Soulmates 2: Het verhaal van Phoenix – Joss Stirling

0
19

Omslag Soulmates 2: Het verhaal van Phoenix

Het verhaal van Phoenix is het tweede deel in de Soulmates-serie en is daarmee het vervolg op Het verhaal van Sky. Het eerste deel ging over Sky, die haar zielsverwant Zed Benedict ontmoet en erachter komt dat ze een Savant is en dus een gave heeft. Dit tweede deel gaat over Phoenix, die is opgegroeid in een gesloten gemeenschap van Savants in Londen. De Gemeenschap wordt geleid door een verschrikkelijke man, die elk lid de taak geeft om te stelen. Voor Phoenix is dit een eitje, want ze kan mensen “stilzetten”, zodat niemand in de gaten heeft dat ze hun zakken rolt. Wanneer ze probeert te stelen van Zeds oudere broer Yves, gaat het echter mis.

Yves heeft Phoenix meteen door en het lukt hem zelfs om terug te vechten. Phoenix weet te ontsnappen, maar vanaf dat moment laat Yves haar niet meer los. Hij blijkt haar “soulmate” te zijn en Yves zal er alles aan doen om Phoenix bij zich te krijgen. Een gevaarlijke klus voor Yves en zijn familie, want de Gemeenschap laat Phoenix niet zomaar gaan. Bovendien heeft Phoenix helemaal geen behoefte aan een jongen die beweert te weten wat goed voor haar is. Wie zegt dat ze überhaupt weg wil uit de Gemeenschap? Zowel Yves als Phoenix zal moeten kiezen: soulmate of familie?

Fantastisch vervolg
In mijn recensie van Het verhaal van Sky zei ik dat ik het jammer vond dat we afscheid moesten nemen van Sky en Zed. Gelukkig blijken Phoenix en Yves net zulke leuke en hartverwarmende personages te zijn. Ze zijn weliswaar heel anders dan Sky en Zed, maar ze hebben hun eigen charmes en weten je net zo goed mee te slepen in hun verhaal. Het verhaal van Phoenix verschilt enorm van zijn voorganger en is technisch gezien ook zelfstandig te lezen. Toch raad ik aan om met Het verhaal van Sky te beginnen, zodat je alles mee krijgt en niets mist van deze geweldige serie.

Doordat Phoenix sterk is en van zich af bijt, is Het leven van Phoenix wat minder zoetsappig dan zijn voorganger. Ook val je meteen in de actie en zit er nog meer spanning in dan in deel één. Phoenix’ Gemeenschap zorgt voor een constante dreiging door het hele boek en maakt de relatie tussen Phoenix en Yves erg moeilijk. Wederom een onmogelijke liefde dus, maar wel eentje die op een ontzettend originele manier wordt gedwarsboomd.

Realistische personages
Eén van de grote krachten van de Soulmates-serie is de geloofwaardigheid van de personages. Schrijfster Joss Stirling gaat diep in op de gevoelens van haar personages, waardoor het niet moeilijk is om met ze mee te leven, zelfs als hun karakters erg van elkaar verschillen. Zo is Sky een verlegen en onzeker meisje met een trauma, terwijl Phoenix voor zichzelf opkomt en niet alles voor lief neemt. Stirlings personages hebben vaak een goede reden voor hun gedrag en hun keuzes worden goed onderbouwd. Phoenix is bijvoorbeeld opgegroeid tussen mensen die ze niet kan vertrouwen en die haar zomaar pijn kunnen doen. Daarom is het voor haar ontzettend moeilijk om Yves en zijn familie, die alleen maar goede bedoelingen hebben, te vertrouwen. Volgens Phoenix is Yves’ gezin zo perfect dat ze het niet kan geloven dat daar een plaatsje voor haar is.

Phoenix is bijna het tegenovergestelde van Sky en dit geldt ook voor de broers Zed en Yves. Geen stoere, hartveroverende kerel op een motor deze keer, maar een lieve studiebol, die uiteraard ook erg knap is. Het zijn allemaal geweldige personages die voor je ogen tot leven komen. Hun gevoelens zijn realistisch en als lezer voel je de aantrekkingskracht tussen de zielsverwanten. Het is moeilijk om niet te gaan houden van deze personages. Gelukkig hoefden we na deel één toch nog niet helemaal afscheid te nemen van Sky en Zed, want in dit tweede deel komen ze gewoon terug. Laten we hopen dat er in het derde deel van deze serie ook nog een plekje over is voor de vier soulmates die we tot nu toe ontmoet hebben.

Het verhaal van Phoenix is een erg sterk vervolg op het eerste deel in de Soulmates-serie. Een erg mooi liefdesverhaal, vol spanning en actie, dat helaas veel te weinig pagina’s heeft. Gelukkig kunnen we nog uitkijken naar het derde deel in deze serie: Het verhaal van Crystal, dat zich af zal spelen in Venetië en waarin de derde Benedict-broer, Xav, zijn soulmate zal vinden.

Soulmates 2: Het verhaal van Phoenix

Joss Stirling | Blossom Books | 2011
Originele titel: Stealing Phoenix

hoenix is opgegroeid in een gesloten gemeenschap die wordt bestuurd door een vreselijke man die iedereen opdracht geeft om te stelen en er niet voor terugdeinst mensen te straffen die niet gehoorzamen. Ze vindt haar leven verschrikkelijk maar ze is bang voor de leider en staat er helemaal alleen voor.

Totdat ze er op een dag op uit wordt gestuurd om te stelen van Yves Benedict.Haar gave, die ze altijd heeft gebruikt als ze mensen zakken rolt, blijkt op de een of andere manier geen effect op hem te hebben. Waarom lijkt het alsof hij dwars door haar heen kan kijken? Het maakt Phoenix doodsbang dat het enige waarop ze altijd kon vertrouwen haar nu in de steek laat. Als Yves haar dan ook nog eens wil weghalen uit haar Gemeenschap omdat hij beweert haar soulmate te zijn, raakt ze in verwarring. Wie is deze vreemdeling die claimt te weten wat goed voor haar is? En kan ze haar leven in de Gemeenschap wel achter zich laten? Voordat Phoenix het weet raakt ze verstrikt in een situatie waaruit ze niet meer kan ontsnappen.