Stof – Hugh Howey

0
146

Omslag Stof

Na al haar beproevingen is Juliette weer terug in silo 18, voor altijd veranderd. Ze was uitgezonden om te sterven, maar overleefde en kwam achter de schokkende waarheid: Het idee dat alleen háár silo de verwoestingen had overleefd bleek niet te kloppen, er zijn nog veel meer silo’s, die allemaal gestuurd en beheerst worden door de machthebbers van silo 1. Juliette is woest over de manipulaties van silo 1 en zint op wraak. Maar eerst wil ze Solo en de kinderen uit silo 17 redden en de waarheid bekend maken. Het ontgaat Juliette hoeveel angst en onrust haar onthullingen bij de bewoners oproepen. Een opstand dreigt en deze keer tegen haar.

In silo 17 wordt vol ongeduld uitgezien naar de terugkeer van Juliette. Tegelijkertijd maakt Solo zich ook zorgen of het wel een goed idee is om weer bij andere mensen te gaan wonen. Zijn ze niet te verschillend? Hoewel Juliette het niet gelooft, heeft ze medestanders in silo 1. Donald en zijn zus Charlotte zetten hun eigen leven op het spel om silo 18 te beschermen. Donald heeft de gruwelijke plannen ontdekt die de machthebbers hebben voor de toekomst van de silo’s. Met zijn laatste krachten probeert hij dit te voorkomen. Hiervoor zal hij de steun van Julliette nodig hebben. Zal zij kiezen voor wraak of voor vrijheid?

Hoe loopt dit af
Stof gaat naadloos verder op het punt waar de eerste twee delen eindigden. In Silo en Schakel zijn op overtuigende wijze de karakters en achtergronden van de hoofdpersonen uitgewerkt. Langzaam maar zeker werd de verschrikkelijke waarheid achter de silo’s en de verwoesting onthuld. Julliette heeft de wereld door haar beslissingen opgeschud en veranderd en niets zal ooit meer hetzelfde zijn.  Als lezer ben je heel benieuwd waar het verhaal naar toe zal gaan en of de afloop positief zal zijn. Hugh Howey slaagt er namelijk meesterlijk in om voorspelbaarheid uit de weg gegaan. Bovendien is uit de eerdere delen al gebleken dat hij er niet mee zit om personages dood te laten gaan of vreselijk te laten lijden.

Zonder moeite trekt deze vertelkunstenaar je dus weer het verhaal in. Direct voel je weer de spanning die heerst, het gevaar dat op de loer ligt en de charme van de personages. Met name Julliette en Solo hadden door hun warme en gecompliceerde karakters mijn interesse.

Hugh Howey is een meesterlijke verteller die je als lezer meesleurt in de emoties en gebeurtenissen van de personages. Op overtuigende wijze heeft hij een beklemmende en grimmige toekomst geschetst…

Bij de start van het boek wordt ruim de tijd genomen om de sfeer in de drie silo’s neer te zetten. Wisselend wordt er verteld over de gebeurtenissen en persoonlijke ontwikkelingen in de silo’s 1, 17 en 18. Er zijn veel verhaallijnen die alle boeien en indruk weten te maken. De lijnen ontwikkelen zich los van elkaar, raken elkaar en komen met elkaar in conflict. De ontwikkelingen hierin zijn soms abrupt maar voelen altijd aan alsof het klopt. Andere ontwikkelingen zijn al op gebouwd in de eerdere delen en worden nu verder uitgewerkt. Er zijn in alle drie de boeken op subtiele wijze kleine stukjes informatie en hints verstopt. Vaak valt bij een wending in het verhaal alle informatie opeens perfect op z’n plek. Het is heel kunstig hoe dit gedaan wordt. Na de start die voortborduurt op de eerste delen neemt het boek een geheel eigen wending en ontstaat een nieuw verhaal tegen een bekende achtergrond.

Angst en hoop
Het is een verhaal vol emoties van angst, woede en verdriet en gelukkig ook altijd met een glimpje hoop. Die hoop is hard nodig voor de personages in het boek, want zij krijgen het zwaar te verduren. De situatie wordt steeds moeilijker en gecompliceerder. Mensen raken verdeeld, moeilijke beslissingen moeten worden genomen en de dreiging neemt toe. Het wordt pijnlijk duidelijk hoe verschillend mensen reageren als ze onder druk staan. En hoe moeilijk het kan zijn om met de gevolgen van beslissingen om te gaan. Hierdoor loopt de spanning op, en escaleren de gebeurtenissen. Met uiteindelijk een gruwelijke actie die je als lezer naar de keel grijpt en niet onberoerd laat.

Bericht aan lezer van Hugh Howey
Met vaardige hand leid Hugh Howey zijn lezers naar het slot van het boek. Onderweg krijg je te maken met menselijke emoties, extreme spanning en gelaagde personages. Het is ongelofelijk wat er in het klein en op grotere schaal allemaal gebeurd. Het is soms hard, ontluisterend maar op andere momenten vol geloof in een betere toekomst. En alles speelt zich af in de fascinerende ondergrondse wereld van de silo’s. Tot het laatst aan toe wordt je in het ongewisse gelaten over het einde van het boek. Op het einde komen alle lijnen samen, er zijn op bijna alle vragen antwoorden komen, maar een klein deel blijft open staan. Aan het einde van het boek staat een “Bericht aan de lezer” waarin hij op overtuigende wijze zijn keuze voor het einde uitlegt. Een einde dat adembenemend, beklemmend en toch hoopvol is.

Stof is een waardige opvolger van Silo en Schakel. Er wordt via goed opgebouwde verhaallijnen toegewerkt naar een onvoorspelbaar en bevredigend slot, met mooie, onverwachte wendingen. Hugh Howey is een meesterlijke verteller die je als lezer meesleurt in de emoties en gebeurtenissen van de personages. Op overtuigende wijze heeft hij een beklemmende en grimmige toekomst geschetst waarin de aarde verwoest is en mensen in silo’s onder de grond moeten leven.

[product_page sku=”9789021456676″]

Stof Boek omslag Stof
Hugh Howey