Riders 1: Riders – Veronica Rossi

0
26

Omslag Riders 1: Riders

Gideon Blake zat bij het leger, maar moest zijn opleiding helaas afblazen. Bij een luchtoefening valt Gideon naar beneden, maar hij weet zijn val te overleven. Volgens de artsen had hij moeten sterven, maar Gideon geneest juist enorm snel. Op een dag wordt hij opgehaald door Daryn, een meisje dat vertelt dat hij één van de vier ruiters van de Apocalyps is. Samen moeten zij de rest van de ruiters bij elkaar brengen om een voorwerp te beschermen tegen het grote kwaad… Gaat het ze lukken?

Gave krachten, gevaarlijke vijanden en een vleugje spanning
Riders is een verhaal met een concept dat al zo tof is dat je niet kan wachten om het te gaan lezen. Een ruiter uit de Apocalyps die een speciaal voorwerp moet beschermen tegen het grote kwaad? Dat zorgt vast voor wat legendarische taferelen! In Riders leert Gideon steeds meer over de ruiters en wat hun krachten precies inhouden. Elk van de vier ruiters vertegenwoordigt iets en heeft zijn eigen krachten. De gaven ontdekken die de ruiters hebben en er achter komen wat hun opdracht precies inhoudt is een groot avontuur waar je niet snel op uitgekeken raakt!

Een groot pluspunt aan Riders is dat de emoties van de personages (met in het bijzonder Gideon en Daryn) sterk worden overgebracht naar de lezer.

Naast de krachten die de ruiters hebben, staat er tegenover dat ze tegenstanders hebben die ook hun eigen krachten hebben. En die zetten ze maar al te graag in om de ruiters te dwarsbomen. Daryn en haar groepje ruiters worden constant achterna gezeten door vreemde wezens die kwade bedoelingen hebben. In dit boek is er zeker veel spanning te vinden, maar aangezien dit deel vooral een introductie is op het grote avontuur, staat dat nog op een wat lager pitje. Gelukkig weet Veronica Rossi je met gemak te grijpen met haar pakkende schrijfstijl die je niet zal vervelen.

Sterke emoties en mysterieuze personages
Een groot pluspunt aan Riders is dat de emoties van de personages (met in het bijzonder Gideon en Daryn) sterk worden overgebracht naar de lezer. Gideon heeft een verleden waar hij enorm mee zit. Zijn ontevredenheid en woede zijn zo overtuigend en begrijpelijk, dat je als lezer je precies zo voelt als Gideon. Gideon kan soms wat opvliegend zijn, maar je begrijpt de worsteling waar hij mee te maken heeft. Hij heeft behoorlijk wat nare dingen moeten meemaken en als lezer leef je enorm met hem mee.

Daryn is een heel mysterieus meisje dat de sleutel is tot het gezelschap van de vier ruiters. Zij weet bepaalde dingen die de ruiters niet weten en haar charme is overweldigend. De spanning en chemie die zij in het verhaal weet te brengen is wonderbaarlijk en weet je keer op keer te verbazen. De andere ruiters hebben ook stuk voor stuk hun eigen persoonlijkheid, maar hadden misschien iets meer uitgediept kunnen worden (wat hopelijk zal gebeuren in het vervolg van Riders!).

Riders is een mooie introductie op het verhaal van de vier ruiters. De spanning was nog niet op een hoog niveau, maar dat kwam vooral omdat de krachten van de ruiters, de wereld en de geschiedenis van Gideon uitgediept moesten worden. Deze uitdieping is enorm goed gelukt, aangezien je na het lezen van Riders al een gedetailleerd beeld hebt van het verhaal en hoe episch het vervolg kan worden. De laatste bladzijde voelt daarom ook aan als een schok, laat het vervolg maar snel komen!

Riders

Veronica Rossi | Van Goor | 2016
Originele titel: Riders
Vertaling: Merel Leene

De achttienjarige Gideon Blake is commando in opleiding. Bij een van zijn eerste oefeningen valt hij uit een helikopter. Hij overleeft de val op wonderbaarlijke wijze, maar vanaf dat moment is alles anders.

Gideon ontdekt dat hij een incarnatie is van een van de legendarische vier ruiters van de Apocalyps. De ruiters worden bij elkaar gebracht door het mooie maar vreemde meisje Daryn, omdat zij weet dat de wereld in groot gevaar is. Samen kunnen ze de wereld redden, maar zal iemand hen geloven?