Recensie Phobos³ – Victor Dixen

0
272

Het derde deel in de Phobos-reeks gaat verder waar deel twee is geëindigd: de twaalf jonge pioniers zitten vast in de basis op Mars en Léonors echtgenoot Marcus heeft zojuist een verschrikkelijk geheim onthuld. Voor hun vertrek naar Mars wist hij al van het bestaan van het rapport-Noé, het rapport waaruit blijkt dat het leven op Mars waarschijnlijk hun dood zal worden. Dat maakt van Marcus een verrader en volgens de Russische pionier Alexej zelfs een moordenaar. Terwijl Léonor in de knoop zit met haar gevoelens, besluit de rest van de groep dat Marcus gestraft moet worden. Maar op welke manier? En hoe doen ze dat zonder dat Serena McBee, het hoofd van het Genesisprogramma en inmiddels vicepresident van de Verenigde Staten, en de kijkers thuis er iets van mee krijgen?

Ondertussen gaat het leven in New Eden door en blijven de pioniers doorgaan met hun toneelstukje voor de rest van de wereld. Maar de situatie begint steeds meer uit de hand te lopen. Hun schijnvertoning op Mars begint barstjes te vertonen en ook op aarde dreigt alles helemaal mis te gaan. Gelukkig is het einde van het avontuur in zicht: het ruimteschip waarmee de astronauten terug naar de aarde zouden kunnen keren is onderweg. Maar lukt het de pioniers om tot die tijd hun geheimen te bewaren? Lukt het Andrew en Harmony om Serena van de troon te stoten? Blijft iedereen lang genoeg in leven om de verschrikkelijke waarheid boven tafel te krijgen?

Een onstuimige ruimtereis
De Phobos-serie is misschien nog wel het best te vergelijken met een reis door de ruimte: terwijl je met een enorme snelheid door het verhaal heen schiet, flitsen de plottwists als kometen op je af. In Phobos³ gaat die woelige ruimtereis net zo hard verder, misschien zelfs nog wel harder. Dit is namelijk het boek waarin je antwoord krijgt op (bijna) al je vragen, het boek waarin (bijna) alle geheimen worden onthuld, waarin de waarheid definitief aan het licht komt. En geloof me: je zult niet teleurgesteld worden.

Waar het eerste deel vrij traag begon en deel twee juist wat minder spannend eindigde, is Phobos³ één grote achtbaan waar je onmogelijk nog uit kunt stappen als je er eenmaal in zit. De spanning verslapt geen moment en je schiet van de ene naar de andere verhaallijn, die minstens even intens is als de vorige. Er gebeurt ongelooflijk veel in dit derde boek, maar toch lukt het Victor Dixen om alles overzichtelijk te houden en de spanning geen moment af te laten zwakken. Die spanning wordt zelfs alleen maar sterker, aangezien nu niet meer alleen het leven van de twaalf pioniers op het spel staat, maar ook dat van een groep nieuwe geselecteerden voor het Genesisprogramma en op den duur zelfs dat van heel Amerika.

De Phobos-serie is misschien nog wel het best te vergelijken met een reis door de ruimte: terwijl je met een enorme snelheid door het verhaal heen schiet, flitsen de plottwists als kometen op je af.

Nog meer onthullingen
Hoewel je misschien zou denken dat je de twaalf pioniers in New Eden inmiddels goed hebt leren kennen, zorgen ook zij nog voor een paar spectaculaire onthullingen die het verhaal wat mij betreft een stuk realistischer maken. In mijn recensie van deel twee had ik het er bijvoorbeeld al over dat ik het een tikje ongeloofwaardig vond dat de twaalf deelnemers moeiteloos zes koppels vormden om Mars te koloniseren, maar dit derde deel laat zien dat er toch wat haken en ogen aan deze zes ‘perfecte’ relaties zitten. Ook blijkt dat de personages allemaal heel andere ideeën hebben over wat een leven op Mars precies inhoudt, en juist al die verschillen tussen de personages maken dit derde boek erg geloofwaardig en beklemmend.

Toch moet ik toegeven dat ik ook in dit derde deel niet altijd even goed kon meeleven met de personages. Ik heb het idee dat de auteur er duidelijk voor heeft gekozen zijn aandacht op de spanning in het verhaal, de plottwists, de wetenschap en de technische snufjes te richten, en wat minder op de emoties en de ontwikkeling van de personages. Er wordt wel beschreven hoe ze zich voelen, maar voor de lezer blijven hun emoties en onderlinge relaties toch een beetje vlak. Daarnaast zijn er nog redelijk wat taal- en slordigheidsfoutjes in het boek te vinden, maar dat zijn eigenlijk de enige minpuntjes die ik kan vinden in dit razend spannende slotstuk van de serie.

Deel vier?
Ja, ik zeg nu wel slotstuk, maar als je aan het eind van dit derde boek bent aanbeland, besef je al snel dat nog niet alle vragen zijn beantwoord en nog niet alle geheimen zijn onthuld, vooral als het gaat om Mars. In principe heeft het boek een mooi einde en zou het verhaal zo afgerond kunnen worden (wat volgens mij ook de bedoeling was), maar gelukkig heeft Victor Dixen zelf besloten dat hij nog niet klaar was met deze serie: Phobos⁴ is al verschenen in het Frans en hopelijk ligt het boek inmiddels ook al bij de Nederlandse vertaler. Ik kan in elk geval niet wachten tot het verhaal van de pioniers weer verder gaat!

Dit derde deel in de Phobos-serie telt meer dan 500 bladzijden, maar wat mij betreft hadden dat er nog wel 500 meer mogen zijn. Wauw, wat is dit een geniaal, razend spannend, bizar en bijzonder boek. Met Phobos³ bewijst Victor Dixen maar weer eens een meesterverteller te zijn en ik kan zijn boeken dan ook aan iedereen aanraden. Hopelijk duurt het niet lang voor we mogen terugkeren naar de wereld van de pioniers, de door terreur geteisterde aarde, en natuurlijk de mysterieuze planeet Mars!

Recensie Phobos³ Boek omslag Recensie Phobos³
Victor Dixen
9789021407104