Spanning en emoties in afsluitende Midland 3: Het Offer van Marguerita Le Roy

0
144

Het Offer is het afsluitende deel uit de Midland-trilogie van Marguerita Le Roy. In mijn recensie van deel 2 schreef ik in de conclusie dat ondanks een aantal knelpunten voor mij het einde zeer spannend was en ik erg benieuwd was naar het vervolg. Is deel drie een waardige afsluiter en geeft het mij de spanning en sensatie waar ik zo op hoop?

Het verhaal

Het verhaal start direct op waar het vorige deel eindigde. Na de confrontatie met Caleb en het bevrijden van de Ouden uit zijn lichaam zitten Sammy, Matt, Daron en Gabriel verstopt in een grot in de bergen. Sammy heeft het op zich genomen om de Rechters uit pure wanhoop de huid vol te schelden. Als Caleb dan onverwacht verschijnt en hen allemaal bliksemsnel neerschiet en ze daarmee terug naar de gewone wereld stuurt, begint het verhaal van het kabbelende beekje weer waar de vorige twee delen ook last van hadden. In de gewone wereld heeft Caleb hen rust gegeven, voor het moment. Hier in de echte wereld probeert Caleb zijn zus Sammy over te halen om mee te doen met zijn strijd, namelijk het vernietigen van de Ouden en het verbreken van de cirkel die hun levens zijn. Het verbreken van de Oneindigen. Langzaam maar zeker wordt Sammy meegesleurd in Calebs spelletjes tot ze besluit om te vechten. Niet voor Caleb, maar voor zichzelf en alles wat haar lief is.

Emoties

In het boek lezen we veel over de (tiener)emoties van de personages, zo krijgen we voornamelijk mee hoe Sammy zich constant voelt in het bijzijn van Daron. Nu de waarheid over hen bekend is, weet ze zich geen raad. En ondanks dat de schrijfster de emoties op een goede manier beschrijft, zijn ze voor mij te veel. De constante woede en boosheid waar Sammy mee rondloopt, in combinatie met de hevige maar echt tienerverliefdheid die ze voelt, zorgen ervoor dat ik mij niet zo gemakkelijk kan inleven in haar. We lezen nu al drie boeken over haar situatie en nog steeds accepteert ze deze niet, en blijft er boos over. Dat is soms vermoeiend en staat haar progressie als personage in de weg. Daar tegenover staat dat we ook de gevoelens van Daron meekrijgen en die zijn makkelijker. Daron is niet constant boos en accepteert de situatie zoals die is, om er vervolgens alles aan te doen om die te veranderen.

Caleb

Zoals verwacht krijgen we dit deel veel meer stukken uit het oogpunt van Caleb en die zijn erg goed geschreven. Voor mij zijn dit de stukken die het boek echt hun spanning en de motivatie om door te lezen geven. Caleb is een jongen die berekend is en niets doet zonder reden. Zo schuilt er veel meer achter hem dan je (en de andere personages) eerst van verwacht. Caleb’s personage wordt in dit deel flink uitgediept. Zo leer je wat er met hem is gebeurd nadat Sammy hem verliet, lees je over zijn trainingen en over zijn leven. Het is een triest verhaal met een rode draad erdoor, zijn liefde voor zijn zus. Hoe zijn personage zich ontwikkelt en ontpopt, maar vooral hoe alles rondom hem onthuld wordt is bevredigend en dreef het verhaal voort. De stukken met hem waren ontzettend vlot geschreven.

Het Offer valt soms terug in zijn kabbelende, langzame tempo wat je echt uit het verhaal kan halen. Gelukkig zijn de stukken met Caleb zo geschreven dat die dat meer dan goed maken. Het overmatig gebruik van Sammy’s gevoelens waren voor mij niet nodig. Ondanks dat Sammy als personage stagneert maken de rest van de personages dat meer dan goed. Dit boek over moed, liefde en overgave weet op het einde een gevoelige snaar te raken en is een goede afsluiter van de trilogie. Het einde is onvoorspelbaar en spannend en werkt zeer bevredigend.

Midland 3: Het Offer Boek omslag Midland 3: Het Offer
Midland 3
Marguerita Le Roy
9789493157460
Godijn Publishing
Mei 2020
480 pagina's
Op 10 jarige leeftijd werd mijn interesse voor boeken en fantasy gewekt door Harry Potter en sindsdien heb ik heel wat afgelezen. een aantal persoonlijke favorieten van mij zijn: In de ban van de Ring (die ik inmiddels elk jaar herlees), Heugenis, Smart en het Sterrenzwaard, de Erfgoed cyclus De Dwergen van Markus Heitz. Als ik niet bezig ben met fantasy lezen, dan ben ik een spelletje aan het spelen, aan het schrijven of een film of serie aan het kijken. ik ben hoe dan ook dagelijks met fantasy bezig.