Op een morgen stond ze daar – Per Nilsson

0
247

Omslag Op een morgen stond ze daar

Op een morgen stond ze daar gaat over Tum Tum, een jongen wiens leeftijd niet helemaal duidelijk wordt, maar die ergens eind basisschool of in de brugklas zal zitten. Op een dag ziet Tum Tum een nieuw meisje op het schoolplein. Ze ziet er niet uit alsof ze van deze wereld is en ze ziet lijkbleek. Als de voetbal waarmee Tum Tum aan het spelen is haar kant op rolt, zegt hij haar gedag. Ze raken kort aan de praat en ze stelt zich voor als Extra, maar wanneer hij terugloopt naar zijn klas heeft niemand het over haar, alsof ze er nooit is geweest. Tum Tum ziet Extra steeds vaker en op een dag verschijnt ze bij hem in de klas. Nu ziet iedereen haar wel, maar Extra lijkt hem niet meer te zien. Wie is die mysterieuze Extra? Heeft ze iets te maken met de goochelaar die nieuw in de stad is? Misschien is ze wel door hem ontvoerd?

Bijzonder
Op een morgen stond ze daar is niet spannend geschreven en de verhaallijn zit niet vol met actie en plottwisten, maar Per Nilsson heeft een verhaal geschreven dat je intrigeert. Het verhaal is vanuit Tum Tum geschreven en dat perspectief houdt je als lezer dicht bij het verhaal en dicht bij Tum Tum. Het boek heeft iets magisch, maar ook iets simpels. Het is bijzonder gewoon. Dit komt allemaal door Tum Tum, de hoofdpersoon. Hij is een beetje een vreemde, zonderlinge jongen, maar is wel levensecht. Hij beredeneert en denkt zoals je dat verwacht bij een kind. De kracht van dit hoofdpersonage is ook de schaarse informatie die je van hem krijgt. Zo lees je pas wat verderop in het boek dat hij een jongen is, wat hij heel terloops een keer vertelt. Ook adresseert Tum Tum de lezer regelmatig met dingen die hij denkt, wat ervoor zorgt dat je als lezer echt met hem mee kunt leven.

Tum Tum, Nils Persson en Jij
Op een morgen stond ze daar verschilt behoorlijk van Per Nilssons eerdere boeken, zoals 17, waarin het hoofdpersonage Nils Persson gebaseerd is op de tienerjaren van de schrijver zelf, en Jij, jij en jij. De hoofdpersonen uit deze boeken zijn een stuk ouder dan Tum Tum en ook hebben de verhalen een stuk volwassener thematiek dan Op een morgen stond ze daar. Toch zijn de boeken in zekere zin wel vergelijkbaar met elkaar. Veel van de boeken van Per Nilsson gaan over een tiener die zijn plaats zoekt in de wereld; dit is in 17 het geval en in Jij, jij en jij ook. Het enige verschil tussen Tum Tum en de andere hoofdpersonen is dat Tum Tum een stuk jonger is, of in ieder geval aanvoelt voor de lezer. Tum Tum is namelijk ook niet helemaal op zijn plek, hij is onzeker en heeft zelf ook door dat hij anders is. Tum Tum is anders, maar is dat eigenlijk wel zo erg? Per Nilsson bewijst dat hij zich naast in tieners ook in jongere kinderen kan inleven en beschrijft wederom een heel echt aanvoelend verhaal op een enorm bijzondere manier. Tussen de dagelijkse gebeurtenissen gebeuren er namelijk wel degelijk, al is het heel terloops, een aantal bijzondere dingen.

Fantasy
Hoewel Op een morgen stond ze daar heel realistisch aanvoelt, is het natuurlijk wel fantasy. Het bijzondere meisje Extra heeft iets magisch over zich en Tum Tum probeert uit te zoeken wat dat nou precies is. Ondanks het feit dat Extra een bijzonder meisje is, voelt Op een morgen stond ze daar helemaal niet als fantasy. De bijzondere, magische dingen die gebeuren zijn zo beschreven dat ze haast normaal lijken. Dit komt ook door de nuchtere insteek van Tum Tum. Voor de bijzonderheden van Extra zijn in zijn hoofd namelijk logische verklaringen te vinden. Niet de verklaringen van een volwassene, maar echt de verklaringen die authentiek zijn voor de jonge Tum Tum.

Op een morgen stond ze daar is een bijzonder boek en een echte aanrader. Het is geen echt fantasyverhaal, maar eerder een gewoon verhaal waarin bijzondere dingen gebeuren. Het boek is mooi geschreven, maar als je het uit hebt zal vooral het gevoel dat je iets bijzonders gelezen hebt nog even blijven hangen. Om erachter te komen wat voor gevoel dat is, zul je toch echt moeten beginnen bij bladzijde één.

[product_page sku=”9789025861285″]

Op een morgen stond ze daar Boek omslag Op een morgen stond ze daar
Per Nilsson