Spellslinger 2: Schaduwzwart – Sebastien de Castell

1
264

Kellen wordt achterna gezeten door premiejagers, want hoe kan het ook anders: het geluk zit hem immers standaard niet mee. Wanneer hij en Ferius onverwacht in contact komen met Seneira die ook het schaduwzwart heeft, lijken de kaarten zich om te draaien. Is het schaduwzwart een plaag? In de hoop op genezing van zijn eigen vloek, begeeft Kellen zich in een onderzoek naar de bron van het schaduwzwart. Het is nu alleen maar hopen dat Reichis hem niet verder de problemen in helpt. Want ja; zo zijn eekhoornkatten nou eenmaal.

Vanaf de eerste pagina van Schaduwzwart pakt de schrijfstijl van De Castell. Het verhaal gaat een paar maanden later verder dan waar Vogelvrij eindigde. Meteen valt ook op dat er een aantal kenmerkende stijlfiguren zijn opgenomen in het boek. Kellen bevindt zich meteen in het eerste hoofdstuk weer in grote problemen. Daarnaast eindigt De Castell met een herhaling van de stijl van het eerste hoofdstuk. Dat is erg grappig om te zien en te lezen. Het zorgt ook voor een verbindend motief doorheen het boek en misschien wel de hele serie straks.

Wat fijn is aan Kellen als hoofdpersonage is dat hij ontzettend menselijk is. Er is een subtiele karaktergroei doorheen het boek, die voortgaat op de groei in het eerste verhaal. Kellen staat bol van onzekerheden en onkundigheid en dat wordt hem zeer ingewreven ook. Het maakt Kellen niet alleen realistisch als jong  hoofdpersonage in een voor hem onbekende wereld, het zorgt ook voor de nodige dosis humor. Eekhoornkat Reichis steelt echter wederom de show in het gehele boek. Zijn karakter komt weer in nieuwe vormen tot uiting en dat zorgt voor hilarische en aandoenlijke momenten (in zijn woorden zijn het vooral afschrikwekkende scenario’s). Het is ontzettend knap dat De Castell een zeer niet-menselijke persoonlijkheid zoveel flair heeft weten te geven en desondanks ook duidelijk blijft hoe erg Reichis afwijkt van menselijke standaarden.

Verwachtingen werden ingelost en De Castell laat me achter met een drang om het derde deel ook in handen te krijgen.

De nieuwe personages in het boek missen helaas deze flair. Ze zijn nogal vlak en weten niet de rijkdom in persoonlijkheid van de drie hoofdpersonages over te nemen. Hoewel de achtergrond van de Academie veel potentie biedt en er in het boek ook een hint wordt gegeven naar de diversiteitsrage die momenteel in young adult-boeken speelt, wordt veel hiervan niet uitgewerkt. Zo zijn er hints naar de boeiende persoonlijkheid van  Seneira – het meisje op de cover – echter had hierin veel meer de nadruk kunnen worden gelegd op het contrast met de andere personages. Eenzelfde geldt voor Rosie de zuster Argosi van Ferris. Hun strijd en hun band blijft vrij onderbelicht. Hopelijk krijgen we daarom nog meer te zien van deze band in de vervolgen!

Inhoudelijk

Waar de leerwijzen van de Jan’Tep in deel een centraal stond, zijn dat de visies van de Argossi in deel twee. De lessen voorafgaande de delen in het boek hebben wederom een nauwe aansluiting met de plot. Het contrast met de Jan’Tep cultuur is hierin scherp. Ook blijven de inzichten mysterieuzer. Dat werkt, want ook doorheen het boek krijgen we maar lichtelijk meer grip op deze groep. Een schreeuw om meer blijft dan ook bestaan tegen het einde. Gelukkig komt dat er aan.

De plot van dit boek leek vrij eenvoudig te zijn, maar gelukkig blijkt tegen het einde dat er toch veel diepere lijnen in het verhaal zaten. Het verhaal is  zeker vermakelijk, maar maakt voornamelijk ook nieuwsgierig naar meer. Er zitten bijvoorbeeld veel lijntjes naar diepere structuren in dit boek.

Een geslaagd tweede deel van de serie is Schaduwzwart zeker. Verwachtingen werden ingelost en De Castell laat me achter met een drang om het derde deel ook in handen te krijgen. De boeiende wijze van schrijven, de stralende humor maar bovenal de sterke personages dragen dit verhaal. Laat deel drie maar komen!

Spellslinger 2: Schaduwzwart
Spellslinger 2
Sebastien de Castell