Sprookjes & Vertellingen – J.R.R. Tolkien

0
101

J.R.R. Tolkien heeft naast zijn bekende werken zoals De Hobbit en In de ban van de ring nog vele andere verhalen geschreven, waaronder wat korte verhalen die wel wat weg hebben van sprookjes. Dit boek bundelt verschillende verhalen van Tolkien, zoals de avonturen van Tom Bombadil, een verhaal over het hondje Rover dat in een speelgoedhond is veranderd, een verhaal over schilder Klein die druk bezig is met een gigantisch schilderij dat hij maar niet af krijgt en meer verhalen vol magische figuren. Daarbij is het essay Over sprookjesverhalen ook in deze bundel gestopt, net als een voorwoord van Tom Shippey. Deze nieuwe versie werd in november 2018 heruitgegeven bij Boekerij, maar de eerste druk van de bundel verhalen stamt al uit 1972.

Verschillende verhalen in verschillende vormen

Sprookjes & Vertellingen is een bijzondere verhalenbundel waarin verschillende verhalen worden verteld. Sommige verhalen staan compleet los van In de ban van de ring, maar andere hebben er wel meer mee te maken. Zo lees je gedichtjes over Tom Bombadil, één van de interessante personages uit In de ban van de ring.. Naast verschillende gedichtjes kan je ook een essay lezen over sprookjes en andere bijzondere verhalen waarbij je fantasie wordt geprikkeld. Deze verschillende verhalen met allemaal hun eigen intonatie zijn erg gevarieerd, maar hierdoor voelt de bundel wel wat chaotisch aan.

Verwacht niet al te veel referenties naar Midden-Aarde, maar ontdek juist nieuwe verhalen met sprookjesachtige thema’s.

De gedichten in dit boek zijn erg leuk om te lezen, maar zoals je kan verwachten is de dichtvorm iets anders door de vertaalde versie. Overal het algemeen wordt er goed gerijmd, maar vaak zijn er woorden die net niet goed matchen in het gedicht, waardoor het soms wat stroef leest. Daarbij zijn de gedichten erg divers en is er geen duidelijke lijn in te vinden. Het essay van Tolkien verloopt soms ook niet al te soepel. Er zijn veel voetnoten geplaatst in het essay, wat erg afleidend werkt. De bevindingen van Tolkien over sprookjes zijn daarentegen wel erg interessant, omdat hij verschillende aspecten van sprookjes onder de loep neemt, zoals de verbeelding van het kind, magie, elfen en meer.

Een voorwoord dat de rest van de bundel mooi weet te verduidelijken

Tijdens het lezen van de verschillende vertellingen in deze bundel, is het soms wat lastig om door de verhalen heen te komen. Veel verhalen springen van de hak op de tak en enige logica is niet enorm aanwezig. Zo is het verhaal van Rover erg apart. Hij was eerst een normale hond, werd door een tovenaar veranderd in een speelgoedhondje en uiteindelijk komt hij zelfs op de maan en in een onderzees koninkrijk terecht. Zulke verhalen worden gelukkig wel goed verduidelijkt door het voorwoord, aangezien hierin een mooie analyse wordt gemaakt over de verhalen in deze bundel.

In deze bundel raad ik je aan om eerst een verhaal of gedicht te lezen, en daarna de bijbehorende uitleg in het voorwoord te gaan lezen. Hierdoor wordt het verhaal verduidelijkt en zie je de onderlinge context van het verhaal. Het verhaal van Rover is bijvoorbeeld bedacht voor een jongetje dat zijn speelgoedhond kwijtraakte, waardoor het warrige verhaal juist een fijne invulling krijgt. Mijn persoonlijke favoriet was het laatste verhaal in deze bundel, De smid van Groot Wolding. Dit is een erg aandoenlijk verhaal dat zelfs gewaardeerd kan worden door jongere lezers, een ware feestelijke afsluiter van deze verhalenbundel.

Sprookjes & Vertellingen is een verhalenbundel die op sommige punten erg chaotisch is, maar door het voorwoord al veel meer context krijgt. Verwacht niet al te veel referenties naar Midden-Aarde, maar ontdek juist nieuwe verhalen met sprookjesachtige thema’s. Je zult in ieder geval Tolkiens voorliefde voor sprookjes beter leren kennen, waardoor je verbeeldingskracht naar een hoger niveau wordt getild.

Sprookjes & Vertellingen Boek omslag Sprookjes & Vertellingen
J.R.R. Tolkien
9789022585528