Seekers 5: Vuur aan de hemel – Erin Hunter

0
116

Omslag Seekers 5: Vuur aan de hemel

In de serie Seekers zijn vier berenwelpen samen op zoek naar de Laatste Wildernis. Dat gaat niet erg vlot: wie wel eens een echte beer heeft gezien weet dat deze logge dieren best harde sprintjes kunnen trekken, maar zeker geen marathonlopers zijn. Het was dan ook best verrassend dat de jonge beren aan het einde van het vierde deel een nog veel grotere opdracht kregen, zeker nu bekend is dat de serie uit zes delen bestaat. Dat wordt dus aftellen: krijgen de beren het wel voor elkaar om in maar twee boeken hun moeilijke missie te voltooien? En hoe ver komen ze in het vijfde boek?

Noorderlicht en ijzige vlaktes
De vier berenwelpen zijn intussen aardig gegroeid en bij de rand van het Arctisch gebied aangekomen. Tot vreugde van Kallik weet Ujurak zeker dat hun missie om de wildernis te redden hen naar het eeuwige ijs zal leiden, en ze kan niet wachten om weer sneeuw onder haar poten te voelen. Lusa en Toklo voelen zich echter wat minder op hun gemak. Waar Toklo eerst altijd de leider was en voor voldoende prooi zorgde, kan hij op het ijs slecht uit de voeten en laten zijn jagersinstincten hem op de verblindend witte Noordpool in de steek. En ook Lusa voelt zich in de kou en zonder geschikt voedsel voor zwarte beren steeds slechter.

Het eeuwige ijs blijkt bovendien zo eeuwig niet, want het viertal komt griezelig dunne plekken tegen en ook weer nieuwe gehate vuurbeesten – oftewel menselijke voertuigen. Zelfs onder water is het niet veilig, ontdekt Ujurak, wanneer hij uit nood in een beloega verandert. Overal zijn zieke dieren, krakend dun ijs en een vieze, roodbruine mist. De oorzaak blijkt te liggen in de olieboringen op de Noordpool en een rampzalig olielek. Niet alleen de wildernis, maar ook het eeuwige ijs moet gered worden… Maar kunnen Lusa en Toklo wel overleven op het ijs, of zal dit de vier beren uit elkaar drijven?

In Vuur aan de hemel zijn de beren opnieuw op reis gegaan, maar hoewel ze best wat kilometers afleggen heeft het verhaal zelf minder vaart.

Een moeilijke missie
Vuur aan de hemel is opnieuw niet echt een optimistisch boek. De schade aan het milieu blijkt alweer groter dan gedacht en de platgezichten – mensen – komen vooral als een hinderlijke bron van vervuiling voorbij. Maar waar olie is, zijn gelukkig ook milieubeschermers. De vier beren krijgen opnieuw bewijs dat er niet alleen slechte platgezichten zijn, maar ook goede, die de met olie besmeurde dieren proberen te redden. Bovendien zit er ook weer iets meer magie in het boek en leer je meer over Ujuraks bijzondere achtergrond.

Het grootste deel van het verhaal gaat echter over de reis waar het viertal opnieuw aan begonnen is. In die zin lijkt het boek wel wat op de eerste drie delen en er zit niet veel vaart in hun vooruitgang. Het vinden van prooi, het zorgen voor een goede schuilplaats en het ontwijken van platgezichten kost veel tijd en daardoor ook veel pagina’s. Hoewel dat voor spannende momenten en ook zeker wat actie zorgt, begint dat in het vijfde boek toch een beetje eentonig te worden – zeker na de juist zo spannende ontknoping aan het einde van het vierde deel.

Daar komt bij dat de vertaling misschien wel nog Vlaamser is dan eerder, en dat het boek door enkele tik- en schrijffoutjes niet altijd even soepel wegleest. Voor Nederlandse lezers zijn die Vlaamse uitdrukkingen soms best verwarrend, wat er ook weer wat vaart uithaalt. Ik had zelf bijvoorbeeld nog nooit van het woord ‘verpinken’ gehoord, en dingen zoals iemand ‘bijhalen’ in plaats van ‘inhalen’ zorgen bij mij ook voor een kleine vertraging. Al met al gebeurt er in het vijfde deel dus niet zo gek veel en zijn de problemen van de vier beren alleen maar groter geworden, maar moet het zesde deel voor een spannend slot gaan zorgen. Ik ben benieuwd of dat Erin Hunter gaat lukken.

[product_page sku=”9789002259753″]

Seekers 5: Vuur aan de hemel Boek omslag Seekers 5: Vuur aan de hemel
Seekers 5