Rune 1: De Achtste Rune – Adrian Stone

0
23

Omslag Rune 1: De Achtste Rune

De Achtste Rune is het eerste deel van het tweeluik: Rune. Adrian Stone schreef eerder al de Duivel-trilogie, dat zich in dezelfde wereld afspeelt als Rune. In De Achtste Rune zijn dan ook veel verwijzingen naar deze trilogie te vinden, maar het boek is ook zonder voorkennis goed te lezen. Ghelan, een runenpriester uit Kadish, krijgt van zijn Godkeizer de opdracht om in een voor hem volslagen onbekend continent op zoek te gaan naar de Nagelaten Vertellingen van Marak Viervinger, de hoofdpersoon uit de Duivel-trilogie. De kennis uit dat boek zal de ambitieuze Godkeizer namelijk toegang verschaffen tot de almachtig makende Achtste Rune. Ondertussen zit Serina, een priesteres uit datzelfde continent, gevangen in Kadish. Ze wordt verplicht te werken in een bordeel, ten behoeve van de kwade plannen van de Godkeizer

Diepzinnige fantasy
Op het eerste gezicht lijkt het plot van Rune weinig vernieuwend. Door de onmogelijke queeste, een slechte keizer en hoofdpersonen met magische gaven, zal Rune al gauw worden gezien als gewoon weer een standaard fantasyboek. Rune onderscheidt zich echter van de rest door een duidelijk diepere laag. Stone behandelt verschillende maatschappelijke thema’s als religie, racisme en discriminatie. Rune is daarom zowel interessant voor echte fantasyliefhebbers als voor lezers die op zoek zijn naar wat serieuzer werk.

Ronde personages en sterke setting
Ook de personages uit Rune hebben diepgang. De hoofdpersonen hebben een duidelijk moreel besef. De keuzes die ze maken zijn logisch en weloverwogen. Ook de meeste bijpersonen zijn over het algemeen van vlees en bloed. Slechts zo nu en dan maakt een personage een vrij onverwachte beslissing die plotgedreven overkomt. Een groot deel van Rune speelt zich af op het continent waar de Duivel-trilogie ook verhaald werd. De belangrijkste gebeurtenissen vinden echter plaats op een volkomen nieuw continent. Stone creëert hier een boeiende gemeenschap waar de macht bij magiërs ligt en vrouwen onderdrukt worden. Het leven binnen zo’n gemeenschap speelt dan ook een rol in de plot.

Vlotte schrijfstijl
Stone beheerst een schrijfstijl waar menig (beroemder) fantasyauteur nog wat van kan opsteken. InRune zul je geen ellenlange beschrijvingen van een irrelevante berg of stad aantreffen. De auteur heeft door middel van helder taalgebruik een vlot en efficiënt geschreven verhaal neergezet. Zijn zinnen zijn over het algemeen beknopt en eenvoudig geformuleerd. Je zult nergens door een onhandige zinsconstructie uit het verhaal worden gehaald.
Het grootste kritiekpunt op de schrijfstijl is dat Stone regelmatig een onnodige verklarende zin neerzet, waarvan de informatie ook uit de context gehaald kon worden.
Het vlotte tempo waarin Rune is geschreven, heeft echter ook zijn keerzijde. Vooral op het einde volgen gebeurtenissen elkaar erg snel op, zonder een echt rustpunt voor de lezer.

Sterk eerste deel
Rune combineert klassieke fantasy met hedendaagse maatschappelijke thema’s. De plot wordt gedragen door levensechte personages en een boeiende setting.  Kortom: Stone schept met De Achtste Rune hoge verwachtingen voor het tweede deel.

Rune 1: De Achtste Rune

Adrian Stone | Luitingh-Sijthoff | 2011

Marak Viervinger, de held van Stone’s Duivel-trilogie is niet meer. De informatie in zijn Nagelaten Vertellingen biedt de meedogenloze Godkeizer van het naargeestige Kadish een unieke kans, zo denkt hij. Met de kennis uit de geschriften van Marak is het mogelijk de almachtig makende Achtste Rune te ontsluiten. Een jonge Runenpriester en een zwaardmeester krijgen opdracht het boek in Carolia te stelen, een bijna onmogelijke opdracht. Vrijwel tegelijk wordt Serina, een jonge Caroliaanse priesteres van Viguru, door Runenpriesters gevangengenomen. Haar wacht een periode van kwelling en ellende in het verschrikkelijke Zusterschaphuis, waar ze op vernederende wijze kennismaakt met de Godkeizer. Alle ogen zijn echter gevestigd op de adembenemende en nietsontziende wedloop naar de macht die de Achtste Rune biedt. Een wedloop met grote gevolgen, niet alleen voor alle betrokkenen, maar voor de gehele wereld…”