SuperDolfje – Paul van Loon

0
87

Omslag SuperDolfje

SuperDolfje gaat over Dolfje, een jongen die samen met zijn vriendinnetje Noura tijdens volle maan verandert in een lieve weerwolf. Ze zitten in dezelfde klas. Opeens komt er een nieuwe jongen in hun klas. Iedereen vindt hem aardig, en ze nemen hem op in de groep. Maar dan begint de jongen Dolfje en Noura buiten te sluiten, omdat ze anders zijn. Dolfje en Noura schrikken. Zou hij hun geheim weten? Kan Dolfje ze redden uit deze nare situatie?

Taalgebruik
Het taalgebruik is simpel, zodat ook de jongere lezers het goed kunnen begrijpen. Het is ook erg geschikt als voorleesboek. Vanaf 6 jaar kan het voorgelezen worden, en rond de 8 jaar zullen de jongere lezers het zelfstandig kunnen lezen. De wereld in het verhaal komt overeen met de belevingswereld van kinderen, want het speelt zich op en om de basisschool af.

De personages in het boek zijn allemaal vrij plat. Dit houdt het simpel en begrijpelijk voor jong en oud. Er zit een klein beetje karakterontwikkeling in. Dolfje weet eerst niet goed hoe hij om moet gaan met de situatie, maar verandert dan in superdolfje. Hij kan dan alles aan waar hij eerder bang voor was.

Het verhaal zal veel lezers aanspreken omdat het gaat over pesterijen op school. Het is een verhaal met een moraal, zonder dat het er te dik op ligt. Het doet op bepaalde momenten handreikingen maar dwingt de lezer niet de adviezen op te volgen. De spanning wordt goed vast gehouden, zonder dat het te eng wordt. Het leest vlot en sluit goed aan bij de beleving van jongere lezers.

SuperDolfje is een leuk boek voor de jongere lezer. Het is een simpel boek, wat inhoud dat wat oudere lezers er waarschijnlijk iets minder van zullen genieten. Al met al is het een goed boek voor ouders om aan hun kinderen voor te lezen. Het spreekt aan en kan kinderen een hart onder de riem steken.