Ready Player One – Ernest Cline

1
1066

Omslag Ready Player One

Ready player one speelt zich af in 2044. De aarde is inmiddels flink aan het aftakelen en honger en armoede zijn aan de orde van de dag. De bevolking heeft één vorm van afleiding: het gratis computerspel OASIS. Als James Halliday, de ontwikkelaar van dit spel, sterft maakt hij bekend dat hij er een ‘easter egg’ in verborgen heeft: een verborgen boodschap in het spel, in dit geval in de vorm van drie sleutels. Wie de sleutels vindt, ontvangt Halliday’s erfenis en zal in één klap multimiljonair worden. Net als honderdduizenden andere gamers raakt hoofdpersonage Wade in de ban van de jacht op ‘het ei’.

Het ei vinden is echter niet zo simpel. Halliday was geobsedeerd door de jaren ’80 en verwacht eigenlijk hetzelfde van zijn spelers. Over hele wereld beginnen gamers zich te verdiepen in de popcultuur van dit tijdperk om de moeilijke raadsels op te lossen die Halliday heeft achtergelaten. Deze raadsels zijn echt héél moeilijk, en soms ook een tikkeltje vergezocht. Het is belangrijk dat de jagers, zoals ze zichzelf noemen, de drie sleutels vinden voordat de medewerkers van Innovative Online Industries (IOI) dit doen. IOI wil OASIS opkopen en er één grote commerciële, betaalde wereld van maken: de nachtmerrie van iedere speler.

OASIS wordt ontzettend goed beschreven en door de vlotte schrijfstijl kan je je goed inleven in het verhaal.

Dystopie of utopie?
Ready player one speelt zich af in een dystopische toekomst: het is 2044 en het overgrote deel van de bevolking leeft in armoede. Iedereen heeft echter gratis toegang tot OASIS: bedenker Halliday heeft ervoor gezorgd dat er geen maandelijks bedrag voor het spel betaald hoeft te worden, en dat kinderen uit arme gezinnen een gratis console krijgen omdat je in OASIS ook naar school kunt. OASIS is dus eigenlijk een utopie; een perfecte samenleving. Je kunt je eigen anonieme avatar aanmaken en er die eruit laten zien zoals je zelf wilt. OASIS is in mijn ogen een soort mix tussen onder andere World of Warcraft en de Sims waarin (bijna) alles mogelijk is. De wereld van OASIS is enorm en je vindt er van alles. Wil je Tatooine uit Star Wars bezoeken? Geen probleem. Behoefte om rond te lopen in een replica uit je favoriete jaren ’80 serie? Be my guest. Je hoeft alleen maar je elektronische bril op te zetten en je haptische handschoenen aan te trekken en je avatar kan gaan en staan waar je maar wilt. De omschrijvingen van het spel zijn geweldig en je zou bijna willen dat OASIS echt bestaat!

Reizen binnen OASIS kost echter wél geld (of beter gezegd credits) en daar heeft ons hoofdpersonage een chronisch gebrek aan. Hij heeft dankzij Halliday wel gratis toegang tot OASIS, maar zit daar vast op de ‘thuisplaneet’ waar hij naar school gaat. Als jager is het echter belangrijk dat je kan reizen, omdat de eerste sleutel overal in OASIS verborgen kan liggen…

Nerds
Het hoofdpersonage Wade, in OASIS beter bekend als Parzival, is een stereotype nerd. Om het ei te kunnen vinden heeft hij álles uit de jaren ’80 gekeken, gelezen, gespeeld en geluisterd. Wade is iets te dik, niet bepaald sociaal vaardig en is daarnaast eigenlijk permanent in OASIS ingelogd. Daarnaast is hij wel erg sympathiek en grappig en houdt hij van zelfspot. Hierdoor kan je je goed met hem identificeren, ook als je zelf geen gamer bent.

Spanning en opbouw
De jacht op het ei is ontzettend spannend. Omdat er telkens nieuwe raadsels moeten worden opgelost blijf je als lezer nieuwsgierig. Elke jager wil geheim houden wat hij of zij weet over de eventuele locatie van de sleutel(s), maar wil tegelijkertijd ook koste wat het kost voorkomen dat de sixers er eentje in handen krijgen.  En niet alleen in OASIS, maar ook in het ‘echte leven’ lopen de spanningen hoog op wanneer Wade de locatie van de eerste sleutel ontdekt en de ‘sixers’ (de medewerkers van IOI) hem beginnen te bedreigen…

De jaren ’80 en games
Zoals eerder gezegd draait dit boek vooral om de popcultuur van de jaren ’80. De raadsels die de jagers moeten oplossen om uiteindelijk de laatste sleutel te vinden die leidt tot de erfenis hebben dan ook allemaal te maken met films, muziek en natuurlijk games uit dit tijdperk. Star Wars, Monty Python, Pacman: alles komt voor in dit boek. Dit is waarschijnlijk het leukst voor mensen die deze verwijzingen daadwerkelijk begrijpen. Zelf ben ik niet zo’n gamer: ik kom niet veel verder dan De Sims, Zelda en Pokémon, maar ook voor mij was dit boek erg leuk omdat er toch nog vrij veel wordt uitgelegd.

Ik vond Ready player one een heel leuk boek. De jacht op het ei is goed opgebouwd je wordt nieuwsgierig gehouden door de vele raadsels. OASIS wordt ontzettend goed beschreven en door de vlotte schrijfstijl kan je je goed inleven in het verhaal. Een leuke bijkomstigheid is dat het boek maar €5,- kost! Ik kan dit boek iedereen die ook maar iets met games of de jaren ’80 heeft zéker aanraden.

[product_page sku=”9789021449753″]

Ready Player One Boek omslag Ready Player One
Ernest Cline
9789021449753
Uitgeverij Q
Als kind was Denise gek op prinsessenfilms. Haar hart brak toen ze erachter kwam dat prinses helemaal geen beroep was. Via Harry Potter en The Lord of the Rings kwam ze terecht in de wereld van fantasy, en je zal haar dan ook vaak terugvinden op fantasyfairs door het hele land. Ze is dol op het lezen van (dystopische) young-adults, maar ook op epische fantasy, een thriller op zijn tijd, en af en toe iets om bij te zwijmelen.