Red Sonja 1: De Brandende Schedels – Michael Avon Oeming

0
9

Omslag Red Sonja 1: De Brandende Schedels

Red Sonja is misschien wel de meest bekende vrouwelijke barbaar op dit moment! In het eerste deel van de eerste cyclus uitgegeven door Dark Dragon Books wordt het verhaal van een reizende Red Sonja verteld. De wegen leiden haar naar de stad Gathia waar ze niet echt een warm welkom krijgt. Al is de profeet, die de stad leidt, bijzonder geïnteresseerd in haar…

Sterk verhaal
Hoewel de strip van weinig tekst is voorzien, is het scenario dat Oeming en Carey hebben geschreven uiterst belangrijk. Immers, het scenario laat zich ook in de tekeningen vertalen. De manier waarop het verhaal wordt verteld en waarop de geheimen voorzichtig worden onthuld, is prikkelend. De lezer wil steeds verder lezen. De tekeningen maken er een geheel van, want het is duidelijk dat het scenario alleen niet genoeg is. Maar als men de tekst zou wegdenken, zou men ook inzien dat deze ook nodig is. De tekst en het beeld vullen elkaar dus aan en maken één sfeervol en sterk verhaal. Een verhaal met logica, op enkele overdreven actiescènes aan, waar steeds de minderheid goddelijk sterk lijkt te zijn.

De personages zijn van een betere kwaliteit ten opzichte van de meeste graphic novels. Ze krijgen een vrij stevige uitwerking en zijn daardoor niet platter dan plat. Ook hier lopen tekst en beeld hand in hand. Beide slagen erin de juiste emoties weer te geven, beide leggen de gedachtegang van het hoofdpersonage bloot en beide zorgen dat de personages van vlees en bloed lijken te worden. Kortom, ook hier vullen het scenario en de illustraties elkaar aan.

Schilderijen
Het is duidelijk dat tekenaar Mel Rubi de tijd heeft genomen om prachtige tekeningen te maken. Rubi heeft oog voor detail en heeft van elke plaat een echt “schilderijtje” gemaakt. De kleuren die hij gebruikt en de actie die hij laat zien zorgen voor de ideale sfeer. Hij laat veel zien, maar geeft ook vrijheid aan de lezer, want hij vult niet alles tot in het detail in. De tekeningen zijn van een topkwaliteit en zorgen samen met het scenario voor een onvergetelijke leeservaring.

Prachtige uitgave
Dark Dragon Books staat hier garant voor een prachtige uitgave. Ze hebben van Red Sonja 1 een mooie hardcover gemaakt. Elk blad heeft een standaard zwarte achtergrond waarop de kaders met tekeningen zijn gedrukt. Het papier is vrij dik en daardoor stevig. Bovendien zit er ook nog een mooie losstaande schets van de prachtige deerne Red Sonja in.

Meer dan de moeite waard
Red Sonja 1 is een prachtig geheel waarbij scenario en illustraties elkaar de hand reiken. Toch hebben de tekeningen nog een stapje meer dan het scenario zelf, omdat ze gewoon prominenter aanwezig zijn. Dark Dragon Books belooft enkel kwaliteit te leveren. En die belofte maken ze waar; een luxueuze afwerking is Red Sonja 1 niet ontzegd. Hierdoor kan men niet anders zeggen dan dat die €17,95 eigenlijk een spotprijsje is.