BoekenBoekrecensiesStelsel onbekend van Jasper T. Scott is een spannende thriller in sciencefictionjasje

Stelsel onbekend van Jasper T. Scott is een spannende thriller in sciencefictionjasje

-

Stelsel onbekend is een sciencefiction thriller van Jasper T. Scott, onder andere bekend van zijn Dark Space-serie. Stelsel Onbekend is een standalone boek en kan gelezen worden zonder andere werken van Jasper T. Scott gelezen te hebben.

Het boek gaat over de familie Price, die vakantie gaat vieren met een cruise aan boord van het schip de Starlit Dream. Wat een onvergetelijke reis had moeten worden naar de exotische wereld van Aquaria in het Keplar-zonnestelsel, eindigt in chaos waarbij het gezin Price hun uiterste best zal moeten doen om in leven te blijven.

Het verhaal

Advocaat Liam Price kan zijn geluk niet op. Hij scoorde een last-minutedeal voor een suite aan boord van de Starlit Dream en gaat met zijn gezin op weg naar de exotische wereld van Aquaria in het Kepler-zonnestelsel. De reis begint voorspoedig en Liam, zijn vrouw Aria en hun kinderen Nikolai en Payton, genieten met volle teugen van het luxueuze schip en alles wat het te bieden heeft, zoals zelfs een eigen strand. Ze hebben hun eigen butler gekregen, genaamd Jules, en het leven lijkt hen toe te lachen. Ze vertrekken naar een springpoort die hen direct naar Aquaria zou moeten brengen, maar als ze de sprong maken blijkt dat ze in een onbekend stelsel zijn uitgekomen.

Niets aan de hand zou je zeggen, spring gewoon terug… Helaas is de springpoort uitgeschakeld en zitten de passagiers van de Starlit Dream vast in dit onbekende stelsel. Als het schip dan plots in duisternis wordt gehuld en half doorzichtige aliens verschijnen die de passagiers stelselmatig beginnen uit te moorden, probeert de familie Price zo snel mogelijk naar hun suite te komen. Deze zal namelijk ook dienstdoen als reddingsshuttle. Als Liam en Nikolai van Aria en Payton worden gescheiden, begint het overleven pas echt. Beide ouders starten een gevecht op leven en dood om hun gezin weer te herenigen en de dreiging het hoofd te bieden. Maar wat ze te wachten staat zal hun leven voorgoed veranderen.

Pageturner met veel wereldbouw

Dat dit een thriller in een sciencefiction jasje is mag ondertussen wel duidelijk wezen. De spanning begint al heel snel en met de vlotte schrijfstijl van de schrijver blijkt dit een echte pageturner te zijn. Om de haverklap ontvouwt zich weer een nieuw dilemma voor het gezin Price, dat in een decor zit waar ze niemand behalve zichzelf kunnen vertrouwen. Want niets is wat het lijkt en iedereen lijkt een verborgen agenda te bezitten. De spanning spat van de pagina’s af en is onophoudelijk aanwezig. Stelsel Onbekend pakt je vast en laat je pas los tot je op het einde bent. Meesterlijk wordt er een samenzwering neergezet door de schrijver die grootser is dan ik van het begin af aan had verwacht. Dit samen met een aantal verassende plotwendingen maken dit tot een snel en zeer vermakelijk boek.

De stukken met Liam wisselen zich af met Aria, ieder deel van de familie heeft zijn eigen hoofdstukken, en deze zijn relatief kort waardoor je langer doorleest en minder snel het boek weg legt. Ik heb mezelf er vaak op moeten betrappen dat ik dacht:’oké nog één hoofdstuk dan’. En al dit gaat samen met een ontzettend vloeiende wereldbouw. De planeet waar Aria landt voelt als uit een droom, en tegelijk ontzettend echt.

Jasper T. Scott schrijft vlotte dialogen, verweven met een flinke dosis spanning en een fijne scheut wereldbouwen. Dit boek heeft alles wat je maar zou willen van een thriller, gestoken in een sciencefiction jasje. Moeiteloos worden de verhalen van de familie Price los van elkaar gehaald en komen ze weer samen en versmelten ze tot één geheel bij een climax die ik niet aan had zien komen. Stelsel onbekend grijpt je en laat niet meer los.

Stelsel onbekend Boek omslag Stelsel onbekend
Jasper T. Scott
9789083073163
Iceberg Books
september 2021
307 pagina's
Textcase

Wij zoeken redactieleden!

Wij zijn op zoek naar mede-fantasyliefhebbers die het leuk vinden om artikelen en recensies te schrijven over boeken, spellen en/of films/series! Interesse, of wil je meer weten over wat we te bieden hebben? Neem dan contact met ons op!