BoekenBoekrecensiesSavannah en de Auriërs van Sharita Hart plaatst zware thema's in fantasievol...

Savannah en de Auriërs van Sharita Hart plaatst zware thema’s in fantasievol verhaal

-

Na de dood van haar moeder ziet Savannah het leven niet meer zitten en ze besluit haar leven te beëindigen met een sprong. Maar wanneer ze haar ogen opent ziet ze niet de grond, maar elfjes die haar wegdragen naar een andere wereld. Een wereld die zij zou kunnen redden. De auteur Sharita Hart omschrijft het boek als een fantasy waarin een jonge vrouw in een land terecht komt waar duistere krachten heersen. De juiste ingrediënten voor een potentieel krachtig verhaal.

Mix

Savannah is een jonge vrouw die op een keerpunt in haar leven komt wanneer haar moeder, tevens  haar beste vriendin, komt te overlijden. Gevoelens en emoties nemen de overhand en ze besluit te kiezen voor een uitweg. In plaats van de dood vindt ze echter een land waar ze nooit eerder van gehoord had, Aurira, vol magische wezens. Zij blijkt nodig om het volk, de Auriërs, te helpen. Maar wat heeft haar moeder met dit alles van doen?

Zoals eerder beschreven is het gegeven interessant en biedt het een potentieel krachtige plot vol diepe elementen. Van het luchtige magische van de elfen, tot de fantasievolle omschrijving van een nieuwe wereld die naast de onze zou kunnen bestaan. Sharita Hart debuteert met een prachtig idee en naast het schrijven voegt ze ook zelf illustraties toe aan haar verhaal.

En daarmee kom ik bij het grootste struikelblok: het boek is erg lastig te categoriseren. Want Sharita schrijft prima, en het idee is ook interessant. Maar het verhaal zelf is een mix van tegenstrijdigheden wanneer je kijkt naar schrijfstijl en thema’s, personages en illustraties. Is het voor kinderen? De schrijfstijl en de illustraties doen het zo lijken. Maar de heftigheid over de dood, de depressies en neerslachtigheid en de verwerking van deze emoties komen vanuit een volwassen visie. In welke categorie moet je dit boek indelen? Ik zou zeggen voor themagroepen over o.a. rouwverwerking is dit boek geschikt, maar dan meer voor oudere lezers dan jongere.

Het verhaal wordt gepresenteerd als een soort klassieke volksvertelling. Savannah vertelt in de ik-vorm aan de lezer wat ze ooit als jonge vrouw heeft meegemaakt en gaat ervan uit dat de lezer dit heel graag wil weten. De noodzaak voor de lezer om alles te willen horen is echter nog zoek en ik was niet overtuigd dat ik op de beschrijving van haar avontuur zat te wachten. Door de gekozen vorm wordt er soms ook over actie en spanningsbogen heen gehaast. Hier was ruimte om de plot gedetailleerder uit te werken en het verhaal een volwassener gevoel te geven.

De schrijfstijl is simpel en vlot, maar door de vereenvoudiging brengt dit ook een dilemma met zich mee. In combinatie met de kinderlijke potloodtekeningen, komt het verhaal al snel over als een kinderboek. Dat terwijl de thema’s in het verhaal en de uitwerking daarvan vanuit een volwassen oogpunt worden gegeven zodat kinderen zich hier moeilijk in zullen herkennen. En ook de leeftijd van Savannah, 34 jaar, en haar beleveniswereld zijn te volwassen voor kinderen en zelfs voor tieners, waardoor dit boek al niet eens meer goed in te delen is in de Young Adult categorie.

Zoeken naar Aurira

Ik vind het lastig een goed oordeel te geven aan dit boek. Sharita Hart heeft talent en zou heel goed zowel voor jeugd als voor volwassenen kunnen schrijven. Zoals het boek nu is vrees ik alleen dat ze haar publiek beperkt. Ik zou graag nog een verhaal over deze wonderlijke wereld zien waarbij schrijfstijl en beleveniswereld zodanig aansluiten dat de wonderlijke wereld van Aurira ook mij binnen weet te lokken. Tot die tijd zal het verhaal vooral interessant zijn voor liefhebbers van volksvertellingen en fantasylezers die een boek zoeken over depressie, rouwverwerking en de dood – maar met een magische touch.

Savannah en de Auriërs Boek omslag Savannah en de Auriërs
Sharita Hart
9789464315868
Boekscout
Juli 2021

Wij zoeken redactieleden!

Wij zijn op zoek naar mede-fantasyliefhebbers die het leuk vinden om artikelen en recensies te schrijven over boeken, spellen en/of films/series! Interesse, of wil je meer weten over wat we te bieden hebben? Neem dan contact met ons op!