Sprankels – Marieke Frankema

0
60

Omslag Sprankels

Er schijnt maar één type boek te zijn dat nog slechter verkoopt dan poëzie, en dat is de verhalenbundel. Blijkbaar lezen veel mensen liever lange romans en korte twitterberichten, en valt het kortverhaal tussen wal en schip. Uitgeverijen zijn daarom vaak een beetje huiverig voor zulke manuscripten. Jammer – want zeker als je het druk hebt zijn verhalenbundels echt ideaal. Je kunt prima even een verhaaltje lezen, zonder dat je er eerst weer helemaal in moet komen. En Sprankels van Marieke Frankema past ook nog eens goed in je tas.

Sprankelverhalen
In het voorwoord omschrijft Frankema haar plotselinge vlagen van inspiratie. Gedachten als een zonnestraaltje, die haar dag bijzonder maken. Het resultaat zijn de twaalf verhalen in deze bundel: ze passen in verschillende genres, zoals mythologische fantasy en horror, maar hebben de aanwezigheid van een magisch element met elkaar gemeen.

Zoals Te mooi om waar te zijn, waarin een uitermate lelijke jongen een bijzonder drankje van zijn heksenzus krijgt. In Marysa’s val ontrafelt zich een moordcomplot, maar eigenlijk is vooral de tamme inktvis Lizzy erg interessant. Weg binnendoor speelt zich juist ‘gewoon’ in de realiteit af, maar er is iets vreemd aan de hand met de TomTom van Ramona. Ook Dooie thee met koekjes vindt plaats in het hier en nu, maar het heeft een onverwachte reden dat de oude vrouw in het bejaardentehuis computerbladen leest. In Drank en godenspelen maak je kennis met de ijzige wereld van de poolvossen.

Fijne verhalen voor tussendoor
Sprankels is precies zo’n verhalenbundel die inderdaad erg fijn is als je het eigenlijk te druk hebt om te lezen. De verhalen variëren qua lengte, maar tellen nooit meer dan dertig bladzijden – perfect voor in de trein, bij de koffie of tijdens het wachten op de bus. En de bundel ziet er ook nog eens mooi uit: met glossy cirkels op de voorkant en (gedeeltelijk door Frankema zelfgemaakte) kleurenillustraties.

Bij elk verhaal staat een korte uitleg over hoe het is ontstaan. Dat geeft een persoonlijk tintje, maar het is ook prettig om te weten of en waar een verhaal eerder is gepubliceerd. De meeste verhalen hebben meegedaan aan wedstrijden, zoals de Unleash Award en de themawedstrijden van Pure Fantasy. Er lijken dan ook meer en minder recente verhalen tussen te zitten.

Sprankels van Marieke Frankema is precies wat je van een verhalenbundel mag verwachten: handzaam, afwisselend en meeslepend.

Dat de verhalen op verschillende momenten en voor verschillende wedstrijden zijn geschreven, verklaart misschien de subtiele diversiteit in doelgroep en kwaliteit. Hoewel alle verhalen zonder meer vermakelijk zijn, lijkt 3773516 (lees ondersteboven: Giselle) bijvoorbeeld eerder op kinderen te zijn gericht – ze doen me denken aan de verhalen van de Griezelbus. Balans, waarin een ambitieuze ballerina een bijzondere deal krijgt aangeboden, is aan het begin net iets lastiger om in te komen.

Absolute uitschieters zijn Vlinder en Hoe de tijd komt. In Vlinder worden realiteit en magische illusies op een onverwachte manier met elkaar verweven – het is een verhaal waar je even over na moet denken, maar dat vervolgens blijft hangen. Hoe de tijd komt is een ‘collageverhaal’, waarin je per alinea van personage naar personage hopt: een interessante constructie met een mooie achtergrond. Ook vermakelijk zijn Gevallen engel en Deà Thuslan, die in eerste instantie wat voorspelbaar lijken, maar dat toch niet blijken te zijn. En tot slot is er nog Stenenkracht: het mooie zusterverhaal van Frankema’s Offer in de mist.

Hoewel er dus wat variaties in kwaliteit voorkomen, is de bundel als geheel vaardig geschreven. Vooral de ‘oude’ verhalen, zoals de prehistorische vrouw in Stenenkracht, komen heel sfeervol over. Frankema lijkt bovendien een voorliefde voor wat tragische gebeurtenissen te hebben – lang niet elk verhaal loopt goed af, maar dat dramatische element maakt de verhalen des te meeslepender.

Sprankels van Marieke Frankema is precies wat je van een verhalenbundel mag verwachten: handzaam, afwisselend en meeslepend. Niet elk verhaal is even sterk, maar uitschieters als Vlinder en Hoe de tijd komt maken dat goed. Met bij elk verhaal een kleurenillustratie en een korte achtergrondgeschiedenis, is het bovendien een mooie, goed verzorgde bundel. Perfect voor als je eigenlijk geen tijd hebt om je in een dik boek te verdiepen.

[product_page sku=”9789460860546″]

Sprankels Boek omslag Sprankels
Marieke Frankema