Soulmates 3: Het verhaal van Crystal – Joss Stirling

0
63

Omslag Soulmates 3: Het verhaal van Crystal

Het verhaal van Crystal is het derde deel in de Soulmates-serie en het vervolg op de verhalen van Sky en Phoenix, die allebei hun zielsverwant hebben gevonden binnen de familie Benedict. Nu is het de beurt aan Crystal, die samen met haar oudere zus Diamond in Venetië woont. Ze heeft zich altijd al een mislukkeling gevoeld in haar familie van Savants; iedereen heeft bijzondere gaven, maar zelf kan ze niet eens telepathisch met andere Savants communiceren. Telepathie is ook dé manier om te ontdekken wie je soulmate is, maar dat zit er voor Crystal dus niet in. Als haar zus dan ook nog eens haar soulmate Trace tegen het lijf loopt (die toevallig ook één van de Benedict-broers blijkt te zijn), besluit Crystal afstand te nemen van het hele ‘Savant-gedoe’. Maar dat blijkt minder gemakkelijk dan ze had gedacht.

Diamond en Trace willen al snel trouwen en daarom komt Trace samen met zijn broer, de knappe maar onuitstaanbare Xav, naar Venetië. Diamond en Trace hebben het druk genoeg met elkaar en dus zit Crystal tot haar grote frustratie met Xav opgescheept. Maar als hun families worden aangevallen door een vijandelijke Savant, blijkt Xav ook een andere kant te hebben. Hij is zorgzaam en lief en… misschien zelfs wel heel leuk! Zou Xav Crystals soulmate kunnen zijn? En nog belangrijker: weet hij wat er met Crystals gave aan de hand is?

Terug van weggeweest
Vanaf het moment dat je in dit boek begint, zit je meteen weer helemaal in de Soulmates-wereld. Net zoals in Het verhaal van Phoenix gaat dit verhaal niet over de personages waarmee de serie begon, maar vertelt elk boek het verhaal van één van de soulmates van een Benedict-broer. Aan de ene kant is dat jammer, omdat er constant afscheid genomen moet worden van geweldige personages, maar aan de andere kant is het totaal niet erg, want al Stirlings personages zijn leuk en hartverwarmend, en weten je mee te slepen in een verhaal vol actie en romantiek. En gelukkig hoeven we toch niet helemaal afscheid te nemen van Sky, Zed, Phoenix en Yves, want in dit derde deel zijn ze gewoon weer terug om Xav en Crystal bij te staan.

Toch lijkt Het verhaal van Crystal nauwelijks op zijn voorgangers. In mijn recensie over Het verhaal van Phoenix vertelde ik al dat Phoenix bijna het tegenovergestelde is van Sky en dat de twee broers Zed en Yves ook niet meer van elkaar zouden kunnen verschillen. Xav en Crystal zijn ook weer totaal anders dan de eerdere personages in de serie. Waar Sky een onzeker, teruggetrokken meisje is en Phoenix flink van zich afbijt, is Crystal een koppig meisje dat eigenlijk niet zo goed weet wat ze met zichzelf aanmoet. En ook Xav lijkt totaal niet op zijn stoere broer Zed en de lieve studiebol Yves, maar is een eeuwige casanova die Crystal regelmatig op de kast weet te jagen. Deze verschillende personages en het feit dat het verhaal zich weer in een ander land afspeelt, zorgen ervoor dat het verhaal origineel blijft en absoluut niet gaat vervelen.

Spanning en romantiek
Natuurlijk zit ook dit derde deel van de Soulmates-serie weer vol met actie en liefde. Toch zit er iets minder romantiek in dan we gewend zijn van de voorgaande delen en dat komt vooral doordat Crystal geen idee heeft wat ze met haar gave aanmoet. Savants vinden hun soulmate door via telepathie met elkaar te communiceren; ze voelen meteen of ze met elkaar verbonden zijn. Maar Crystal heeft voor zover ze weet geen echte Savant-gave en ze wordt misselijk van telepathie. Haar soulmate vinden zit er voor haar dus niet in. Bovendien vindt ze Xav maar een opgeblazen haantje, dus met hem wil ze verder ook niets te maken hebben. Hun relatie botst nog meer dan water en vuur en is volgens Crystal dan ook eerder te vergelijken met benzine en lucifer. Maar ook al lijken de twee nog zo van elkaar te verschillen, toch is er iets wat ze naar elkaar toe trekt. Zou Xav toch Crystals soulmate zijn? En zo ja, hoe kunnen ze daar dan ooit achterkomen?

Ook aan spanning ontbreekt het absoluut niet in dit boek. Anders dan Het verhaal van Phoenix val je deze keer niet meteen in de actie, maar gebeurt dat ongeveer pas halverwege het verhaal. Toch gebeurt er in de eerste helft van Het verhaal van Crystal genoeg om je aandacht vast te houden – er is onder andere een heel interessante opname van een film, waarin Crystal en Xav mogen figureren, en een vrij rampzalige date met de ster van deze film – maar in de tweede helft wordt het pas echt spannend. Sky, Phoenix en Crystal zijn in gevaar en het duurt dan ook niet lang voordat de Benedict-broers in actie komen, met helikopters en superkrachten en al.

Het verhaal van Crystal is weer een heerlijk verhaal vol spanning en romantiek, dat net zoals de voorgaande Soulmates-boeken veel te weinig pagina’s heeft. Door de afwisseling van personages en setting blijft het verhaal sterk en de humor en levensechte personages zorgen ervoor dat je het liefst wilt blijven doorlezen, zelfs als het boek al uit is.

Voor iedereen die nog verder wil lezen, heeft Joss Stirling overigens een kort verhaal geschreven vanuit het perspectief van Zed. Het heet Het verhaal van Zed en is te lezen op de website van Blossom Books!

Vorig artikelBeautiful Creatures
Volgend artikelSnuif – Terry Pratchett