Home Boeken Boekrecensies Schimmen van de schaduwmarkt – Cassandra Clare

Schimmen van de schaduwmarkt – Cassandra Clare

0
90

In de wereld van de schaduwjagers is er één plek waar elfen, weerwolven, heksenmeesters en vampiers elkaar kunnen ontmoeten: de schaduwmarkt. Alle benedenlingen kunnen daar rustig hun inkopen doen, zoals magische voorwerpen of drankjes, en het is ook de perfecte locatie om duistere deals te sluiten. Een ietwat bijzondere bezoeker van deze schaduwmarkten is Stille Broeder Zacharias. Hoewel hij zelf geen schaduwjager meer is, heeft hij gezworen om hun wetten en tradities te beschermen. Twee eeuwen lang zwerft hij over de schaduwmarkten waar liefde, trouw, verdoemenis en spijt met elkaar vermengd worden.

Tien verhalen lang leren we onder andere hoe Valentijn Morgenstern een ziel koopt op de schaduwmarkt en hoe de jonge Jace er een veilige haven vindt. Ontdek hoe een jonge Matthew Fairchild zich in de nesten werkt en zijn grootste zonde ooit begaat, een zonde die hij nooit aan iemand kan opbiechten, zelfs niet aan zijn parabatai James Herondale. Volg Tessa Gray, Jems grote liefde, die tijdens oorlogen alles inzet om de aardsen te helpen.

Bundel kortverhalen

Wat bijzonder is aan dit nieuwe boek van Cassandra Clare in de schaduwjagerswereld is dat het een heuse bundel is van kortverhalen en dat Clare ze niet in haar eentje heeft geschreven. Veel van de aantrekkingskracht van haar boeken ligt in haar aangrijpende stijl en de toon die ze telkens weer weet neer te zetten en waarmee ze haar lezers aan de boeken blijft binden. Ze mag hier dan verschillende medeauteurs bij betrokken hebben, toch blijven alle verhalen trouw aan de stijl die we gewend zijn van de schaduwjagers.

Schimmen van de schaduwmarkt is een erg rijke verhalenbundel die alle onderlinge verbanden naar boven haalt en meer.

Cassandra Clare weet meesterlijk goed hoe ze een verhaal moet schrijven en hoewel het tien korte verhalen zijn met telkens een ander onderwerp, hangt de hele bundel goed aan elkaar. Broeder Zacharias/Jem vormt de rode draad tussen alle verhalen en zo leren we meer over zijn leven als Stille Broeder en hoe hij dat ervaren heeft. Tot nu toe hebben we nog geen personages gehad met dat perspectief, waardoor dit aspect van de schaduwjagerswereld minder toegelicht was dan andere aspecten.

Onderlinge verbanden

Doordat het hele boek met al die verschillende verhalen zo’n tweehonderd jaar beslaat, is het ook mogelijk alle drie de hoofdseries met elkaar te verbinden, zowel De Helse Creaties en De kronieken van de Onderwereld als De Duistere Machten, en dat maakt het wel speciaal. Door alle series met elkaar te linken, kon Clare alle lege momenten tussen de verschillende series opvullen. We komen zoveel te weten over situaties waar wel naar verwezen werd, maar waar we nu de volledige versie van te lezen krijgen. De personage uit de eerdere series krijgen zo een extra dimensie, omdat je meer over hen te weten komt. Soms gaat het over enkele voorouders van de personages en zo leer je als lezer hoe een bepaalde gebeurtenis een impact heeft op het leven van hun nakomelingen, net doordat je weet wat er daarna met hun kinderen, kleinkinderen enzovoort gebeurt. Soms gaat het ook over de eerste ontmoetingen tussen personages. Maar het gaat ook verder dan dat: zo gaan enkele verhalen in op gebeurtenissen na het einde van De Duistere Machten. Het is een erg rijke verhalenbundel die alle onderlinge verbanden naar boven haalt en meer. Cassandra Clare is duidelijk nog niet klaar met de schaduwjagerswereld, dat blijkt wel uit deze intrigerende set verhalen.

Met Schimmen van de schaduwmarkt verbindt Cassandra Clare samen met haar medeauteurs alle eerder verschenen series en ze doet dit met glans. Haar meesterlijke schrijfstijl blijft ook hier weer behouden en de kortverhalen gaan dieper in op alle lege, tot nu toe onbekende momenten tussen of na de series of op ontmoetingen die al werden aangehaald, maar die nu de volle aandacht krijgen. Deze verhalenbundel weet de lezer zonder twijfel te boeien en doet uitkijken naar meer.

Schimmen van de schaduwmarkt Boek omslag Schimmen van de schaduwmarkt
De kronieken van de onderwereld
Cassandra Clare