Rover gezocht – Udo Weigelt

0
133

Omslag Rover gezocht

Finn woont op een klein eiland dat geregeerd wordt door de vriendelijke koning Ignaz. Iedereen op het eiland leidt een gelukkig en tevreden bestaan, behalve wachtmeester Ravenhorst. Die voelt zich overbodig omdat er nooit iets gebeurd waar een politieagent aan te pas moet komen. Hij heeft al jaren niets te doen omdat er geen rovers op het eiland zijn. En daar is hij nu flink ziek van geworden. Finn maakt zich zorgen om zijn goede vriend wachtmeester Ravenhorst en neemt een dapper besluit, hij gaat een rover zoeken. Als de wachtmeester een rover heeft om op te jagen en om te vangen wordt hij vast snel beter. Bovendien kan Finn op deze manier aan prinses Alicia laten zien dat hij meer is dan zomaar een staljongen. Het wordt een avontuurlijke en spannende tocht waarbij Finn te maken krijgt met tovenaars, heksen en zelfs een draak. Maar lukt het hem ook om een geschikte rover te vinden?

Klein koninkrijk met weinig bewoners
Het eiland waar Finn woont is klein en er wonen niet veel mensen, iedereen heeft dan ook meerdere beroepen. De kok is ook kapper en de dokter Janus geeft ook les op school. Hierdoor kent iedereen elkaar goed. Dat is dan ook fijn voor Finn, want hij is een vondeling en op deze manier is iedereen een beetje familie van hem.

Op de zoektocht die Finn gaat ondernemen gaat hij zich meer afvragen over zijn afkomst en de antwoorden die hij krijgt had hij zeker niet verwacht. Op een grappige en geloofwaardige manier zorgt hij er tijdens zijn avonturen voor dat het eiland meer bewoners krijgt. Een aantal van deze bewoners met hun eigen typerende eigenschappen komt regelmatig voorbij in het boek. Zo is de koning vriendelijk, maar wel erg snel van slag, de prinses doet hooghartig omdat ze denkt dat het zo hoort en dokter Janus is de steun en toeverlaat van iedereen. Duidelijke en herkenbare karakters die met humor neergezet worden.

Een rover vinden is zo eenvoudig nog niet
Hoewel Finn vastbesloten is vindt hij het wel een beetje eng om helemaal alleen op avontuur te gaan. Dit zal de jonge lezer zeker kunnen begrijpen, vooral als het nacht wordt en Finn in een donker bos vol schaduwen loopt. Ook in de rest van het boek is Finn een personage dat naast een avontuurlijke held ook gewoon een jongen blijft.

De overpeinzingen van Finn over het vinden van een geschikte rover zijn niet alleen grappig om te lezen maar geven ook een daadwerkelijk probleem weer. Want hoe vind je een rover die zo vriendelijk is om zich door de wachtmeester te laten vangen. En is een vriendelijke rover wel een echte rover? Finn heeft het er maar moeilijk mee en wordt moedeloos wanneer hij alleen maar ongeschikte rovers ontmoet. Maar dan ontmoet hij een goede kandidaat. Het is echter een meisje, en die kunnen toch geen rover zijn, toch? Bovendien vindt hij haar niet eens aardig. Ze ruziën dan ook wat af en dat is voor de lezer leuk om te lezen. Net als de manier waarop ze met frisse tegenzin elkaar toch gaan waarderen.

Het valt duidelijk niet mee om een goede rover te vinden en de aanwezigheid van heksen en een draak maken het voor Finn nog moeilijker. Voor de lezer is dat juist spannender. Er gebeurde heel veel en als hij eindelijk de juiste rovers gevonden denkt te hebben gaat er weer iets mis. De oplossing die uiteindelijk gevonden wordt is origineel en erg leuk.

Mooie cover, prachtige illustraties
De cover is heel sprekend en zal zeker uitdagen om het boek op te pakken. De vele illustraties in het boek geven op sfeervolle wijze precies weer wat er in het verhaal gebeurd. Tekst en illustraties vullen elkaar goed aan.

De lay-out van het boek is ruim en overzichtelijk zodat het aantrekkelijk is voor de jonge lezer om in het verhaal te beginnen. Soms zijn de zinnen wat lang maar het taalgebruik is eenvoudig. De titels van de hoofdstukken zijn in bruine letters neergezet en dat geeft een warme sfeer aan het boek.

Komt er een vervolg?
Zonder een vervolg is het boek eigenlijk niet helemaal af. Het probleem met de rover is keurig opgelost aan het einde van het boek, maar Finn heeft belangrijke informatie over zijn afkomst gehoord die om actie vragen en waar ook nog een aantal vragen over zijn die je als lezer graag beantwoord wil zien. Tot nu toe is er geen vervolg aangekondigd, maar hopelijk komt dat wel anders zou het voor de lezers waarschijnlijk een teleurstelling zijn.

Rover gezocht is een met humor geschreven jeugdboek over een zoektocht naar een behulpzame rover, waarbij de hoofdpersoon spannende avonturen beleeft. De illustraties zijn mooi en ondersteunen het verhaal perfect. De lay-out van het boek is goed afgestemd op jeugdige lezers, het taalgebruik is eenvoudig maar de zinnen soms aan de lange kant. De oplossing voor het rovers probleem is ook echt origineel en grappig. Het verhaal over de afkomst van Finn vraagt beslist echt om een vervolg.

[product_page sku=”9789047706182″]

Rover gezocht Boek omslag Rover gezocht
Udo Weigelt