BoekenBoekrecensiesOndine van Arby Valentine is een uniek debuut van Nederlandse bodem

Ondine van Arby Valentine is een uniek debuut van Nederlandse bodem

-

Niko Goldkin woont in Haarlem en werkt als fotograaf voor ScoopMedia. Zijn ambitie is om ook als journalist artikelen te mogen schrijven, en met zijn huidige project lijkt dat te gaan lukken. Hij heeft baanbrekend materiaal gevonden over een bedrijf dat de zeeën vervuild met chemische stoffen. Extra zuur dus, wanneer een collega van hem met de eer strijkt.

Gelukkig hebben Niko’s huisgenoten een prima idee. Ze sturen Niko naar Texel waar hij zogenaamd vakantie kan houden, maar ondertussen verder onderzoek kan doen naar BioGlam Enterprises, het bedrijf dat de zee vervuild. Maar op het eiland ontmoet hij een mysterieuze jongen die lijkt te zijn aangespoeld. Sang, zoals de jongen heet, is een beetje vreemd maar super knap. Het is liefde op het eerste gezicht. Toch?

New Adult Romance debuut

Ondine is een heerlijk romantisch verhaal dat vlot leest, nieuwsgierig maakt en het klassieke sprookje van De Kleine Zeemeermin een nieuwe hedendaagse draai geeft. Jongen wordt verliefd op jongen uit de zee. En dat in een goedverzorgde pocketeditie waar aandacht besteed is aan de opmaak. De hoofdstukken van Niko en Sang wisselen elkaar af, waarbij de paginakleur en de manier waarop het hoofdstuknummer geschreven is het onderscheid goed aangeven.

Vooraan in het boek staan waarschuwingen voor triggers. Heel fijn, want het is gelijk duidelijk dat het verhaal niet voor minderjarige lezers geschikt is. 18+ staat er, vanwege seksuele handelingen, seksueel geweld en verwijzingen naar transfobie. Belangrijk om die even te noemen.

Het boek is duidelijk gericht op (jong)volwassen lezers. De belangrijkste personages vallen in deze leeftijdsgroep en worstelen met de typische jongvolwassen dingen zoals je plaats in de maatschappij zoeken. De schrijfstijl van Arby is jeugdig, met veel Engelse termen tussendoor en hier en daar wat vloekwoorden. Maar alles past in de lijn van het verhaal en bij de geschreven personages.

Hoofdrolspeler Niko weet dat hij op jongens valt en zijn zoektocht naar de ware is een genoegen om te volgen. Zijn huisgenoten hebben te maken met familieperikelen omdat één van de twee in een transitie zit. Personages vragen elkaar met welke voornaamwoorden ze aangesproken willen worden. En zo zit het boek vol met herkenbare twijfels, vragen en situaties waarin velen van ons zich zullen herkennen. Van onbegrip tot een foute Tinder-date.

De LHBTI+ elementen zijn dus sterk en fijn herkenbaar, maar het belangrijkste is dat dit verhaal bovenal een modern en  dromerig hedendaags sprookje is.

De LHBTI+ elementen zijn dus sterk en fijn herkenbaar, maar het belangrijkste is dat dit verhaal bovenal een modern en  dromerig hedendaags sprookje is. De fantasy zit in een realistisch hoesje, waardoor het als lezer makkelijk is om je voor te stellen dat alles uit dit verhaal zo ineens kan gebeuren. Wie weet vind jij wel een knappe zeegeest met vissenstaart op het strand? Wie trouwens het sprookjeseinde verwacht zal in het achterhoofd moeten houden dat realisme ondanks de fantasy de boventoon viert, en niet elk verhaal als een Disneyfilm eindigt.

Queer Mermaid

Ondine greep mij. Arby heeft niet alleen een pakkend romantisch verhaal geschreven over jongens en de liefde, maar weet hierin fantasy en hedendaags realisme goed te combineren. Zijn boek ziet er piekfijn verzorgd uit, met een aantrekkelijke cover. Ook zijn er bij de eerste drukken superleuke goodies uitgegeven die allemaal vanuit het verhaal komen. Denk aan het zakenkaartje van Niko, de vakantiekaart die hij aan zijn huisgenoten stuurt, en de tekening van de cavia (maar daarvoor moet je het verhaal echt lezen, dat ga ik niet verklappen). Niets anders dan lof voor deze debuterende auteur en uitgeverij Cauldron Books.

Ondine Boek omslag Ondine
Arby Valentine
1230004899341