Scarlet – Marissa Meyer

0
50

Omslag Scarlet

Scarlet Benoit volgt het verhaal rondom Cinder Linh met mededogen. Ze begrijpt niet waarom het meisje zoveel aandacht krijgt op elke nieuwszender en waarom ze wordt neergezet als een groot crimineel. Niet dat Scarlet veel tijd heeft om zich daar druk over te maken, want sinds een paar weken is haar oma verdwenen. Nu moet ze de boerderij in haar eentje draaiende houden en ze hoopte erop dat de politie haar oma snel vond. Wanneer blijkt dat de politie de zoektocht opgeeft, neemt Scarlet het heft in eigen handen en gaat ze op zoek naar haar oma. Gelukkig krijgt ze hulp van een straatvechter en rebel die een vermoeden heeft wie haar oma gekidnapt heeft en waar ze haar gevangen houden. Maar is deze jongen, die trouwens naar de naam Wolf luistert, wel te vertrouwen?

Scarlet is het tweede boek in de Lunar-chronicles en daarmee de opvolger van Cinder. Ook dit verhaal is gebaseerd op een welbekend sprookje. Scarlets voorliefde voor rode vesten met een capuchon en haar wantrouwen richting Wolf geven voldoende hints naar de originele versie van het verhaal. Scarlet is echter geen klein, lief meisje. Ze is jaren geleden door haar alcoholistische vader bij haar oma gedumpt omdat ze te brutaal was. Sindsdien werkt ze keihard om samen met haar oma de boerderij draaiende te houden en alle mensen in de buurt van verse groenten te voorzien. Samen schromen ze ook niet om het geweer ter hand te nemen als een ongenode gast het erf betreedt. Geen doetje dus.

Het verhaal begint sterk en laat het tempo zelden afzwakken. De band tussen Scarlet en Wolf ontwikkelt zich langzaam en Wolfs ware identiteit blijft tot aan het einde van het verhaal geheim. Daarnaast gaat het verhaal van Cinder verder, wat een fijne afwisseling is op het gekibbel tussen Wolf en Scarlet. Toch kan het verhaal op sommige punten wat voorspelbaar worden, maar dat is nog geen reden om het niet te lezen.

Taalgebruik
Het verhaal is oorspronkelijk bedoeld voor jongeren tussen de 15 en 18 jaar, maar het lijkt mij ook leuk genoeg voor volwassenen. Het is iets minder onschuldig dan Cinder, maar vooralsnog niet erg schokkend. Zodoende kan een iets jongere doelgroep er ook wel van genieten. Ook het taalgebruik is geschikt voor een iets jonger publiek.

De personages zijn wederom sterk uitgewerkt. Waar Cinder en Iko in al uitblonken Cinder, zijn Scarlet en Wolf nog net iets sterker. Scarlet is een vreemde combinatie van ‘trailer trash’ en een jongedame, maar het werkt. Ze is pittig, maar heeft een hart van goud en heeft veel over voor anderen. Wolf heeft bruin haar met plukken die alle kanten op staan, de aandachtsspanne van een haarelastiekje en het valt nog mee dat hij na een stukje rennen net niet met zijn tong uit zijn mond staat te hijgen als een hond. De dreiging is overduidelijk, maar toch geef je hem als lezer meerdere kansen om zich te bewijzen. Wie weet loopt het sprookje toch anders af? Daarnaast keert er een geweldig personage terug, dat wederom de show steelt.

Scarlet is een goed vervolg op Cinder. Waar ik eerst teleurgesteld was dat Cinder geen opzichzelfstaand boek was, ben ik nu blij dat er een sterk vervolg aan is gegeven. Scarlet doet er namelijk toe. Het boek is in grote mate voorspelbaar als je het sprookje kent, maar dat hoeft je er niet van te weerhouden van het verhaal te genieten. Er zijn voldoende nieuwe elementen en verrassingen ingebouwd om je geboeid te houden. Lees het vooral, als je eens een bekend verhaal met een twist wil lezen. Je zult niet teleurgesteld zijn.