BoekenBoekrecensiesStevige confrontaties in Strijd om de zon van A.G. Riddle

Stevige confrontaties in Strijd om de zon van A.G. Riddle

-

Na alle gebeurtenissen van het vorige boek proberen James en Emma het leven in Kamp Zeven weer op te pakken. De zonkracht is weer als vanouds en langzaam maar zeker trekken mensen weer terug naar oude grote steden om daar hun leven weer op te bouwen. Als NASA ontdekt dat er asteroïden uit de Kuipergordel zijn weggebroken en richting aarde komen beseft James meteen de waarheid: het Raster is terug en wilt de mensheid voor goed vernietigen. James doet er alles aan om de mensheid te redden van de ondergang, dit terwijl Emma een andere ontdekking doet. Eentje dichter bij huis, eentje die haar leven en dat van James voorgoed op zijn kop zal zetten…

Het verhaal

De mensheid probeert na de Lange Winter het leven weer op te pakken. De zonkracht is weer terug en langzaam ontdooit de aarde weer. James en Emma verwachten hun eerste kindje, het leven lijkt weer goed te zijn. Tot NASA ontdekt dat er een aantal asteroïden op weg zijn naar de aarde. James doet alles wat hij kan om in de berekende tijd tot inslag, 2 jaar, een oplossing te vinden voor dit probleem. We gaan verder naar twee jaar later. James en Emma zijn ouders van een dochter en de asteroïden zijn nu vlak bij de aarde. James heeft met zijn team (dezelfde mensen van de Pax uit deel 1) een drone netwerk opgezet dat de asteroïden zal moeten vernietigen. Het gevaar lijkt geweken. Ondertussen stromen de kampen leeg en wordt er getracht om de oude steden weer bewoonbaar te maken. De enige dreiging die van binnen lijkt te komen is Chandler, de oude mentor, collega en voormalige vriend van James. Deze maakt James zwart in de media omdat hij nog steeds boos is dat James hem uit de missie heeft laten zetten in Winterwereld. Chandler doet er alles aan om James in diskrediet te brengen. Het naderende onheil lijkt afgewend met het vernietigen van de asteroïden. Maar niets blijkt minder waar.

Als ’s avonds blijkt dat er nog een hele regen aan kleinere asteroïden op weg is naar aarde, trekken de meeste belangrijke inwoners zich terug in de grote bunker de Citadel van Kamp Zeven. James doet zijn best om zijn familie en vrienden op tijd in de bunker te krijgen. Wat volgt is een asteroïdeninslag die iedereen die geen veilig heenkomen heeft gevonden wegvaagt. Het was al zoals James vreesde: Het Raster is terug, weer voor de energie van de zon in ons stelsel. Het Raster stelt de overlevenden een ultimatum: of ze vertrekken met behulp van Het Raster van de aarde en krijgen een nieuwe wereld toegewezen, of ze worden gedood. James, Emma, Fowler en de rest van hun team kiezen voor de eerste optie. Maar daar zijn meer mensen en materialen voor nodig. Wat volgt is een zoektocht naar meer overlevenden, materialen en leidt tot Richard Chandler in Kamp 9. Daar heeft hij de leiding en hij is James alles behalve goedgezind.

De strijd

De strijd barst in dit boek pas echt los. Niet alleen om de zon, maar om het gehele overleven van de mensheid. Door het stelen van de energie van de zon worden de overlevenden, die al nauwelijks meer onderdak en voedsel hebben, constant op de proef gesteld. De ene tegenslag na de andere volgen elkaar in rap tempo op. Dit gaat echter niet vervelen. Riddle heeft namelijk al deze problemen als een logische opstapeling beschreven. Hierdoor is dit boek geen moment saai en altijd wel spannend. Het leest ontzettend vlot en de vaart blijft er goed in.

De strijd woedt nu op drie fronten. In de ruimte (ze willen hoe dan ook het Raster verslaan), tegen de natuur en binnen de mensheid zelf. James en zijn kamp tegenover Richard Chandler en zijn mensen. Richard doet er alles aan om niet alleen James in diskrediet te brengen, maar ook om de macht te grijpen. Hij gelooft niet in het feit dat James de mensheid van de aarde kan krijgen en wilt zodoende de macht hebben over de laatste mensen op aarde. Wat volgt is een kat en muisspel terwijl beide elkaar voor proberen te zijn in een wereld waarin alles langzaam sterft.

Filmisch

Dit boek is nog iets meer sciencefiction dan de vorige. Nu komen er Supercarriers in voor en verlaat de mensheid de aarde voorgoed. James en Emma verruilen aarde voor een nieuwe planeet. Eentje zesduizend jaar verderop! De auteur beschrijft de reis niet uitvoerig, maar toch genoeg om een duidelijk beeld te scheppen. En dat is er eentje die je kippenvel geeft. Het landen op de nieuwe wereld, genaamd Eos, is alsof je naar een Jurassic Park film zit te kijken, namelijk vol weelderige flora en fauna en dieren die lijken op dinosaurussen. Deze trilogie zou echt perfect voor een film kunnen doorgaan. Alle passages, dialogen en scenes zijn zo geschreven dat het voor je ogen afspeelt. Je hebt een duidelijk beeld bij alles dat er gebeurd. Dit zorgt er alleen maar meer voor dat je als lezer het boek in gezogen wordt en het moeilijk kan loslaten om iets anders te gaan doen.

De strijd om de zon is een geweldig vervolg op Winterwereld. Spanning, actie en creativiteit volgen elkaar in raptempo op. Dit tegen een decor van een vernietigde wereld vol dood en sneeuw. Dit boek leest rap, fijn en is het perfecte vervolg op Winterwereld, maar ook een goede brug naar het volgende deel. Want nu zijn we van onze aarde af en stichten we koloniën op Eos. Het einde van De strijd om de zon heeft geen eind goed al goed, maar legt ons een mysterie neer waardoor we met zekerheid kunnen zeggen dat James en Emma nog veel werk te doen hebben voor zij eindelijk vredig mogen leven met hun gezin. Ik kijk ontzettend uit naar het volgende deel. Ik ben benieuwd hoe de levens van James en Emma eindigen en welke uitdaging hen nog te wachten staan.

De strijd om de zon Boek omslag De strijd om de zon
De Lange Winter 2
A.G. Riddle