Rode Koningin – Victoria Aveyard

0
43

Omslag Rode Koningin

Mare Berrens is een rode: ze is 17 jaar en woont met haar familie in het dorp Opstelten. In tegenstelling tot Mare en haar familie, wonen er ook Zilveren in de wereld van Rode Koningin. Zij hebben zilverkleurig bloed. Ze vormen de elite, en met hun speciale krachten lijken ze wel goden. Als Mare voor haar achttiende geen baantje vindt, zal ze het leger in moeten. De Zilveren voeren namelijk al jaren oorlog met elkaar, en de minderwaardige Roden moeten die voor ze uitvechten. Dan krijgt Mare wel een heel bijzonder baantje aangeboden: in het paleis van de koning…

Een succesvolle formule
In Rode Koningin heb je dus twee soorten mensen: de gewone bevolking heeft rood bloed, en de elite heeft zilver bloed. Zilveren hebben speciale krachten: sommige kunnen elementen beheersen (zoals water en vuur) en andere kunnen gedachten beheersen of je laten gehoorzamen met hun stem. Ter vermaak vechten ze wel eens tegen elkaar in een arena. De Zilveren onderdrukken de Roden omdat zij zichzelf superieur vinden, maar langzamerhand begint een groepje Roden in opstand te komen.

Met Mare lijkt niets aan de hand te zijn. Totdat ze tijdens haar werk als bediende tijdens de ‘Koninginneproef’, waar zilveren meisjes strijden om de hand van de prinsen, iets heel bijzonders vertoont. Iets wat een rode niet hoort te kunnen…

Misschien lijkt het alsof je zoiets al eerder gelezen hebt. Elementen uit verschillende succesvolle YA-trilogieën lijken in Rode Koningin bij elkaar gevoegd te zijn tot een nieuw verhaal. Fans van succesnummers als Divergent en De Grisha trilogie (en daar hoor ik zeker bij) zullen soms denken: ‘Hé, zoiets ken ik al’. Met zoveel voorgangers is het natuurlijk ook gewoon moeilijk om écht iets origineels te bedenken, dus in dat opzicht neem ik Aveyard niets kwalijk.

Dat het verhaal niet heel erg origineel of vernieuwend is, wil namelijk niet zeggen dat het niet leuk is. Ik heb me zeker vermaakt met dit boek omdat de formule herkenbaar is en het tempo, zoals te verwachten, niet te laag ligt. Ik vind het dan ook zeker niet gek dat ze filmrechten al verkocht zijn aan de makers van Divergent. Succesvol is de formule van Rode koningin zeker.

Een schaap tussen de wolven

Hoofdpersonage Mare komt in een moeilijke positie te verkeren. Iedere belangrijke zilvere heeft gezien wat ze kan. De koningin besluit om Mare uit te huwelijken aan haar jongste zoon Maven en te doen alsof ze eigenlijk een zilvere is. Dit betekent dat ze nooit meer naar huis kan, en dat ze haar beste vriend Kilorn, die bijna achttien is en het leger in moet, niet kan redden.

Mare verafschuwt de Zilveren die haar volk onderdrukken, en heeft de grootste moeite om het hoofd boven water te houden in het paleis. De koningin blijkt ook nog eens geen lieverdje te zijn, maar haar nieuwe verloofde lijkt zo slecht nog niet. Al is zijn broer Cal, die Mare het baantje in het paleis bezorgd heeft, ook niet bepaald onaantrekkelijk.

Opstand en bedrog
Toch moet je Rode Koningin niet lezen voor de romantiek. Mare heeft het namelijk veel te druk met alle regeltjes en geheimen om echt tijd vrij te maken voor de mannen in haar leven. ‘Vertrouwen in anderen’ en ‘strijden voor je rechten’ zijn belangrijkere thema’s in dit boek, en voor zwijmelen is maar weinig ruimte overgebleven. Dit zorgt ervoor dat het boek dan ook vooral erg spannend is!

Mare sluit zich in het geheim aan bij het verzet, en is doodsbang om ontdekt te worden. Door het hele boek voel je de dreiging, en in de laatste paar hoofdstukken loopt de spanning echt hoog op. Er zitten wat goede plotwendingen in het verhaal, al zag ik sommige daarvan wel een beetje aankomen. Toch was ik op het einde verrast door een plotselinge draai die het verhaal aannam! Er zijn dus ook zeker nieuwe dingen te ontdekken in Rode koningin.

Rode koningin is een leuk boek, en vooral geschikt voor lezers die niet staan te springen om een verhaal waarin romantiek en de klassieke driehoeksverhoudingen die in veel YA-boeken voorkomen de boventoon voeren. Erg vernieuwend is het concept niet, maar dat maakt dit boek niet minder geslaagd. Het verhaal bevat alle elementen die je bij Young adult verwacht, compleet met verrassend eind. Rode koningin leest lekker weg en het laat je in spanning achter. Zeker een mooie aanvulling op je collectie.