Sagen van de Tafelronde 1: Eerste heldendaden – Ronan Le Breton

0
4

Omslag Sagen van de Tafelronde 1: Eerste heldendaden

Eerste heldendaden is het eerste deel in de driedelige serie Sagen van de Tafelronde. Deze serie vertelt de verhalen van de minder bekende ridders van koning Arthurs ronde tafel. Deel twee Het witte hert en deel drie De zwarte ridder zijn in 2008 en 2009 bij uitgeverij Daedalus verschenen.

Eerste heldendaden
Eerste heldendaden vertelt de verhalen van Lancelot, Percival en Gawein. Wanneer Lancelot ontdekt dat koningin Guinevere is ontvoerd, besluit hij haar te redden. Maar voordat hij de koningin kan bereiken, moet hij zijn grenzen overschrijden.
Ook de jonge Percival moet een beproeving doorstaan. Hij wil niets liever dan ridder worden van de ronde tafel. Maar om tot ridder geslagen te worden, moet hij zich eerst bewijzen tegenover koning Arthur. Hij krijgt de opdracht om de onverslaanbare Rode Ridder te verslaan.
Het laatste verhaal van Eerste heldendaden gaat over Gawein, het neefje van koning Arthur. Hij wordt uitgedaagd door een onbekende ridder. Gawein mag met zijn zwaard het hoofd van de ridder afhakken, maar over een jaar mag de ridder hetzelfde bij Gawein doen. Onmogelijk, denkt Gawein en hij neemt de uitdaging aan. Tot zijn grote schrik sterft de ridder niet en moet Gawein een jaar later zijn belofte nakomen: hij moet zijn hoofd laten afhakken door de ridder.

Raamvertelling
Eerste heldendaden bestaat uit drie verhalen binnen een raamvertelling. De verhalen van Lancelot, Percival en Gawein worden namelijk aan elkaar gepraat door Viviane, de Vrouwe van het Meer. Zij stelt de drie ridders als het ware aan je voor. Qua plotlijn en karakters hebben de verhalen helaas vrij weinig met elkaar te maken. Het zijn ridders van de ronde tafel en het wordt aan elkaar gepraat door Viviane, maar verder hangen de verhalen op geen enkele manier met elkaar samen.

Vier verschillende illustratoren
Wat bijzonder is aan dit boek is dat er vier illustratoren aan meegewerkt hebben. Elk verhaal, inclusief de raamvertelling, is door een andere illustrator getekend. De verschillende stijlen kennen allemaal hun eigen lijngebruik en kleurstellingen. Het verhaal van Gawein is erg gedetailleerd en duister getekend, met veel bruintinten, net zoals de prachtige omslag van Eerste heldendaden. Het verhaal van Percival is vrij kleurrijk, terwijl Lancelots verhaal in het begin vrijwel zwart-wit is ingekleurd. Hoe verder je komt in zijn verhaal, hoe roodbruiner de kleuren worden en tegen het einde is het kleurgebruik weer heel natuurlijk. Een minpunt hieraan is dat de verhalen door deze verschillen in de uitwerking nog minder met elkaar samenhangen.

Veel tekst
Wat gelijk opvalt als je door dit stripboek bladert, is dat er erg veel tekst in staat. Sommige afbeeldingen verdwijnen grotendeels achter tekstvakken. Samen met het bombastische en soms wat ingewikkelde taalgebruik haalt dit de vaart uit het verhaal. De snelheid die door de vele gevechtsscènes opgebouwd is, wordt afgeremd, wat het verhaal af en toe wat langdradig maakt. Over het algemeen zit er wel genoeg vaart in Eerste heldendaden om je van begin tot eind vast te houden.

Al met al is Eerste heldendaden een leuk boek met een prachtige omslag, dat helaas niet veel samenhang heeft, maar een interessant kijkje geeft in de tijd van koning Arthur en zijn ridders van de ronde tafel.

Vorig artikelRed Sonja 1: De Brandende Schedels – Michael Avon Oeming
Volgend artikelDe zoektocht van Alunys