuffie! Juf Josje probeerde haar geheim goed te bewaren voor haar klas, maar de kinderen van groep 5 hadden haar al snel door. Gelukkig vonden ze het alleen maar leuk en probeerden ze haar te beschermen tegen de directeur van de school. Maar straks krijgt juf Josje weer een nieuwe groep. Zal die groep net zo leuk en aardig zijn als haar oude groep? Of zullen ze haar verklikken aan directeur Snor?

Maar dat is niet het enige waar juf Josje zich druk om maakt. De burgemeester wil alle natuur in het Stadspark vernieuwen. Ook de 200-jarige eik, die vlakbij juf Josjes huis staat en vol met dieren zit. Volgens de burgemeester is de eik veel te gevaarlijk en moet hij vervangen worden door ‘Nieuwe Natuur’, die erg lijkt op de oude natuur, maar helemaal onder controle te houden is. De meeste inwoners zijn enthousiast, maar juf Josje ontdekt al snel dat er iets mis is met de nepnatuur. Als dieren ervan eten, raken ze bewusteloos! Zal het Superjuffie lukken om alle dieren te redden en de giftige nepnatuur tegen te houden? En dat alles terwijl ze ook nog eens probeert om niet ontslagen te worden?

Fantasierijk vervolg
Superjuffie komt in actie! is het spannende vervolg op Superjuffie!, maar is ook gewoon los te lezen van het eerste deel. In dit tweede deel wordt namelijk genoeg verteld over wat er is gebeurd in deel één, waardoor het niet moeilijk is om alles te begrijpen. Superjuffie komt in actie! is net zo leuk, grappig en fantasievol als het eerste deel en is misschien zelfs nog wel spannender. Er zitten namelijk wel honderden dieren in de oude eik, die allemaal gered moeten worden door Superjuffie. Het blijft erg leuk om te lezen over hoe juf Josje een hap van haar krijtje neemt, plotseling erg hard rondjes begint te draaien en dan superkrachten krijgt. De gesprekken die ze dan heeft met de dieren zijn vaak erg grappig, maar leiden soms ook tot behoorlijk spannende reddingsacties.

Moeilijk onderwerp
Het onderwerp in Superjuffie komt in actie! is wel een stuk lastiger dan het onderwerp van boek één. Het is vrij makkelijk te begrijpen dat een kwade mevrouw achter de vachten aanzit van alle dieren in de dierentuin. De ‘Nieuwe Natuur’ is echter best ingewikkeld. Het is een technisch hoogstandje van de burgemeester en er wordt veel over uitgelegd tijdens persconferenties. Ook al doet schrijfster Janneke Schotveld er alles aan om deze persconferenties interessant te houden, soms zijn ze toch een beetje saai en langdradig. Er worden ook behoorlijk wat moeilijke woorden gebruikt, waardoor het voor jonge kinderen lastig is om het verhaal zelf te lezen. Zo wordt de ‘Nieuwe Natuur’ bijvoorbeeld gemaakt van de groene vloeistof natuverdiplexgeen, wat geen makkelijk woord is om te lezen. Gelukkig worden veel van die woorden wel goed uitgelegd en blijft het een erg leuk verhaal om voor te lezen.

Leuke personages
Ook dit tweede boek over Superjuffie zit weer vol met leuke en grappige personages. Allereerst heb je natuurlijk juf Josje zelf. Ze is nog steeds behoorlijk onzeker, maar leert al steeds meer over zichzelf en over haar gaven. Het is ook erg leuk om te zien hoe juf Josje alle mensen die ze tegenkomt ziet. Ze stelt zich namelijk bij iedereen voor wat voor dier hij of zij zou zijn. De een is een rat, de ander een teckel… en vaak passen de karakters van deze personages er ook goed bij!

Wat wel jammer is, is dat dit boek zich afspeelt in de zomervakantie en juf Josje dus geen klas met kinderen meer heeft. Gelukkig laten de vier kinderen Mila, Mimoen, Bo en Toby juf Josje geen moment in de steek. Ze hebben allemaal hun eigen leuke karaktertrekjes en komen voor je ogen tot leven. Het is niet moeilijk om met ze mee te leven, aangezien veel van de dingen die in het boek gebeuren ook in het echt gebeuren. Zo krijgen de klaslokalen digiborden in plaats van krijtborden (wat erg lastig is voor juf Josje), verspreidt het nieuws zich supersnel via mobiele telefoons en wordt er steeds minder rekening gehouden met de dieren en de natuur. Het enige wat in het echt nog ontbreekt is een Superjuffie, die ook bij ons de dieren en de natuur kan beschermen!

Superjuffie komt in actie! is een spannend verhaal, vol humor en fantasie. Dit tweede avontuur van juf Josje is wel wat ingewikkelder dan deel één, maar het blijft een ontzettend leuk en herkenbaar verhaal, dat net als het eerste deel zeker garant zal staan voor een paar uurtjes (voor)leesplezier.