BoekenBoeken
Home Boeken Boekrecensies Ontwakende magie in Ruiters van de Nacht door Mathias Maho

Ontwakende magie in Ruiters van de Nacht door Mathias Maho

0
159

Paarden hebben altijd al een speciale band gehad met mensen. De band tussen Nick en zijn Italiaanse draver, Esprit, is net zo speciaal, bijna magisch. Wanneer Esprit ziek wordt en er tegelijkertijd magie in Nick ontwaakt, weet hij niet meer hoe hij het moet aanpakken. Ook zijn nieuwe relatie blijkt gecompliceerder dan gedacht.

De ene vreemde gebeurtenis volgt op de andere na een onverwachte ontmoeting met de mysterieuze Karel. Als de hele wereld dan ook nog eens in een eeuwige Schemering gedompeld wordt, moeten Nick en Karel op zoek naar een middel om de Schemering te stoppen. Ze hopen de Relikwieën van het verleden te vinden, net als de verdwenen Esprit. Deze artefacten zouden sterk genoeg moeten zijn om hen bij hun taak te helpen. Maar de zoektocht verloopt niet zonder slag of stoot en soms kom je meer over jezelf te weten dan je eigenlijk zou willen.

Magische dystopie

Met Relikwieën van het verleden begint Mathias Maho aan zijn serie Ruiters van de nacht. In de eerste plaats speelt het verhaal zich af in de gewone wereld en in de huidige tijd. Je herkent dus wel de verwijzingen en beschrijvingen van de wereld. En voor de ruiters onder ons is het ook wel eens leuk om de realistische en specifieke verwijzingen naar de paardenwereld te lezen, zoals het geval is bij de zadels, over het zand in de piste, en nog meer. Meestal blijft dat erg basic, maar Mathias Maho heeft duidelijk moeite gedaan om de specifieke eigenschappen correct weer te geven.

Langzaamaan bouwt de spanning op doordat er vreemde gebeurtenissen plaatsvinden die in een gewone wereld niet passen en dan komt het magische steeds meer aan bod. Soms voelt het wel een beetje chaotisch aan, wellicht omdat het voor het personage Nick ook zo aanvoelt, maar voor de lezer staat dat een band met het verhaal wat in de weg. Daardoor is de overgang naar de dystopische wereld na de opkomst van de Schemering nogal oppervlakkig. De verandering in de wereld is in vergelijking met de opbouw voordien, redelijk abrupt. Ineens is het de nieuwe realiteit. De wereld wordt wel kort beschreven, maar die nieuwe realiteit is ondergeschikt aan het verhaal, terwijl de ontdekking dat de wereld zo drastisch veranderd is wel een moment is om tot de verbeelding te spreken en het contrast meer te bandrukken. Doordat het hier minder beschreven wordt, is het ook minder levendig. En dat is jammer.

Paarden en relikwieën

Doorheen het verhaal komen paarden zeer regelmatig aan bod. Niet alleen omdat het de hobby is van hoofdpersonage Nick, maar ook omdat ze iets te maken hebben met de ontwikkelingen in de wereld en Nicks magische krachten. Je voelt wel duidelijk dat de paarden een behoorlijk belang hebben in het geheel, al is het waarom niet helemaal helder uitgelegd. Ja, er is wel een reden opgegeven voor de verdwijning van Esprit, maar het voelt alsof er iets diepliggenders is dat nog ontbreekt. Er is dus zeker potentieel om dit nog verder uit te werken en het belang van de paarden nog meer te verweven met het doel van Nick en zijn vrienden.

Hetzelfde gebeurt ook een beetje bij de relikwieën van het verleden. Het is wel de titel van het verhaal, maar eigenlijk zijn ze niet de rode draad doorheen de bladzijden. Dus de verwachting die je krijgt door het lezen van de achterflap wordt niet helemaal ingelost. Vooral omdat het waarom hier nog niet helemaal aan bod komt: wat zijn het? Natuurlijk is het wel zo dat noch Nick, noch Karel of iemand anders van de personages eigenlijk veel weet over de magische kant van alle gebeurtenissen. Ze kennen er niet veel van en dus kan de lezer dat dan ook niet echt weten. Al zou de proloog en/of een epiloog daar wel meer duidelijkheid in kunnen scheppen zonder dat de personages alles al in één keer ontdekken. Het idee achter de relikwieën is wél heel erg leuk en er zit ook weer veel potentieel in dus voor het vervolg is het zeker mogelijk dat deze piste meer uitgewerkt wordt en weer iets extra toevoegt aan het verhaal.

In Ruiters van de nacht: Relikwieën van het verleden creëert Mathias Maho een verhaal vol potentieel in een dystopische wereld met een ontwakende magie. De vreemde gebeurtenissen bouwen de spanning in het verhaal langzaam op, al is er nog veel potentieel om meer diepgang te creëren door bepaalde zaken meer uit te werken, waardoor ze een nog diepere verbinding krijgen met het verhaal. Gelukkig is het einde van het boek wel zodanig opgebouwd dat er de mogelijkheid bestaat om dit in het vervolg meer uit te werken.

Ruiters van de nacht Boek omslag Ruiters van de nacht
Relikwieën van het verleden
Mathias Maho