Nergens – Tamara Geraeds

0
19

Omslag Nergens

Nergens gaat over Audrey en Nathalie, twee meisjes met problemen. Audrey wordt thuis mishandeld door haar vader. Samen met haar moeder zoekt ze naar een oplossing, maar die heeft ze tot nu toe nog niet gevonden. Ze is heel bang, maar blijft hopen dat het ooit goed komt. Nathalie heeft een ander probleem. Toen ze op haar zusje moest passen, is deze spoorloos verdwenen. Ondanks een zoektocht van de politie is haar zusje Eefje nog steeds niet terecht. Nathalie schaamt zich dat ze niet goed op Eefje heeft gepast en doet er alles aan om haar terug te vinden.

Samen komen ze plotseling terecht in het land Nergens. Dit is een andere wereld waar je alleen kan komen als je problemen onoplosbaar lijken, maar je toch nog hoopt dat het goed komt. De enige manier om deze wereld te verlaten is door je problemen op te lossen. Wie kan ze hiermee helpen? Kunnen hun problemen eigenlijk wel opgelost worden?

Het verhaal speelt zich af in twee werelden: de Aarde zoals we die kennen en Nergens. Nergens is een wereld waarvan niemand weet waar het ligt. Je komt er alleen als je een groot probleem hebt dat onoplosbaar lijkt. Als je probleem opgelost is, kun je terug naar de Aarde. Wil je het probleem niet oplossen of is er geen oplossing, dan mag je op Nergens blijven wonen. Nergens wordt leuk neergezet en je merkt dat er goed over nagedacht is. Zo komen alle dieren die op de aarde uitgestorven zijn op Nergens terecht. Het begin van het verhaal is wat langdradig en het duurt dan ook even voordat je in het verhaal zit. Het is vermakelijk met een rustig verteltempo. Het is geen bijzonder spannend boek maar het weet de aandacht vast te houden. Het idee van het verhaal is origineel en met voldoende details uitgewerkt.

Taalgebruik en personages
Gezien de doelgroep komen er best heftige onderwerpen zoals mishandeling en mensenhandel aan bod. Dit maakt het boek minder geschikt voor jongeren tussen de tien en twaalf jaar. Qua taalgebruik past het wel goed bij de doelgroep. De zinnen zijn kort en bondig en ook het woordgebruik is gericht op jongeren. dit zorgt ervoor dat het vlot wegleest. De personages zijn met uitzondering van Audrey en Nathalie vrij vlak. Bijzonder is dat alle vier de personages die regelmatig naar voren komen allemaal goede karakterontwikkeling kennen. Ze werken alle vier hard om hun problemen op te lossen en komen daarbij steeds meer over zichzelf te weten. Deze ontwikkeling gaat geleidelijk en is goed te volgen. Deze geloofwaardigheid komt het verhaal ten goede.

Nergens is een vermakelijk boek. Het begin is wat stroef en sommige onderwerpen zijn wat minder geschikt voor de jonge doelgroep. Het is niet bijzonder spannend maar weet de aandacht wel vast te houden. Dit is een boek dat je tussendoor kunt wegleggen en na een paar dagen weer kunt oppakken, omdat het rechttoe rechtaan is. Daarom is het prima voor tijdens de vakantie of als je een wat drukkere tijd hebt en je liever iets luchtigs wilt lezen.

Nergens

Tamara Geraeds | Kluitman | 2012

Als je nergens meer welkom bent, ben je altijd welkom in Nergens.

Bij Audrey thuis is het helemaal niet leuk; ze wordt door haar vader geslagen en weet niet wat ze eraan kan doen. Toch blijft ze hopen dat het ooit nog goed zal komen.

Nathalie heeft een heel ander probleem: haar zusje Eefje is verdwenen, terwijl zij aan het oppassen was. Ze is vastbesloten om Eefje terug te vinden, maar hoe? Dan komen de meiden plotseling in Nergens terecht; een andere wereld waarvan niemand weet waar die ligt. Het is een veilige plek waar je alleen belandt als je situatie uitzichtloos is, maar je toch nog hoop hebt. Samen met hun nieuwe vrienden verkennen Audrey en Nathalie dit vreemde land en gaan ze op zoek naar de oplossing voor hun problemen.

Subgenres: , Trefwoorden: ,