Spellslinger 1: Vogelvrij – Sebastien de Castell

0
170

Dan ben je bijna zestien en heb je nog niet één van de vier verplichte tovenaarsexamens gehaald. Deze situatie drijft Kellen tot wanhoop, want als hij ze niet alle vier haalt, dan is hij verplicht de rest van zijn leven de magiërs uit zijn volk te dienen. Tijd dus om een oplossing te zoeken! De serie Spellslinger van Sebastien De Castell trekt meteen de aandacht, maar weet deze auteur ook te verrassen? Dat lees je hieronder.

Kellen heeft de pech om met een minimaal talent voor magie in de machtigste tovenaarsfamilie van het Jan’Tep volk op te groeien. Hij is dan ook genoodzaakt om zijn vindingrijkheid aan te spreken om toch te slagen voor zijn examens. Wanneer een mysterieuze vrouw vervolgens het dorp bezoekt, merkt hij al gauw dat er meerdere vormen van magie zijn. Langzaamaan wordt zijn wereldbeeld, geschiedenis en cultuur omver geworpen. Kellen moet zich staande houden in een cultuur die er alles aan doet om de machtigsten zo machtig mogelijk te laten zijn en de zwakken onder de duim te houden.

Origineel

Eerlijk gezegd opende ik dit boek met een instelling dat het waarschijnlijk erg zou lijken op andere boeken die ik had gelezen. Misschien was dit wel de beste instelling, want het zorgde ervoor dat De Castell me totaal kon overdonderen. De opening van het boek speelt hier dan ook sterk op in. Kellen noemt alle tovenaarsclichés, zodat je ervan overtuigd raakt dat de verhaallijn zeer voorspelbaar gaat zijn. Totdat Kellen de lijn van het verhaal onderbreekt met de zin: ‘Magie is oplichterij.’ Vanaf dat moment weet je als lezer dat je kennis hebt gemaakt met een intrigerend personage dat je steeds zal verrassen.

Dit is dan ook meteen de kracht van dit boek. De Castell heeft een stel zeer sterke persoonlijkheden gecreëerd die met humor, veel sarcasme en creatieve ideeën makkelijk mijn hart hebben veroverd. Het onverwachte is hierin de kern. Kellen heeft een pittig karakter en met zijn onverwachte uitspraken zorgt hij ervoor dat je elke redenering nauwlettend wilt blijven volgen. De nuchtere kijk die Kellen daarnaast heeft over zijn situatie en daarin ook een nederige houding ten aanzien van zijn status en zwaktes zorgen ervoor dat het een personage is geworden waar je respect voor hebt. Kellen is niet hoogdravend maar spot lekker met zijn positie. Hij heeft echter ook een goede dosis doorzettingsvermogen en een creatieve kijk, waardoor je al gauw hem keihard aanmoedigt in zijn ondernemingen.

De krachtigste vormen van magie zijn de vormen die het strengst geheim worden gehouden. Jan’Tep-magiërs moeten in staat zijn zowel verborgen overleveringen als de geheimen van hun vijanden te ontdekken. Dan pas hebben ze hun magiërs naam echt verdiend.

Het boek is opgedeeld in vier delen die elk een van de tovenaarsproeven behandelen. Dit merk je echter pas aan het slot, wat het ook maakt dat je snel even terug wilt bladeren wat er ook alweer over de proef gezegd is. De verweving van dit stukje theorie doorheen de delen is dan ook erg subtiel gedaan. De plotlijn zet je vaker op het verkeerde been. Zo is Ferien zeker niet wie ze lijkt, al weet je vanaf het begin al dat ze niet is zoals ze zich voordoet. Zusje Shalla lijkt een zeer recht voor zijn raap persoon, maar komt met veel out-of-the-box acties. Side-kick Reichis weet een onverwachte entree te maken en zorgt met schunnige opmerkingen afgewisseld met felle discussies voor humor en een abstracte sfeer. De scènes die hieruit voortkomen spreken sterk tot de verbeelding, waardoor het geheel erg tot leven komt.

Het is wel meteen te merken dat dit boek een aanzet is tot meer. Er worden diverse volken naast de Jan’Tep genoemd maar nog niet verder uitgewerkt. Het boek speelt zich ook in zijn geheel af in het dorp van Kellen. Daardoor lijkt er nog veel te ontdekken in een volgend deel. Dit zorgt ervoor dat je een vrij rustige introductie hebt tot deze wereld. De rest zal hopelijk volgen in het tweede deel. De zaken die zijn uitgebouwd zijn intrigerend en lijken compleet te zijn, maar geven ook een mooie aanzet tot meer. Daardoor kan het boek ook met een voldaan gevoel afgesloten worden, terwijl je tegelijkertijd genoeg aanknopingspunten hebt om nog een aantal extra vraagtekens bij te zetten. De nieuwsgierigheid is dus zeker geprikkeld.

Er valt nog veel meer over het boek te zeggen, maar het verstandigste is om je gewoon te laten verrassen. De Castell heeft iets anders dan anders gecreëerd, dat het beste tot zijn recht komt in zijn woorden in zijn verhaal. Vogelvrij is een boek dat ik aan iedereen om mij heen zou willen aanbevelen. Het is dan ook een verhaal met pittige personages en intrigerende onthullingen.

Spellslinger 1: Vogelvrij

Sebastien de Castell | Meis & Maas | 2017
Originele titel: Spellslinger
Vertaling: Hanneke van Soest

Vorig artikelDe kronieken van magie 3: De godenwereld – Ian Laverman
Volgend artikel[AFGELOPEN] Win Vogelvrij van Sebastien de Castell!
Al vanaf kleins af aan is Freya verslaafd aan het fantasy genre. Haar favoriete boeken zijn Ontworteld, A Court of Thorns and Roses, de Throne of Glass-serie en de Reiziger. Met veel passie deelt ze haar liefde voor het genre met jullie.