Mistborn 2: De Bron der Verheffing – Brandon Sanderson

0
47

Omslag Mistborn 2: De Bron der Verheffing

De Bron der Verheffing pakt het verhaal na de ingrijpende gebeurtenissen van het eerste deel weer op. Kelsiers bende heeft zich aangesloten bij Elend Ventra, de grote liefde van Vin. Hij is de door het volk gekozen koning van Luthadel. In de stad slaat Vin als nieuwe lijfwacht van Elend met enige regelmaat groepen Erstmagiërs af die het hebben voorzien op het leven van de nieuwe koning. Ondertussen doet ze onderzoek naar de Bron der Verheffing. Volgens geruchten heeft deze bron de Opperheer de kracht gegeven om de Diepte te verslaan.

Let op! Deze recensie bevat spoilers over het eerste deel uit de serie: Het Laatste Rijk.

Ondertussen wordt de stad belegerd door het immense leger van Elends vader, Straff Ventra, die uit is op de heerschappij van de stad. Dat is echter niet het enige probleem, want ook Asweer Cett de belangrijkste koning van de Westelijke Domeinen, heeft zijn leger opgesteld bij de stad. Hij is uit op de gigantische voorraad Atium van de Opperheer die volgens geruchten in de stad verborgen wordt. Alsof dat nog niet het ergste is, zijn er ook nog geruchten van een uitermate gewelddadig leger dat onderweg is naar Luthadel.

Terugkerende personages
Alle leden van Kelsiers bende hebben zich bij de nieuwe koning aangesloten als zijn adviseurs. Zo is Ham bijvoorbeeld uitgeroepen tot Elends paleiswacht en is Knuppel generaal van het leger. Ieder bendelid heeft zo zijn nieuwe verantwoordelijkheden gekregen en voert deze in nagedachtenis aan Kelsier zo goed mogelijk uit. Ze gaan allemaal op hun eigen manier om met de gevolgen van de gebeurtenissen uit het vorige boek en krijgen hier genoeg ruimte voor. Sazed keert terug naar Luthadel om Vin bij te staan in haar onderzoek naar de Bron der Verheffing, terwijl hij zelf verder gaat met zijn onderzoek naar het verleden van de Opperheer. Hij is echter niet meer de enige Hoeder van Terris die zich bij het gezelschap rond Elend heeft aangesloten. De Terrisvrouw Tindwyl heeft de taak op zich genomen om van Elend een echte koning te maken. Laatstgenoemde maakt een ongelooflijke groei door in het verhaal. Van een intelligente, ietwat onzekere zoon van een edele, wordt hij een sterke leider.

Het contract dat de Kandra Oreseur had met Kelsier is overgegaan naar Vin en zij wordt gedurende het verhaal constant door hem bijgestaan. De verstandhouding tussen deze twee personages verandert gedurende het verhaal op een zeer indrukwekkende manier. Vin maakt sowieso een zeer sterke karakterontwikkeling door. Ze leert haar krachten steeds beter kennen en krijgt eindelijk zelf ook door hoe krachtig ze eigenlijk is. Dit realiseert ze zich vooral dankzij de mysterieuze Nevelmens Zane.

Daarnaast keren ook een aantal personages, die in Het Laatste Rijk slechts even voorbij kwamen, nu in iets grotere rollen terug en maken we kennis met diverse nieuwe personages. Het grote gemis van Kelsier wordt voor het grootste deel goed gemaakt door de sterke karakterontwikkelingen van Vin en Elend.

Sterk, maar ietwat traag verhaal
Het verhaal in De Bron der Verheffing zit weer zeer sterk in elkaar. Dankzij een veelvoud aan plotwendingen blijft het geheel zeer verrassend en vermakelijk om te lezen. Meteen aan het begin van het verhaal worden we in de actie gestort. Deze passages spreken wederom enorm tot de verbeelding en zijn een genot om te lezen. De actie houdt echter niet heel lang stand. Wat we daarna krijgen zijn veel raadsvergaderingen, overleggen tussen diverse personages, mensen die onderzoeken plegen, overpeinzingen over gevoelens, etc. In het middenstuk van het verhaal komt maar weinig actie voor.

Gelukkig gebeuren er wel nog genoeg andere dingen. Er is een vermoeden dat er een spion of meerdere in het gezelschap van Elend verkeert. Hier wordt op een boeiende manier naar gezocht. Vin en Sazed komen met enige regelmaat tot interessante ontdekkingen en de politieke acties van Elend zijn vaak erg goed geschreven, wat ze leuk maakt om over te lezen. Het verhaal eindigt gelukkig wel met de nodige spectaculaire actie. Dit had wellicht iets beter gedoseerd kunnen worden. Het uiteindelijke slot van het boek maakt zéér nieuwsgierig naar de afsluiter van de trilogie.

Met De Bron der Verheffing levert Brandon Sanderson wederom een episch verhaal af. De karakterontwikkelingen zijn erg sterk. Het verhaal zit vol met plotwendingen. De actievolle gebeurtenissen zijn wat schaars, maar wel zeer vermakelijk om te lezen. Mensen die van actievolle verhalen houden komen met dit boek wellicht niet helemaal aan hun trekken, maar voor mensen die van sterke verhalen, met geloofwaardige personages en sterke ontwikkelingen houden is dit absoluut een aanrader.

Mistborn 2: De Bron der Verheffing

Brandon Sanderson | Luitingh-Sijthoff | 2007
Originele titel: The Well of Ascension

Het kwaad is verslagen, maar de echte strijd moet nog beginnen. Ze deden wat iedereen onmogelijk achtte: een halfgod ten val brengen wiens heerschappij duizend jaar voortduurde. Nu moeten Vin, het straatschoffie dat een van de krachtigste Ertsmagiërs van het land werd, en Elend Ventra, de door idealen gedreven jonge edelman die van haar houdt, een nieuwe samenleving bouwen op de puinhopen van het oude rijk. Maar de eerste stappen daartoe zijn net gezet of ze worden van drie kanten door verschillende legers aangevallen.  De wanhoop nabij richten ze zich op een eeuwenoude legende over een geheimzinnige bron. Zelfs als die legende op feiten is gebaseerd is er niemand die weet waar de zogeheten Bron der Verheffing, of de kracht die daarin schuilt, zich bevindt. Om de nasleep van de strijd met de Opperheer en de nieuwe dreigingen te overleven, zullen Vin en Elend de bron móéten vinden.