Ninja Timmy en de gestolen lach – Henrik Tamm

0
137

Omslag Ninja Timmy en de gestolen lach

Timmy vormt samen met zijn goede vrienden Simon, Jasper en Kasper een groep uitvinders die allerlei praktische dingen bedenken om het leven makkelijker te maken. Hun zaak zit boven een bakkerij, maar op een dag ziet Timmy dat de dochter van de bakker niet meer glimlacht. Ook als hij een leuke mop vertelt en ze wel lijkt te lachen, komt er geen geluid uit haar mond. Heel vreemd! Het valt de vrienden op dat er steeds meer niet-lachende kinderen bij komen. Daar moet een reden voor zijn, en die gaan ze vinden ook!

Elyzandrium is een grote stad waar mensen en dieren samen leven en werken. Timmy is een kat die graag samen met zijn vrienden samenwerkt om de meest nuttige dingen te bedenken en te ontwerpen. Zo hebben ze laatst een sinaasappelpel-machine uitgevonden, die ze hopen te kunnen verkopen aan de fruithandelaar op de markt. Onderweg worden ze echter beroofd en raakt Timmy van zijn vrienden gescheiden…

Het boek staat ook nog eens tjokvol met prachtige illustraties, die het verhaal ondersteunen en letterlijk en figuurlijk kleur geven.

Timmy wordt opgevangen door Alfred, een oude speelgoedmaker. Maar Alfreds speelgoed is geen gewoon speelgoed, er zit magie in! Als hij hoort van de kinderen die niet meer kunnen lachen, is Alfred bereid de vrienden te helpen om hun missie tot een goed einde te brengen. Door de spullen die hij ze leent kunnen ze echte ninja’s worden en de stad beschermen tegen hetgeen de kinderen en de andere inwoners bedreigd. Ze ontdekken dat de verschijning van een blauw konijn in de stad met het probleem te maken heeft, en dat deze ‘bad guy’ de hulp heeft ingeroepen van de meest gevreesde bendes in de stad. Kunnen ze deze slechterik aan?

Ninja Timmy en de gestolen lach is een leuk boek voor kinderen vanaf zeven jaar. Het is spannend, grappig en leest als een trein. Maar dat is nog niet alles: het boek staat ook nog eens tjokvol met prachtige illustraties, die het verhaal ondersteunen en letterlijk en figuurlijk kleur geven. Het verhaal kent veel wendingen waardoor het onvoorspelbaar blijft. Het is spannend, maar nooit eng. De slechterik blijkt zijn redenen te hebben en ook maar gewoon ‘menselijk’ te zijn. Als hij namelijk ergens dol op is, zijn het wel chocoladegebakjes. En wees eens eerlijk: wie is dat nu niet?  Het boek heeft een redelijk gesloten einde, wat voor een fijne afronding van het verhaal zorgt.

Timmy is een vriendelijke maar wat timide kat. Hij is slim en vindt ontzettend vernuftige dingen uit. Waar Timmy de brains in het gezelschap is, is Simon de beauty. Deze knappe nerts wordt vrijwel altijd omringd door allerlei meisjes die zijn aandacht willen. Jasper en Kasper zijn tweelingbroers en ontzettend goed in rekenen. Deze twee slimme varkens zijn niet de snelste, en je zult ze bijna altijd kibbelend over hun berekeningen aantreffen, maar ze hebben een hart van goud. Het blauwe konijn heeft echter geen hart van goud. Hij wil gewoon zijn zin krijgen, en niets anders. Maar alle personages zijn goed uitgewerkt, waardoor het gemakkelijk is om je in ze in te leven.

Ninja Timmy en de gestolen lach is een leuk boek. Het kan zelfstandig worden gelezen, maar het is ook geschikt om voor te lezen. Ik kan me voorstellen dat ouders het verhaal ook de moeite waard vinden en het boek sneller uitlezen dan hun kinderen. Het verhaal is sterk en spannend, en de illustraties zijn prachtig. De slechterik is bedreigend, maar niet door en door slecht en eng: dat zie je niet zo vaak in kinderboeken. Al met al is Ninja Timmy een goed boek dat uitnodigt om te lezen en verder te blijven lezen.

[product_page sku=”9789044822281″]

Ninja Timmy en de gestolen lach Boek omslag Ninja Timmy en de gestolen lach
Henrik Tamm