Scrooge, een kerstverhaal – Geronimo Stilton

0
296

Omslag Scrooge, een kerstverhaal

Het is bijna kerst, en wat is nu leuker en toepasselijker om te lezen dan het verhaal van de gierige Ebenezer Scrooge en zijn drie geesten, geschreven door Charles Dickens? Dat moeten de bedenkers van de welbekende muis Geronimo Stilton ook gedacht hebben, want deze maand verscheen Scrooge, een kerstverhaal: de bekende klassieker, maar dan in een iets ander jasje gestoken. Een leuk cadeautje voor de feestdagen, of voegt deze hervertelling van het welbekende kerstverhaal toch niet zo veel toe aan het origineel?

Het verhaal
Scrooge, een kerstverhaal blijft in elk geval heel dicht bij het origineel. Ebenezer Scrooge is een gierige, nukkige zakenmuis die alleen maar geld wil verdienen. Zijn enige werknemer Bob verdient nauwelijks iets bij hem, en Scrooge moet helemaal niets hebben van zijn familie of van de vrolijke kerstsfeer die op kerstavond in het negentiende-eeuwse Londen hangt. Het liefst wil hij dat het allemaal gewoon zo snel mogelijk voorbij is. Weg met die vreugde, nonsens en tijdverspilling! Totdat ineens de geest van zijn voormalige zakenpartner Marley voor zijn neus staat…

Marley kondigt aan dat Scrooge die nacht bezoek zal krijgen van drie geesten: de Geest van het Verleden, de Geest van het Heden en de Geest van de Toekomst. Scrooge heeft namelijk één kans om zijn leven te beteren, maar dan zal hij wel met de drie geesten mee moeten komen. Alleen wat zullen ze hem laten zien? En is dat genoeg voor Scrooge om een punt te zetten achter zijn gierige, nukkige leventje?

Het kerstverhaal op zich is natuurlijk al heel leuk om te lezen, maar de kleurrijke illustraties, de makkelijke schrijfstijl en het speelse lettertype zorgen ervoor dat het bekende kerstverhaal van Charles Dickens ook voor kinderen een onvergetelijke leeservaring wordt.

Klassieker
Scrooge, een kerstverhaal behoort tot de serie Klassiekers, een reeks meesterwerken uit de literatuur die door Geronimo Stilton in zijn eigen stijl zijn naverteld. Op deze manier worden de klassiekers toegankelijk gemaakt voor alle leeftijden, en dat is goed te merken. Afgezien van de soms wat lastige Engelse namen – zoals Ebenezer Scrooge en Bob Cratchit – leest het verhaal heerlijk weg en is alles goed te begrijpen voor kinderen. Ook zijn de scènes met de geesten precies goed: best wel spannend, maar zeker niet té eng.

Het is daarnaast ook erg leuk dat niet alleen het verhaal verteld wordt, maar er ook nog wat extra informatie wordt gegeven over Charles Dickens zelf. Wie was hij precies, en waarom heeft Geronimo nou juist dit verhaal uitgekozen om opnieuw te vertellen? Het wordt allemaal uitgelegd in dit boekje, waardoor de leeservaring alleen maar leuker en completer wordt. Zelf heb ik nog niet eerder één van Geronimo’s Klassiekers gelezen, maar als ze allemaal zo leuk zijn als deze, ga ik er absoluut nog een paar lezen!

Vrolijk en kleurrijk
Net zoals alle eerder uitgegeven Geronimo Stilton-boeken, is ook Scrooge weer een prachtig en kleurrijk vormgegeven boek. De soms paginagrote illustraties zijn heel sfeervol en gedetailleerd, en lijken het leven in het negentiende-eeuwse Londen perfect weer te geven. Verder zijn er op elke pagina leuke, kleine tekeningetjes te vinden en ook is er weer flink gespeeld met verschillende lettertypes om bepaalde woorden te benadrukken, waardoor het boek er weer erg speels en aantrekkelijk uitziet.

Deze Geronimo-stijl weet het verhaal perfect aan te vullen, en dat maakt van deze hervertelling toch zeker wel een aanwinst voor in de boekenkast, zeker voor kinderen. Persoonlijk vind ik de normale Geronimo’s namelijk vaak een beetje simpel: ze zijn vooral grappig en spannend, maar heel veel inhoud hebben ze niet. Het verhaal van Dickens is echter op zichzelf al prachtig, en aangevuld met de vrolijke, aantrekkelijke en sfeervolle Geronimo-stijl, resulteert dat in een erg mooie en toegankelijke hervertelling van het oorspronkelijke kerstverhaal.

Met Scrooge, een kerstverhaal heeft uitgeverij De Wakkere Muis wederom een erg mooie klassieker in een speels en toegankelijk jasje gestoken. Het kerstverhaal op zich is natuurlijk al heel leuk om te lezen, maar de kleurrijke illustraties, de makkelijke schrijfstijl en het speelse lettertype zorgen ervoor dat het bekende kerstverhaal van Charles Dickens ook voor kinderen een onvergetelijke leeservaring wordt. Een perfect kerstcadeautje voor alle fans van Geronimo Stilton, al is deze hartverwarmende kerstklassieker voor volwassenen ook ontzettend leuk om te lezen.

[product_page sku=”9789085923169″]

Scrooge, een kerstverhaal Boek omslag Scrooge, een kerstverhaal
Geronimo Stilton