Superjuffie! – Janneke Schotveld

0
18

Omslag Superjuffie!

Juf Josje lijkt een heel gewone juf, maar stiekem heeft ze een groot geheim: als er een dier in nood is, wordt ze Superjuffie! Dan neemt ze een hap van haar krijtje, veranderen haar kleren in een groen Superjuffie-pakje en kan juf Josje overal heen vliegen. Dat lijkt allemaal wel heel leuk en juf Josje vindt het ook erg fijn om dieren te kunnen redden, maar eigenlijk is het soms ook heel lastig. Op elke school wordt ze ontslagen als iemand erachter komt wie ze eigenlijk is, want juf Josje mag haar schoolklas natuurlijk niet zomaar achterlaten als ze een dier moet redden…

In Superjuffie! begint juf Josje net op een nieuwe school. Ze probeert haar geheim goed te bewaren, maar het duurt niet lang voordat de eerste dieren in nood zijn en juf Josje toch snel Superjuffie moet worden. De kinderen in haar klas hebben haar al snel door, maar gelukkig vinden ze het alleen maar leuk en proberen ze haar te beschermen tegen de directeur van de school. Maar dan beginnen er vreemde dingen te gebeuren in de Stadsdierentuin en plotseling zijn er wel erg veel dieren in nood. Zal het Superjuffie lukken de dieren te redden en juf te mogen blijven op haar school?

Fantasievol en origineel
Superjuffie! is een erg leuk verhaal, vol fantasie en grappige avonturen. Als er een dier in nood is, krijgt juf Josje dat meteen te horen en krijgt ze een enorme neiging om in krijtjes te gaan bijten. Zodra ze Superjuffie is geworden, krijgt ze superkrachten en kan ze met de dieren in nood praten. Alle dieren hebben hun eigen trekjes en eigenschappen en daardoor zijn sommige reddingsacties erg grappig om te lezen. Ook de nieuwe klas van juf Josje is leuk. Samen met haar groep 5 maakt juf Josje ontzettend veel spannende en hilarische dingen mee. Directeur Snor weet bijna wel zeker dat er iets vreemds aan de hand is in de klas van juf Josje, maar de kinderen bedenken geweldige smoesjes om ervoor te zorgen dat de directeur hun lieve juf niet betrapt tijdens het redden van dieren.

Onzekere Superjuffie
Het verhaal van Superjuffie is niet alleen maar spannend en grappig. Het gaat ook over de gevoelens van juf Josje, en die zijn niet altijd even vrolijk. Natuurlijk vindt ze het geweldig om dieren te redden en is ze dol op haar nieuwe klas, maar haar leven wordt door haar superkrachten wel een stuk moeilijker gemaakt. Ze is erg onzeker over zichzelf, want ze heeft haar gaven nog niet zo lang en weet nog niet zo goed hoe ze er mee om moet gaan. Bovendien is het al erg vaak mis gegaan, dus wil ze liever niet dat iemand erachter komt dat ze Superjuffie is. Soms wil juf Josje zelfs stoppen met Superjuffie zijn, want nu kan ze helemaal geen normaal leven leiden. Ze moet constant op haar hoede zijn, heeft geen vrienden en geen tijd om verliefd te worden… Maar dat laten de kinderen van juf Josje natuurlijk niet gebeuren. Ze doen er alles aan om hun juf te helpen!

Mooie illustraties
De illustraties in Superjuffie! zijn getekend door Annet Schaap, die onder andere illustraties heeft gemaakt voor de Hoe overleef ik-serie en de boeken over Meester Jaap. Het boek staat vol met mooie paginagrote zwart-wittekeningen, die een goed beeld geven van het verhaal. De illustraties zijn gedetailleerd en soms net zo grappig als het verhaal. Ze geven de gevoelens van de personages goed weer en passen perfect bij het verhaal.

Superjuffie! is een erg leuk verhaal met veel humor en fantasie. De vele avonturen die juf Josje meemaakt met haar klas en met de dieren zijn origineel en zullen zeker zorgen voor een paar uurtjes leesplezier. Het verhaal staat helemaal op zichzelf, maar gelukkig zijn Superjuffies avonturen nog lang niet voorbij. In mei 2012 is namelijk het tweede boek over juf Josje en haar klas verschenen: Superjuffie komt in actie!

Superjuffie!

Janneke Schotveld | Unieboek | 2011

Juf Josje lijkt een heel gewone juf, maar er is iets bijzonders met haar aan de hand. Als er een dier in nood is, verandert ze in Superjuffie. Zodra ze een hap van haar krijtje neemt, krijgt ze superkrachten en schiet ze als een groene tornado door de lucht om het dier te redden.

Juf Josje probeert haar gave te verbergen voor de kinderen op haar nieuwe school, maar dat lukt niet lang. Gelukkig beloven ze niets te vertellen tegen de strenge directeur. Want het kan natuurlijk niet, een juf die halverwege een dictee zomaar wegvliegt. Samen verzinnen ze steeds allerlei uitvluchten als juf Josje weer eens te laat op school komt met takjes in haar haar of een eendje in haar jaszak.
Ondertussen gebeuren er heel vreemde dingen in de stadsdierentuin. Lukt het Superjuffie en de kinderen om de dierentuin van de ondergang te redden?