Stuck: Verdwaald in de tijd – Lisa Tawn Bergren

0
99

Omslag Stuck: Verdwaald in de tijd

De moeder van de zusjes Gabi en Lia is archeologe en daarom brengen de twee tieners hun zomer elk jaar weer in Italië door. Maar in plaats van lekker aan het water te liggen en te genieten van het mooie weer, gaan Gabi en Lia mee op jacht naar sporen van de oude Etrusken in Toscane. Niet bepaald wat Gabi als vakantie beschouwt. Er is namelijk in geen velden of wegen een leuke jongen te zien en de twee zusjes mogen niet eens in de buurt komen van de opgravingen van hun moeder. Wanneer ze dat op een dag toch doen, gaat het grondig mis: Gabi en Lia raken tegelijkertijd een eeuwenoude muurschildering aan en worden plotseling getransporteerd naar het Toscane van 1332!

Gabi komt midden in een veldslag tussen de families Paratore en Forelli terecht. Haar zusje is ze kwijt en ze heeft geen idee waar ze is. Gelukkig wordt ze gered door de knappe Marcello, de toekomstige heer van kasteel Forelli, maar haar problemen zijn nog lang niet voorbij. Waar zijn haar zusje en moeder? Hoe komt ze weer terug in haar eigen tijd? En wat is er gaande tussen de twee Italiaanse families? En dat is nog niet eens het enige wat haar dwarszit, want wat moet ze met die leuke Marcello, wiens toekomst al zo goed als vastligt? Een knappe Italiaan uit de veertiende eeuw als vakantieliefde is wel het laatste waar ze op zit te wachten… Of toch niet?

Terug in de tijd
Al vrijwel gelijk zodra Gabi terechtkomt in het oude Italië blijkt hoe enorm het heden en het verleden van elkaar verschillen. Gabi is gewend aan luxe en moderne dingen – auto’s, telefoons en zelfs vorken! – maar daar zal ze het in het veertiende-eeuwse Toscane toch echt zonder moeten doen. Samen met haar leer je Gabi’s nieuwe omgeving en de geschiedenis van Italië steeds beter kennen. Lisa T. Bergren geeft gedurende het verhaal steeds kleine stukjes informatie over de omgeving, bepaalde situaties en oude gebruiken, waardoor je ontzettend veel over het oude Italië leert, zonder dat het saai wordt. Zo komt Gabi’s nieuwe omgeving echt tot leven en is het absoluut niet moeilijk om je voor te stellen waar Gabi terecht is gekomen.

Geloofwaardige personages
Niet alleen de wereld waarin Gabi belandt, is erg realistisch neergezet, ook de personages in Stuck komen heel geloofwaardig over. Het verhaal is geschreven in de ik-vorm vanuit Gabi’s perspectief, waardoor je rechtstreeks in haar hoofd kan kijken en haar erg goed leert kennen. Ze is natuurlijk behoorlijk geschrokken van haar tijdreis, maar is vastberaden haar zusje te vinden en terug te gaan naar waar ze vandaan komt. Toch zijn er ook twijfels, want Marcello is nou eenmaal een erg leuke jongen en zo slecht is het niet op kasteel Forelli. Maar juist doordat Gabi een nuchtere meid is en goed over alles nadenkt, komt ze erg geloofwaardig over. Ze is geen superheld en zeker ook geen bang meisje, maar ze probeert er gewoon het beste van te maken, waardoor het erg makkelijk is om je met haar te identificeren.

De andere personages in Stuck zijn wat minder grondig uitgewerkt, maar komen nog steeds erg geloofwaardig over. Zo is er Fortino, de charmante maar zieke broer van Marcello, en de lieve Luca, Marcello’s neef en aanvoerder, die er alles aan zal doen om Gabi te beschermen. Ze komen stuk voor stuk tot leven en hebben, naast de zoektocht naar Lia, allemaal hun eigen verhaal.

Snel tempo
Stuck begint een beetje traag, waardoor het even duurt voor je er helemaal in zit, maar het duurt niet lang voordat het verhaal echt op gang komt. Dit eerste deel in de serie is nog niet heel ingewikkeld en het is daarom ook niet heel moeilijk om het boek even weg te leggen, maar het leest gemakkelijk weer verder en je zit er algauw weer helemaal in. Tegen de tijd dat je bij het einde aankomt, wordt het echter erg moeilijk om het boek dicht te slaan en móét je bijna wel verder lezen. Het maakt in elk geval ontzettend nieuwsgierig naar het vervolg op Stuck, dat hopelijk niet al te lang meer op zich laat wachten.

Stuck: Verdwaald in de tijd is een erg mooi en romantisch avonturenverhaal vol realistische personages. Het leest lekker weg en geeft een geloofwaardig beeld van het veertiende-eeuwse Italië. Vooral het einde maakt erg nieuwsgierig naar het volgende deel, waarin hopelijk nog veel meer tijdreizen worden gemaakt.

Verdwaald in de tijd 1: Stuck

Lisa Tawn Bergren | Uitgeverij Kok | 2012
Originele titel: River of time 1 : Waterfall
Vertaling: Danielle Van Westen

Gabi en Lia brengen elke zomer in Italië door. Als dochters van een archeologe gaan ze vaak met haar mee naar oude graven met bijzondere muurschilderingen. Op een dag leggen ze hun handen tegelijk op een tekening van twee handen en verdwijnen ze naar het jaar 1332. Daar is een hevige strijd gaande tussen twee adellijke families. Gabi wordt gered door de prins Marcello Falassi die haar naar het kasteel van zijn vader brengt. Ineens lijkt haar vakantie een stuk interessanter…