Mysterieuze activiteiten op De Duistere School van Sandra J. Paul

0
152

De jeugdthriller De Duistere School van Sandra J. Paul belooft veel. Met een prachtige kaft en een spannende omschrijving, een verhaal geïnspireerd door haar kinderen, verwacht je een fantasievol jeugdboek met een duistere sfeer.

Het verhaal

De jonge Quinten beweert dat er iets niet pluis is met het nieuwe huis dat ineens op een maisveld is verschenen. Niemand weet hoe het daar komt, alleen dat het er na een grote storm ineens is komen te staan. Wanneer alle docenten van hun school niet meer komen opdagen en de lessen dus niet door gaan, overtuigt hij zijn vrienden eens bij het vreemde nieuwe huis te gaan kijken. Terwijl de volwassenen eerst geen weg naar binnen weten te vinden, gaat de deur voor Quinten en zijn vrienden automatisch open. Dan blijkt dat het nieuwe huis een internaat is en de oude school komt vervangen. Quinten wil helemaal niet naar de nieuwe school toe, maar het blijkt al snel dat zowel volwassenen als kinderen gehersenspoeld lijken te zijn. Iedereen wil ineens dolgraag naar de nieuwe school toe! Dus gaat Quinten ook maar, al is het om zijn vrienden te kunnen redden. En dan blijkt dat ze gevangen zitten in een mysterieus en magisch gebouw.

Heksen en technologie

Een van de leuke aspecten aan het verhaal van De Duistere School is dat er bovennatuurlijke elementen in zitten die gecombineerd zijn met moderne techniek. Zo is het een verhaal vol mysterie geworden, waarin de nieuwe school niet alleen tijdens een ruige storm verschijnt, maar ook nog eens lijkt te groeien en lijkt te veranderen per dag. Er is sprake van heksen en hekserij, van technologie die misbruikt wordt en van nog veel meer dat ik niet kan verklappen zonder wat van de verrassende plot weg te geven.

Sandra weet gedurende het hele verhaal de spannende toon erin te houden. Vanaf pagina één kruipt dat bekende onderbuikgevoel je, en laat je heel lang niet meer los. Hoofdpersoon Quinten mag vervolgens samen met de lezer de mysterieuze school verkennen. Het gebouw verandert van vorm, het personeel wordt steeds minder en zijn medescholieren lijken ineens slimmer te worden. Er is dus heel wat aan de hand.

“Eenmaal je op deze school zit, geraak je er nooit meer weg”

Schrijfstijl

Sandra weet goed de spanning hoog te houden in dit boek. Ze gebruikt een rijke, maar goed begrijpbare woordenschat, waarmee ze heel goed de doelgroep in het oog houdt: een jeugdboek met jeugdige helden en jeugdige taal. Als Nederlander zal je af en toe eens over een Vlaamse uitspraak struikelen, maar dat is niet hinderlijk. Wat wel opvalt is dat Sandra veel herhalingen gebruikt in haar tekst. Zo staat er binnen een paar regels van elkaar dat het huis in de lengte en de breedte groeit, meerdere malen herhaald. En dit komt vaker voor, wat het tempo er af en toe wat uithaalt.

Ook haalde ze mij regelmatig uit het verhaal door af en toe heel dicht op de huid van Quinten te zitten, en dan de verteller ineens weer heel erg te distantiëren. Zelfs als er maar twee personages in één scene zitten omschrijft ze Quinten als “de jongen”, of zijn vriendinnetje als “het meisje” wat het geheel een stuk onpersoonlijker en verder weg van de lezer zet. Dat is jammer, want als je lekker in het verhaal zit trekt het je er wel wat uit.

Ook spreken sommige dingen in het verhaal elkaar soms een beetje tegen voor mijn gevoel. Zo willen de mede-klasgenoten van Quinten hem niet geloven wanneer hij zegt dat er iets raars aan de hand is. Dat ze hem niet willen geloven heeft te maken met het feit dat hij vaker is komen aanzetten met ongelooflijk nieuws, omdat hij zo vaak nachtmerries heeft gehad. Hij is zelf gaan geloven dat “zombies, bovennatuurlijke wezens, ufo’s en wie weet wat nog meer” werkelijkheid zijn. Maar zelfs als zijn vrienden mee gaan en het huis zien, en moeten toegeven dat het raar is, dan nog worden er allerlei argumenten verzonnen waarom het niet raar zou zijn dat het huis er staat. En dit gebeurt vaker door het boek. Een soort tennisspel waarbij personages mee gaan in wat de ander zegt, overtuigd worden, en dan het ineens weer vergeten lijken, maar even later het wel weer weten. Dat de kinderen en volwassenen al vrij snel beïnvloed raken door iets verklaart wel een gedeelte ervan, maar het blijft aanvoelen alsof er af en toe een stuk tekst eerder geschreven was, en dat Sandra er later nog iets heeft tussengevoegd en het eerdere stuk tekst niet meer heeft aangepast daarna. Zonde, want het idee voor het verhaal en alle elementen erin zijn gewoon keigoed.

Ben je fan van mysterieuze huizen, houd je van een ontdekkingstocht door een spookachtig gebouw, van verhalen die op een magische school plaatsvinden, van heksen en van avontuur? Dan is De Duistere School een jeugdboek in jouw straatje. Een lekker spannend verhaal met een paranormaal tintje.

De Duistere School Boek omslag De Duistere School
Sandra J. Paul
9789082893946
Hamley Books
2019
214 pagina's
Vanne
Vanne is recensent, cosplayer, fervent D&Der en geocacher. Ze heeft met haar kostuums 6 prijzen in de wacht gesleept, model gestaan voor striptekenaars, geld ingezameld voor goede doelen en gejureerd. Ze is de officiële Elsje (van de stripverhalen door Gerben Valkema en Eric Hercules). Ze spaart boeken geïnspireerd door de werken van Jane Austen. Verder probeert ze al jaren af te kicken van de cosplay, maar is inmiddels een cosplay mama.