Prequel van Ventura-serie is een roadtrip vol drama

0
117

Beacon Karlo leeft een treurig leven in het Wales van 2050. Ze gaat naar school, heeft een saaie baan bij een groothandel en heeft een gebroken gezinsleven. Gelukkig heeft ze haar beste vriendin Mali en Jam, de jongen die praktisch haar broer is. Toch kunnen zij haar niet echt opvrolijken en heeft Bea het gevoel dat ze een uitzichtloos leven lijdt. Dan verschijnt er een oproep: er worden tieners gezocht om zich aan te melden voor een ruimtemissie die de rest van hun leven zal duren. Bea weet het zeker: dit is waar ze al die tijd op heeft gewacht!

Het vooruitzicht haar leven achter zich te laten vindt Bea op zich wel prima. Jam zal zich immers ook aanmelden. Mali en haar vriend, Micah, besluiten Bea en Jam naar Spanje te brengen, waar de selecties zullen plaatsvinden. Plots kan Mali niet meer mee, en dat betekent dat Bea veel tijd zal doorbrengen met Micah, op wie ze al jaren stiekem verliefd is. Wat volgt is een veelbewogen roadtrip en een spannende selectie. Bea vraagt zich steeds meer af of ze wel écht naar de ruimte wil, nu ze zo verliefd is…

Prequel

Elke dag dichter bij de sterren is een boek dat voorafgaat aan de gebeurtenissen uit de Ventura-serie van Kate Ling. Die serie heb ik niet gelezen, dus ik kan helaas weinig zeggen over of het iets toevoegt. Op het eerste gezicht lijken de andere boeken zich ook verder in de toekomst af te spelen, want Bea wordt niet genoemd op de flapteksten. Ik zal het boek dus behandelen als een zelfstandig verhaal. Laten we met het goede nieuws beginnen: Kate Ling heeft een vlotte en fijne schrijfstijl. Goed, dan kunnen we nu op naar het minder goede nieuws: ik vond dit echt geen goed boek.

Bea is een vervelende hoofdpersoon die de aarde het liefst brandend achterlaat terwijl zij lekker astronautje gaat spelen.

Soap

Het was net alsof ik een geschreven versie van een soap aan het lezen was. Bea is onze hoofdpersoon, en ondanks dat ze iets heel spectaculairs wil doen, denkt ze maar aan één ding: jongens. Ze denkt vooral aan één specifieke jongen: Micah. Laat die nou al bezet zijn, en door niemand minder dan Bea’s beste vriendin. Als je denkt dat dat Bea tegenhoudt, stel ik voor dat je er geen geld om gaat wedden, want voor je het weet ben je blut. Het komt Bea fantastisch goed uit dat Mali niet mee is (haar opa ligt op sterven, hoera!) en dus heeft ze vrij spel. Natuurlijk bedenkt ze zich wel dat ze het eigenlijk niet kan maken om die relatie kapot te maken, maar ze overtuigt zich er steeds van dat ze niets verkeerd doet: binnenkort zit ze toch in de ruimte dus kan ze alle ruzies lekker ontvluchten. Micah is ook een beetje een domme dodo: hij vindt het allemaal wel prima.

Wat is dan wel het grote conflict in het verhaal, als de ruimtereis inmiddels op de achterbank is geparkeerd en Mali er toch niet is? Jam. Hij is erg beschermend over Bea. (Waarom? Verspilde moeite, zou je denken.) Hij mag er niet achter komen dat Bea en Micah het wel erg leuk hebben samen en om hele rare redenen (misschien denkt ze dat het een afleidingsmanoeuvre is) zoent Bea alles wat los en vast zit. Het is zó jammer dat dit 90% van het boek is. Het gaat nauwelijks over de ruimtereis, en er zijn maar een paar momenten waar Bea schijnbaar iets intelligents zegt. Lees: iedereen vindt haar dan helemaal fantastisch, maar als lezer weet je dat het eigenlijk niets indrukwekkends is. Op die momenten moeten we eraan herinnerd worden dan Bea waarschijnlijk een goede kans heeft om door alle strenge toelatingstesten te komen, maar het voelt heel onnatuurlijk. O ja, bijna vergeten: Bea heeft een auto-immuunziekte en dat is héél belangrijk voor het verhaal. Zo belangrijk dat we er zowat alleen aan herinnerd worden doordat Bea af en toe moet overgeven.

Wat Kate Ling beter had kunnen doen was zich meer richten op het plot. Het lijkt een beetje alsof ze een verhaal wilde schrijven over een losgeslagen tiener op een roadtrip, maar dat ze er een prequel van heeft gemaakt omdat ze er dan zeker van is dat er een publiek voor is. Bea is een vervelende hoofdpersoon die de aarde het liefst brandend achterlaat terwijl zij lekker astronautje gaat spelen. Dat is absoluut overdreven, maar dat past mooi bij het boek want dat slaat ook nergens op. Er zat zoveel potentie in dit verhaal. Het had zo’n leuk boek kunnen zijn als het meer over de aankomende testen en ruimtereis zou gaan. Vooral omdat er schijnbaar 35.000 aanmeldingen waren voor 300 plekken, maar daar wordt haast geen aandacht aan besteed. Zoals ik al zei kan ik niet oordelen over of dit boek iets toevoegt aan de serie, maar als standalone of als introductie tot de serie kan ik Elke dag dichter bij de sterren niet aanbevelen.

Elke dag dichter bij de sterren Boek omslag Elke dag dichter bij de sterren
Ventura Saga
Kate Ling