Soulmates 1: Het verhaal van Sky – Joss Stirling

0
12

Omslag Soulmates 1: Het verhaal van Sky

De zestienjarige Sky verhuist met haar adoptieouders vanuit Londen naar een klein Amerikaans dorpje in de Rocky Mountains. In eerste instantie vindt ze het niet leuk, maar alles verandert zodra Sky de arrogante, maar woest aantrekkelijke Zed Benedict ontmoet. Zed toont echter totaal geen interesse in haar. Totdat er iets vreemds gebeurt: Sky hoort Zeds stem in haar hoofd. Voor haar ogen ziet ze Zeds houding veranderen. Ineens ziet hij Sky wel staan. Hij beweert zelfs dat ze “soulmates” zijn en dat ze de rest van hun leven samen horen te zijn.

Sky wil er niets van weten, maar Zed geeft niet op. Hij vertelt haar dat hij een Savant is en een gave heeft. Zo kan hij ook haar gedachten lezen. Savant zijn is echter niet ongevaarlijk. De Benedicts gebruiken hun krachten om misdadigers te pakken, waardoor ze veel vijanden hebben. Vijanden die ook achter Zed en Sky aan zitten. Zal het Zed lukken Sky uit de handen te houden van de criminelen en tegelijkertijd haar hart te veroveren?

Verboden liefde
Het verhaal van Sky is een Young Adult over de relatie tussen Sky en Zed. Het zoveelste verhaal over een onmogelijke liefde? Misschien. Maar de manier waarop deze verboden liefde wordt uitgewerkt is zeker origineel. De relatie tussen Sky en Zed is namelijk niet verboden, maar wordt in dit verhaal wel heel moeilijk gemaakt. Ten eerste weigert Sky Zeds verhalen te geloven, dus hun relatie begint al moeilijk. En wanneer Sky en Zed eindelijk een beetje naar elkaar toe beginnen te groeien, verschijnen de criminelen op hun pad. Veel tijd om hun relatie te ontwikkelen hebben ze dus niet.

Geloofwaardige karakters
De karakters in Het verhaal van Sky komen erg geloofwaardig over. Schrijfster Joss Stirling gaat diep in op de gevoelens van Sky, waardoor je goed met haar kunt meeleven. Sky is een verlegen, onzeker meisje, zoals vaak voorkomt in romantische verhalen, maar Sky heeft er een goede reden voor. Haar verleden is namelijk een zwart gat. Ze heeft traumatische dingen meegemaakt die ze heeft weggedrukt, waardoor haar leven is getekend. Naast een liefdesverhaal is Het verhaal van Skydus ook een zoektocht naar haar verleden.

Een liefdesverhaal bestaat natuurlijk voor een groot gedeelte uit gevoelens en het is daarom belangrijk dat deze gevoelens realistisch zijn. Joss Stirling is daarin zeker geslaagd. De aantrekkingskracht die ze creëert tussen Zed en Sky komt goed tot zijn recht. Doordat het gemakkelijk is om je te identificeren met Sky, twijfel je als lezer net zo over Zed als zij. Haar gevoelens zijn geloofwaardig en realistisch, waardoor dit boek voor veel Young Adults herkenbaar zal zijn.

Traag begin, spannend einde
Het verhaal van Sky begint een beetje langzaam, maar dat past wel bij het verhaal. Sky leert haar nieuwe dorp kennen en ontmoet de mysterieuze Zed. Heel langzaam bouwen ze hun relatie op. Pas als Sky bij de Benedicts thuis komt, raakt alles in een stroomversnelling. Zed en Sky worden beschoten en de familie Benedict gaat op jacht naar de daders. Dan wordt Sky ontvoerd en Zed doet er alles aan om haar terug te krijgen. Hoe dichter je bij het einde komt, hoe spannender het boek wordt. Deze spanning zorgt niet alleen voor meer vaart in het verhaal, maar zorgt er ook voor dat Sky en Zed dichter bij elkaar komen. Mensen die niet van gezwijmel houden kunnen dit boek beter wegleggen, maar als je van romantiek en spanning houdt, dan pakt dit boek je vast en laat het je niet meer los.

Dit eerste deel in de Soulmates-serie is een heerlijk liefdesverhaal, vermengd met actie en spanning. Het verhaal van Sky is echt zo’n verhaal dat je leest onder een dekentje, met een warme kop thee, terwijl de regen tegen de ramen striemt. Als je van boeken als Twilight houdt, dan houd je ook van Het verhaal van Sky. Het is uitkijken naar deel twee, dat helaas niet verder vertelt over Zed en Sky, maar in gaat op het leven van één van Zeds broers.

Soulmates 1: Het verhaal van Sky

Joss Stirling | Blossom Books | 2010
Originele titel: Finding Sky

Sky vindt het helemaal niets dat ze met haar adoptieouders vanuit Londen naar de rustige Amerikaanse Rocky Mountains moet verhuizen. Dat gevoel verandert als ze op haar nieuwe High School de stoere Zed ontmoet. Zed, die nog nooit interesse heeft getoond in een meisje, valt ook voor Sky. Hij noemt haar zijn soulmate en hij zegt dat ze de rest van hun leven samen zullen zijn. Dit gaat Sky allemaal veel te snel. Ze wil niets weten van het hele soulmategedoe en ook niet van de gaven die ze volgens Zed heeft. Toch kan ze, hoe hard ze het ook probeert, geen afstand van hem nemen. Ze wordt meegesleurd in een wereld vol liefde, geweld, manipulatie en familiegeheimen.

Vorig artikelBlake Charlton: Gedachten over Tolkiens Moderne Engels
Volgend artikelDe Geestenjager 2: De vloek – Joseph Delaney