Secret Scouts en de verloren Leonardo – Wendel Kind

0
38

Omslag Secret Scouts en de verloren Leonardo

Leonardo da Vinci was in zijn eigen tijd al behoorlijk beroemd, maar dankzij De Da Vinci Code van Dan Brown zijn er zelfs nu maar weinig mensen die hem niet kennen. Leonardo was dan ook een heel bijzondere man en er is nog genoeg interessante informatie over hem te ontdekken, ook voor kinderen. In Secret Scouts en de verloren Leonardo, geschreven door Dennis Kind en Wendel Kind-Wagenaar, speelt Leonardo da Vinci zelfs een heel bijzondere rol.

Een geheim boek in een geheime kamer
Sophie en haar zusje Lisa wonen in een oude woonboerderij in het dorpje Oudelijst. Ze zijn dikke vrienden met Jack en zijn broertje Tom: het viertal gaat naar dezelfde school en ze trekken dan ook meestal samen op. Op een dag krijgen Sophie en Lisa een vreemde, ingelijste schets van hun oude buurvrouw mevrouw Zemel. Ze vinden het maar een raar ding, maar mevrouw Zemel weet het zeker: de schets hoort bij hun woonboerderij. Ook Jack en Tom vinden het een raar geval, maar Lisa denkt dat ze zoiets wel eens in de boeken van haar vader heeft gezien. Misschien is de schets wel heel oud en veel geld waard?

Met Lisa voorop willen ze in haar vaders boeken opzoeken wat voor schets het is. Overdag werken Lisa en Sophie’s ouders, dus de werkkamer is gelukkig vrij. Maar eenmaal binnen stoten ze na wat gestoei per ongeluk tegen de boekenkast, die zomaar een stukje openzwaait. Erachter ligt een verborgen kamer met vreemde instrumenten en een nog vreemder, heel oud boek. Wie heeft dat daar achtergelaten, wat heeft de schets te betekenen en waarom is dat oude boek in spiegelschrift geschreven? Het viertal gaat op onderzoek uit…

Jeugdig avonturenboek
Secret scouts maakt een goede eerste indruk: het is een fijne hardcover met een mooie bladspiegel. En ook over de structuur van het verhaal is goed nagedacht. Elk hoofdstuk beslaat een bepaald dagdeel en het eerste begint op 23 juni, einde middag. Het verhaal maakt daarmee direct een spannende start, want op 23 juni is de boel goed mis. Jack en Lisa bevinden zich in een donkere ruimte en het stinkt er naar de dood… Maar waar zijn ze en hoe is dat zo gekomen? Het volgende hoofdstuk gaat over de ochtend van 17 juni, 6 dagen eerder, waardoor langzaamaan naar die akelige 23 juni wordt toegewerkt. Het hele boek loopt door tot 6 oktober, dus het verhaal gaat over de gebeurtenissen in een kleine maand tijd.

Sophie, Jack, Lisa en Tom verschillen niet zo heel veel qua leeftijd, dus het is logisch dat ze graag met elkaar optrekken. Het verhaal draait echt om dit viertal, terwijl bijvoorbeeld hun ouders heel erg op de achtergrond blijven. Als lezer zit je er daardoor dicht bovenop, wat het boek vooral voor kinderen van dezelfde leeftijd als de hoofdpersonen interessant maakt: waarschijnlijk kunnen zij zich goed inleven in het vrolijke viertal. Wat wel opvalt is de slechte band die de vier hoofdpersonen met hun ouders hebben: zowel de vader als de moeder van Sophie en Lisa werkt de hele dag, maar zelfs als de kinderen de geheime kamer ontdekken willen ze hun ouders niets vertellen. En de vader van Jack en Tom blijft al helemaal grotendeels buiten beeld.

Een spannend verhaal
Het verhaal zelf is een wervelend avontuur vol actie en spannende gebeurtenissen. Soms zelfs té spannend en toevallig, want hoeveel kun je nu eigenlijk meemaken in één maand? Zijn zoveel gebeurtenissen niet een beetje ongeloofwaardig? Het verhaal is echter wel de moeite waard en bevat allerlei interessante feitjes over Leonardo da Vinci, waardoor je als lezer maar geen vragen moet stellen en gewoon lekker moet meegaan met de stroom aan belevenissen. Dat geldt ook voor het tijdreizen en bijvoorbeeld de ‘echte’ oorsprong van de Mona Lisa, want als je daar te veel over nadenkt blijft je met allerlei vragen zitten.

Als het om de raadsels en de gebeurtenissen gaat, zou je dit boek wel een beetje kunnen vergelijken met De Da Vinci Code van Dan Brown, maar dan voor jeugdige lezers. De spannende puzzels die het viertal moet oplossen doen bovendien ook een beetje denken aan de films van Tomb Raider. Genoeg spanning dus! Bovendien is het verhaal heel actueel en heeft Sophie bijvoorbeeld een goed werkende smartphone met handige apps.

Wel heeft het boek soms ook wat trage stukjes. De passage waarin Lisa bijvoorbeeld dorst heeft, de rest vraagt of ze ook iets willen drinken, ze een glas water voor zichzelf vult en het vervolgens opdrinkt, haalt een beetje de vaart uit het verhaal. Misschien zijn zulke stukjes bedoeld om wat rustpunten in het verhaal te brengen, maar als lezer word je er een beetje ongeduldig van. Een ander minpuntje zijn de soms onopgeloste of mysterieuze kwesties in het verhaal, zoals de vreemde hermelijn van mevrouw Zemel die ineens overal opduikt (het beest heet trouwens Juffrouw Jannie) en het griezelige spookeiland Poveglia. Maar misschien wordt dat in de latere delen nog opgelost?

De schrijfstijl is passend voor leeftijd van de hoofdpersonen. Voor de volwassen lezer komt het verhaal soms misschien wat te simpel over, zeker in de dialogen, maar het is natuurlijk ook een kinderboek. Opvallend is wel dat er hier en daar wat komma’s zijn weggelaten in de dialogen, bijvoorbeeld na het noemen van een naam. Misschien omdat dit het makkelijker leesbaar maakt voor kinderen? Maar dat ziet er vaak wel een beetje slordig uit en ik denk dat ook kinderen meer hebben aan het goede voorbeeld mét de juist geplaatste komma’s.

Secret Scouts en de verloren Leonardo is een wervelend avonturenboek, dat de geschiedenis van Leonardo da Vinci met de spannende belevenissen van een viertal kinderen in het heden combineert. Dat maakt het een boeiend jeugdboek, een soort Da Vinci Code voor kinderen, waar de doelgroep zeker van kan genieten. Wel is het verhaal op sommige puntjes wat traag en er blijven een aantal kwesties een beetje onduidelijk, maar misschien komt dat in het tweede deel nog aan bod? De jonge lezer zal zeker uitkijken naar het vervolg.