Stranders – Iris Stobbelaar

0
132

Omslag Stranders

De 11-jarige Job is dol op voetballen. En daar is hij ook heel goed in, alleen vinden zijn ouders dat hij veel beter op zijn kleine zusje Kaatje kan passen. Hun ouders hebben het namelijk verschrikkelijk druk, en voetballen kan Job altijd nog wel. Natuurlijk is Job het daar niet mee eens. Zijn ouders waren immers degenen die Kaatje wilden hebben, híj toch zeker niet? Dus als hij op een dag wéér op Kaatje moet passen, tijdens een superbelangrijke voetbalwedstrijd nog wel, wenst Job met alle macht dat zijn zusje verdwijnt naar een plek waar hij nooit meer last van haar heeft. En zijn wens komt uit…

Diezelfde dag nog komt Job een vreemde man tegen, die hem zonder te waarschuwen meeneemt naar het land waar zijn zusje is gestrand. Vanaf dat moment zit ook Job gevangen in die wereld, en er is maar één manier om weer thuis te komen: Job zal zijn zusje moeten vinden. Maar dat blijkt makkelijker gezegd dan gedaan, want er zijn meer mensen die het hebben gemunt op Kaatje. Bovendien is de wereld waarin Job en Kaatje zijn beland ontzettend gevaarlijk, met verschrikkelijke monsters, orkanen en vleesetende aarde. Zal het Job lukken zijn zusje te vinden en haar weer thuis te brengen?

Met Stranders heeft Iris Stobbelaar een sterk en origineel debuut geschreven dat dankzij haar beeldende schrijfstijl leest als een film.

Een film in je hoofd
Stranders is het debuut van auteur Iris Stobbelaar, maar voordat ze besloot haar ideeën te verwerken in een boek, heeft ze onder andere een opleiding tot regisseuse gevolgd, verschillende toneelvoorstellingen geproduceerd en meegespeeld in de televisieserie Samsam. Het is daarom ook niet gek dat haar boek leest als een film. Dankzij Stobbelaars beeldende schrijfstijl is het absoluut niet moeilijk om je de wereld waarin Job en Kaatje zijn beland voor te stellen. Het zit vol met kleine details die het verhaal, ondanks de soms best wel vreemde gebeurtenissen, erg geloofwaardig maken. En dat moet ook wel, want de plek waar Job en zijn zusje terecht zijn gekomen, is alles behalve normaal.

Het land waarin Job en Kaatje zijn gestrand, is namelijk helemaal bedacht door mensen die hun geliefden, vrienden, vaders, moeders, broertjes of zusjes hebben weg gewenst. Steeds als er weer iemand zijn of haar naaste een verschrikkelijk lot toewenst, komt dat lot uit en wordt er dus een nieuw stukje angstaanjagende wereld gecreëerd. Om zijn zusje te vinden zal Job door deze gevaarlijke wereld heen moeten reizen, met alle gevolgen van dien…

Niet alleen de wereld waarin dit verhaal zich afspeelt lijkt voor je ogen tot leven te komen, ook de personages in Stranders zijn stuk voor stuk bijzonder en geloofwaardig. Elk personage heeft zijn eigen trekjes en maniertjes, en vooral Job maakt een mooie ontwikkeling door in het verhaal. Stobbelaar weet haar personages, net als haar wereld, gedetailleerd en met veel emotie te beschrijven, waardoor het absoluut niet moeilijk is om met de personages mee te leven. Zelfs alle gevaarlijke monsters in het boek kwamen realistisch over, zo erg zelfs, dat ik af en toe zowaar een beetje medelijden met ze kreeg. Ze zijn dan allemaal wel heel eng en gevaarlijk, maar al die monsters kunnen er volgens mij ook niets aan doen dat ze in die verschrikkelijke wereld zijn beland.

Monsterlijk spannend
Zoals gezegd zit Stranders dus vol met verschrikkelijke, angstaanjagende monsters die het liefst iedereen met huid en haar opvreten. Dat maakt het verhaal natuurlijk ontzettend spannend, en ik zou het daarom ook niet aanraden aan al te jonge kinderen. Met zijn 445 bladzijden is het sowieso een flinke pil en het taalgebruik in het boek is niet overal even makkelijk. De wat meer ervaren lezers zullen het echter absoluut een superspannend verhaal vinden, dat dankzij de vele cliffhangers en korte hoofdstukken leest als een trein. En mocht je je al die monsters nou toch nog niet helemaal voor kunnen stellen, dan zijn er nog de prachtige, sfeervolle illustraties van Maaike Putman, die te vinden zijn boven elk hoofdstuk en het verhaal perfect aanvullen.

Met Stranders heeft Iris Stobbelaar een sterk en origineel debuut geschreven dat dankzij haar beeldende schrijfstijl leest als een film. Zowel de wereld als de personages zijn bijzonder en geloofwaardig, en dankzij de vele spannende gebeurtenissen, de angstaanjagende monsters en de korte hoofdstukjes vol cliffhangers, is het niet moeilijk om dit boek in één ruk uit te lezen.

En wat ook leuk is om te weten: nog voordat het boek was verschenen, werd al bekend gemaakt dat Stranders verfilmd gaat worden door regisseur Roel Reiné (bekend van onder andere Michiel de Ruyter). Wie weet zien we Job en Kaatje dus binnenkort ook terug op het witte doek!

[product_page sku=”9789021675107″]

Stranders Boek omslag Stranders
Iris Stobbelaar