Sláine 1: Moloch – Pat Mills

0
17

Omslag Sláine 1: Moloch

Sláine 1: Moloch vertelt het verhaal van de Ierse hoge koning Sláine die samen met zijn aardse vrouw, koningin Niamh, een invasie van het kwaad moet tegengaan. De sadistische zeeduivels die van de mensen een slavenbestaan willen maken worden aangevoerd door de perverse en sadistische Moloch. Het Ierse volk zal een heel hoge prijs betalen als Sláine en Niamh de demonen niet van hun land kunnen verjagen.

Moloch is het eerste deel in een zesdelige serie uitgegeven door Dark Dragon Books. De andere delen zijn GolamhScotaTara, Odacon en CarnavalOdacon zal verschijnen in mei 2012.

Bloederig binnenwerk
Moloch draait geheel om de wraakzucht die Sláine voor aartsrivaal Moloch koestert. Het verhaal begint in een herberg in Albion waar Sláine en zijn strijdmakker Ukko op zoek zijn naar Moloch. Al snel loopt het daar uit de hand; Sláine bindt de strijd aan met vijftien zeeduivels. Op de achtergrond praten een vrouw en Ukko op een ietwat hoogdravende manier over de dappere Sláine, meer bepaald over de duistere voorgeschiedenis die aan Sláines wraakgevoelens vooraf gaat. Dit voorafgaande wordt door middel van een lange flashback aan de lezer voorgesteld.

Deze terugblik is vermoedelijk ook het gegeven waardoor het verhaal uit balans is: heden en verleden zijn niet in evenwicht. Het verleden is, vermoedelijk om de horror die daarin te vinden is, belangrijker dan de wraak op zichzelf. Dat is ook het gegeven waarmee het verhaal zich ten toon stelt en waarmee tekenaar Clint Langley zich heeft uitgeleefd.

Overdreven veel bloedvergieten en onmogelijk winbare gevechten worden niet geschuwd; Moloch is niet geschikt voor watjes! Deze strip is wel ideaal voor liefhebbers van expliciet geweld, bloed en verminking. Langley heeft spectaculaire platen gemaakt waar de horror van afdruipt. Gevechten worden op een meesterlijke wijze geïllustreerd. Tot de kleinste details aan toe wordt het ene na andere bloederig tafereel in beeld gebracht. Langley brengt niet alleen de meest gruwelijke gebeurtenissen tot leven, hij weet ook de duistere, grimmige sfeer in zijn illustraties te vatten. Het zijn ook de tekeningen die deze strip op een hoger niveau tillen, want het scenario voegt niet zo heel veel toe; het is uitermate plat. De dialogen neigen naar het bombastische, waar soms de lay-out door het vetdrukken van niet altijd even goed gekozen woorden een schepje bovenop doet. Ook ontwikkelt het scenario op een vrij simpele manier en bevat het de nodige clichés die de voorspelbaarheid in de hand werken. Tot slot is de balans niet enkel uit evenwicht bij het al vermelde heden versus verleden, maar ook op structureel vlak (begin, midden, einde) wringt het schoentje. Na een uitermate lange inleiding worden het midden en het einde afgeraffeld waardoor het verhaal nog meer aan kwaliteit inboet.

Een aantrekkelijke uitgave
De strip Moloch heeft een zeer aantrekkelijke cover gekregen die de lading van het verhaal onmiddellijk dekt. De grimmige sfeer spat er al duidelijk vanaf, net zoals het vanaf het begin duidelijk is dat dit verhaal niet voor mietjes is. Bloed, gevecht en gruwel, schreeuwt de cover al uit. Lezers weten dus onmiddellijk wat te verwachten van deze strip en zijn dus gewaarschuwd. De zeer verzorgde uitgave: een hardcover, papier van hoge kwaliteit en een verzorgde lay-out zijn alleen maar pluspunten die het leesplezier verhogen.

Al bij al is Sláine 1: Moloch de moeite waard om eens vast te nemen. Het is een verhaal met een zeer hoog “Gore”-gehalte. Indrukwekkende gevechten en bloederige taferelen zijn op elke bladzijde te vinden. De kracht van Moloch schuilt vooral in de hoge kwaliteit van Clint Langleys tekenwerk. De platen weten immers de duistere sfeer, de spectaculaire gevechten en de horror op een meesterlijke manier weer te geven. Het is jammer dat het verhaal in kwaliteit niet zo hoog is waardoor deze strip, alles bij elkaar geteld, maar een nipte voldoende krijgt.