BoekenBoekrecensiesOrakel van Thomas Olde Heuvelt is een prachtige thriller in eigen stijl

Orakel van Thomas Olde Heuvelt is een prachtige thriller in eigen stijl

-

Thomas Olde Heuvelt heeft door zijn boek Hex een reputatie opgebouwd van schrijver die zijn lezers nachtenlang wakker kan houden. De spanning om Orakel op te pakken was vooraf dan ook zeer aanwezig! Wakker lag ik zeker, maar bovenal om dit boek zo snel mogelijk uit te lezen.

Kans maken op dit boek? Doe dan mee met onze winactie >

Samenvatting

Orakel speelt zich hoofdzakelijk af langs de Nederlandse kust en volgt verschillende personages. Een mysterieus schip met de naam ‘Orakel’ verschijnt op een weiland bij Noordwijk. Luca vindt samen met zijn vriendin Emma het schip, waarna Emma het schip binnengaat en verdwijnt. Ook anderen die het schip gaan bekijken verdwijnen, waarna de autoriteiten het overnemen. Niemand minder dan Grim – een personage uit Hex – komt vervolgens het schip onderzoeken. Het verhaal volg je voornamelijk uit het perspectief van Luca en Grim.

Plot based

Het boek leest razendsnel door. Dat komt doordat het verhaal erg levendig is opgeschreven. Het is makkelijk om je de gebeurtenissen voor te stellen en het tempo van het verhaal blijft hoog. Het gehele boek beslaat dan ook maar een periode van enkele maanden. Olde Heuvelt richt zich in het boek vooral op het voortgaan van de gebeurtenissen. Het is dan ook vooral een plot-based boek. Er is weinig persoonlijke groei van de personages, waardoor soms de emotionele binding met hen mist. Dit wordt wel goedgemaakt doordat de personages erg herkenbaar zijn en makkelijk te volgen in hun acties. Daarnaast sluipt er steeds humor door in de uitspraken en gedachten van bijvoorbeeld Grim. Deze komische onderbrekingen zorgen voor een verlichting van de algehele spanning van het boek. Om de zoveel hoofdstukken wacht je weer een verrassing als lezer, daardoor blijf je aan het boek gekluisterd zitten.

Ondanks dat het verhaal niet gedragen wordt door de groei van de personages, heeft Olde Heuvelt wel voor een aantal herkenbare personages gezorgd. Daardoor is het makkelijk om met ze mee te leven en het verhaal als geloofwaardig te beschouwen. Er zit een grote diversiteit in karakters. Zo heb je de wat sociaal onhandige, chagrijnige, maar toch grappige Grim. Hij staat in een sterk contrast met de leden van November-6, die vanuit een zakelijk en nuchter gegeven handelen. Dat maakt ze gek genoeg niet oppervlakkig. Hun beweegredenen zijn goed uitgewerkt en maken het ook steeds spannend of ze mee willen bewegen met de aanwijzingen van Grim.

Hoofd van November-6, Eleanor, in het specifiek verrast je verschillende keren met haar acties. De gehele dienst geeft een fijn nuchter perspectief tegenover de bovennatuurlijke gebeurtenissen die plaatsvinden in het boek. Een personage dat consistent je doet verrassen met haar pragmatische daadkracht is de vriendin van Luca, genaamd Safiya. Verschillende keren heb ik gejuicht om haar badass houding. De enige misser was de uitwerking van de moeder van Luca. Haar acties en uitspraken aan het eind van het boek werden steeds onrealistischer. Gelukkig was dit personage de enige waarvan de uitspraken niet leken te zijn afgestemd met waar de plot ondertussen was beland.

Hoe eng is het boek?

Van tevoren hield ik mijn hart vast voor de eventuele horrorscènes in dit boek. Het viel me gelukkig alleszins mee! Je moet rekening houden met wat lijken en ben je bang voor verdrinken in water, dan moet je dit boek misschien niet oppakken. Olde Heuvelt schrijft erg tot de verbeelding en het is dan ook niet moeilijk om je de beschreven bovennatuurlijke elementen voor te stellen. Hij blijft er alleen ook niet eindeloos bij stilstaan en dat maakt het dat als je niet zo bent van het enge, dat je snel door kan lezen. Zelf vond ik de scènes beschreven genoeg om een goede voorstelling ervan te maken en er even flink bij te gruwelen.

Als er dan een storm in Nederland opsteekt terwijl je het boek leest… ja dat is toch even extra op je nagels bijten. Het boek was zeker niet zo eng dat het in mijn hoofd bleef rondspoken. Alle scènes staan daarnaast in dienst van het verhaal en paste bij het verhaalverloop. Diverse keren zul je wel in trans opgaan omdat de spanning je zo meevoert dat je het boek echt niet kan loslaten. Mijn conclusie is dan ook: goed beschreven en rillingen bezorgend, waardoor je nog meer in de spanning van het verhaal opgaat.

Details

Gaaf zijn alle details die in het boek zijn verweven. Van de eeuwenoude achtergrond van het schip en de mammoet Nunyuninni, tot de motivaties van de personages. De terugblikken naar de ijstijd komen net zo goed tot leven als het leven in Nederland. Zelf kreeg ik rillingen toen ik na het boek gelezen te hebben, Nunyuninni in de aflevering van American Gods terugzag. Midden in het boek heb ik tegen mezelf gezegd dat ik niet begreep hoe alle losse scenario’s ooit samen zouden kunnen komen. De uitstapjes naar andere perspectieven waren overrompelend. Dat is een gedachte die ik bij het dichtslaan van Orakel in de prullenbak kon gooien. De plot kwam namelijk enorm goed samen en het zorgt voor een bevredigend einde.

Kortom een boek dat je voldaan dichtslaat, je diverse keren de kriebels van op je lijf krijgt en zowel realistisch als wonderbaarlijk is. Orakel is een prachtig plot-based verhaal met een historisch perspectief, mythische basis en thrillerachtige uitwerking.