BoekenBoeken
Home Boeken Boekrecensies Noodweer – Nancy Mostrey

Noodweer – Nancy Mostrey

0
265

Omslag Noodweer

Noodweer is het eerste boek van Nancy Mostrey en het valt vooral op door waar het verhaal zich afspeelt. Het is het jaar 2514, maar de techniek is stil blijven staan. In plaats daarvan hebben de mensen hun normale zintuigen zo ver ontwikkeld, dat het bijna paranormaal is. En in de 21e eeuw zijn er zoveel vernietigende natuurrampen en overstromingen geweest, dat mensen naar zee zijn verhuisd, waar ze met oude schepen nieuwe dorpen hebben gebouwd. De Argo is zo’n drijvend dorp, bestaand uit aan elkaar gelaste vliegdek-, cruise- en containerschepen. Daar woont William, een jongen van veertien. Hoewel hij op een vreemde plek woont, heeft hij een heel gewoon leven, net als elke doorsnee tiener. Maar er is een storm op komst en niet alleen wat het weer betreft hangt er iets in de lucht…

Van de regen in de drup
Faber, de wacht op het schooldek, gaat met pensioen. Zijn plaats wordt overgenomen door de ongure Orso Furein, die samen met zijn zoon Zeger naar de Argo verhuist. Zeger komt bij William in de klas: de meeste kinderen worden misleid door Zegers mooie praatjes, maar William mag hem van begin af aan al niet en wordt daardoor het mikpunt van al Zegers geniepige geintjes. En als William ook nog eens te laat komt voor een les, is hij meteen de hoofdverdachte van een inbraak in het directeurskantoor. Als Orso hem fouilleert, krijgt William ineens via een visioen een kijkje in Orso’s gedachten. Zo komt hij een groot complot op het spoor, maar om dat te kunnen dwarsbomen zal hij eerst zijn gave verder moeten ontwikkelen.

Spannend verhaal met goede personages
Mostreys schrijfstijl is fijn om te lezen: het kabbelt lekker voort en het vertraagt nergens. Steeds zijn er weer nieuwe wendingen en komen de geheimen iets meer boven water. Het is wel een beetje vreemd dat de technologie 500 jaar lang helemaal stil heeft gestaan (hoewel dat vaker voorkomt in fantasy), maar het wekt een boel verwachtingen. Zit er meer achter de rampen die hebben plaatsgevonden? Zal William het vasteland op gaan en ontdekken hoe het leven daar is? De geschiedenis van deze wereld is net genoeg uitgewerkt om logisch te lijken, maar het is uiteindelijk niet meer dan een achtergrond en een verklaring voor de mysterieuze gaven van William. Dat is natuurlijk jammer, maar het geeft wel een mysterieus tintje aan het leven op het woonschip, dat verder niet veel afwijkt van dat in een hedendaags dorp.

Het verhaal zit goed in elkaar. Mostrey zet de personages sterk neer: ze doen begrijpelijke dingen en hebben begrijpelijke gedachten die het verhaal geloofwaardig maken en diepgang geven. William heeft heel normale tienerproblemen: op school, in de liefde, pesten… Maar gelukkig is hij geen watje dat zich erdoor laat meeslepen. Daardoor is William een fijne hoofdpersoon waar je alleen maar respect voor kan hebben. Hoewel Zeger hem het leven flink zuur maakt, staat hij sterk in zijn schoenen en hij laat zich niet kisten.

In plaats daarvan gaat William tot actie over: samen met zijn vrienden en zijn gave probeert hij op slimme wijze een ingewikkeld complot te ontrafelen. Zodra de vijand daar achter komt wordt het menens. Ze zijn niet bang geweld te gebruiken en voor hij het weet moet William vechten voor zijn leven en dat van zijn vrienden. Wanneer hij in het nauw wordt gedreven, wordt duidelijk dat de slim gekozen titel op twee manieren te begrijpen is.

Noodweer is een sterk debuut, met een goede opbouw en fijne personages. Het is lekker spannend en avontuurlijk, en het is daarmee een ideaal jongensboek. Leuk voor de aankomende herfst: lekker lezen bij de verwarming terwijl het buiten stormt en waait!

[product_page sku=”9789044818055″]

Noodweer Boek omslag Noodweer
Nancy Mostrey