Shadajaël – Theo Barkel

0
135

Shea houdt wel van een avondje stappen, maar de laatste keer was hij toch dieper doorgezakt dan anders. Hij wordt wakker met een vreselijke kater. Eerst weet hij zelfs niet meer wat er eigenlijk gebeurd is, maar langzamerhand dringt de werkelijkheid tot hem door, al lijkt er geen ontsnapping meer mogelijk uit zijn duivelse situatie.

De enige die hem nog kan behouden van de eeuwige verdoemenis is een excentrieke priester die er alles aan probeert te doen om zijn ziel te redden. Al snel blijkt echter dat er een machtige demon in het spel is die niet zomaar opgeeft en dat er meer aan de hand is dan op het eerste gezicht lijkt. De priester moet zich in het hol van de leeuw wagen om hun zielen te redden. En dan zet de demon zijn machtigste wapen in: de Doodskoets.

Een bloederige situatie
Shadajaël is opgedeeld in drie boeken: Genadeval, De Schaduwmachten van Mathhamor en De Doodskoets. In het eerste boek valt Theo Barkel vrij onmiddellijk met de deur in huis. Zijn personage, Shea, is al uit stappen geweest en het is de volgende ochtend, waar hij last heeft van zijn barstende hoofdpijn. De verwarring van Shea is overduidelijk aanwezig: zijn waarnemingsvermogen is aangetast en hij mist stukken van zijn dag. Hij bevindt zich eerst op de ene plek en dan vervolgens niet meer. Die wazigheid komt echt over. Je hebt ook snel door dat hij langzaam in een zombie verandert en de bijbehorende bloedige eetmomenten schetst Theo Barkel ook bijzonder gedetailleerd. Lekker voor de horrorfans.

Shadajaël is een leuke omnibus van drie semi-kortverhalen met goede horrorkenmerken die de christelijke leer op een eigenwijze manier integreert.

Het hele eerste deel is dus een vrij bloederige situatie die uit de hand dreigt te lopen. Op dat moment komt ook de priester, of beter gezegd kapelaan, in beeld. Kalter is niet zomaar een kapelaan: hij jaagt op duivelse invloeden. Zo komt hij dus uiteindelijk Shea tegen en probeert hij op allerlei manieren om de zombie-situatie in de hand te houden. Kalter is niet erg typisch: hij heeft een apart gevoel voor humor en een recht voor de raap manier van spreken. Alles draait om Shea, maar Kalter is de spilfiguur doorheen het verhaal die het meeste aan het woord komt. Door zijn aparte manier van werken en aanpakken, leest het verhaal vlot en ben je zo door het eerste boek heen.

Een duivels kantje
In boek twee, De Schaduwmachten van Mathhamor, verandert het perspectief en volg je Shadajaël. Vanaf nu speelt het verhaal nog meer met duivels en engelen en biedt Barkel je een andere kijk op God en het christelijke geloof. Er zijn herkenbare elementen, maar ook verrassende aspecten die Barkel integreert, waardoor het verhaal verschillende spannende momenten heeft die niet vervelen. De invloed van de duivelse machten is hier ook veel sterker aanwezig dus is er meer strijd.

En dan komt het echte duivelse kantje naar boven en sleurt Barkel je mee in zijn versie van de hel. De hel is een plek van straf die op honderd verschillende manieren uitgedeeld wordt. Zo ook in Barkels hel: er wonen duivels en demonen en iedere mens die een straf verdient, beleeft zijn persoonlijke hel. Geen aangename plek dus om te vertoeven en doorheen de verhaallijn sluimert een intensiteit die je aan het lezen houdt.

Een steek onder de gordel
In het derde boek, De Doodskoets, blijkt maar weer eens dat demonen en duivels het niet netjes spelen en het liefst van al achterbakse intriges spelen om hun tegenstanders uit te schakelen. In dit deel zijn er stukken van hoofdstukken die eerst minder relevant lijken, maar deze verhaallijnen komen later wel leuk samen met die van de Shadajaël en Kalter. Het laatste deel heeft een behoorlijk open einde dus een vervolg zal er zeker komen.

De drie boeken zijn dus niet zo bijzonder dik, maar ze sluiten wel mooi op elkaar aan en omdat ze nu samen als omnibus uitgegeven zijn, is het wel leuk om in één keer verder te kunnen lezen. Afzonderlijk geven ze meer het gevoel van een kortverhaal dat voldoende elementen bevat om het verhaal dieper uit te werken. In dit geheel werkt het wel beter en is het een leuke manier van lezen en ontspannen.

Shadajaël is een leuke omnibus van drie semi-kortverhalen met goede horrorkenmerken die de christelijke leer op een eigenwijze manier integreert en die in het geheel toch een vlot leesbaar boek weet te creëren.

Shadajaël Boek omslag Shadajaël
Theo Barkel
9789078437468