Saranormaal 1: Omringd door geesten – Phoebe Rivers

0
181

Omslag Saranormaal 1: Omringd door geesten

De twaalfjarige Sara heeft al vanaf groep 1 een gave: ze ziet de geesten van overleden personen. Zelf beschouwt ze dit eerder als een vloek, want eigenlijk wil ze alleen maar normaal zijn. Normaal naar school gaan, normaal met vriendinnen spelen en normaal leven zonder steeds kippenvel te krijgen en misselijk te worden omdat er een geest in de buurt is. Maar wanneer haar vader besluit dat ze van Californië naar Stellamar, een klein dorpje helemaal aan de andere kant van Amerika, gaan verhuizen, wordt alles alleen maar erger. In het oude kustplaatsje barst het namelijk van de geesten…

Sara voelt zich dan ook absoluut niet thuis in Stellamar. Door het verrotte huis waarin ze moeten gaan wonen, door het rare oude vrouwtje met wie ze het huis delen, en natuurlijk door de geesten die zich in elke kamer van het huis lijken te verstoppen. En dan spookt er op de promenade ook nog eens een geest rond van een man die haar maar niet met rust wil laten. Hij heeft Sara’s hulp nodig, want volgens hem dreigt er een ramp. Lukt het Sara haar angsten aan de kant te zetten, zodat ze de geest kan helpen?

Ghost Whisperer voor tienermeiden
Saranormaal is een leuke nieuwe serie in de trant van Ghost Whisperer, maar dan voor meiden tussen de 10 en 13 jaar. Het verhaal leest lekker weg, is niet al te moeilijk en is met thema’s als vriendschap, verhuizen en leuke jongens natuurlijk erg herkenbaar voor de doelgroep. Voor de wat oudere lezers is het boek misschien wat simpel, aangezien er nog niet zo heel veel gebeurt en het verhaal vooral een kennismaking is met Sara en haar gave. Toch neemt dat niet weg dat Omringd door geesten een erg leuk begin is van een griezelserie voor jonge meiden die de kinderboeken al een beetje beginnen te ontgroeien.

Omringd door geesten is een erg leuk begin van een nieuwe griezelserie voor jonge meiden die de kinderboeken al een beetje beginnen te ontgroeien.

Griezelen voor beginners
Saranormaal mag dan wel een griezelserie zijn, toch wordt het in dit eerste deel eigenlijk nog nergens echt eng. Er komen natuurlijk geesten in voor en Sara is ook zeker wel bang voor ze, maar écht gevaarlijk zijn ze niet. Het verhaal wordt rustig opgebouwd zonder dat er erg veel gebeurt. Toch is dit absoluut niet storend, omdat je zo als lezer samen met Sara de geestenwereld leert kennen. Bovendien speelt er in Sara’s leven nog veel meer dan alleen maar geesten, en dat weet Phoebe Rivers allemaal op een realistische manier tot leven te wekken. Zowel Sara en de geesten als het spookachtige kustplaatsje Stellamar komen erg geloofwaardig over. En dat is natuurlijk heel belangrijk voor het verhaal: om bang te worden voor de geesten moet je er immers eerst in geloven…

Geschiedenis
Wat wel opvalt aan dit eerste deel, is dat er relatief weinig aandacht wordt besteed aan Sara’s voorgeschiedenis. Er wordt wel verteld wanneer ze haar gave ontdekte, maar daar blijft het eigenlijk bij. Hoe heeft ze het al die tijd verborgen weten te houden? Heeft haar vader nooit iets vermoed? Waarom heeft ze niemand ooit iets verteld en wat heeft ze allemaal al meegemaakt? Na het lezen van dit verhaal ben ik daar zelf in elk geval heel nieuwsgierig naar geworden, maar wie weet komen we daar in de volgende delen wel achter. In het Engels zijn er namelijk al elf delen verschenen van Saranormaal!

Omringd door geesten is een erg leuk en veelbelovend begin van een nieuwe geestenserie voor meiden vanaf een jaar of tien. Sara is een geloofwaardig en herkenbaar meisje, en je leert Stellamar en de geestenwereld goed kennen. Wel maakt het verhaal erg nieuwsgierig naar meer, dus hopelijk worden de andere delen ook vertaald naar het Nederlands. Het tweede deel, Akelige herinneringen, staat in elk geval al klaar in de winkels om gekocht te worden.

[product_page sku=”9789044737011″]

Saranormaal 1: Omringd door geesten Boek omslag Saranormaal 1: Omringd door geesten
Saranormaal 1